2025-01-09, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Menar du att inga nedbrunna hus täcks av försäkringar?
Vilken försäkring? Du kan inte få en ens om du vill.
Citera
2025-01-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vilken försäkring? Du kan inte få en ens om du vill.
Det där stämmer inte alls. Om man inte kan få en försäkring hos ett vanligt försäkringsbolag har delstaten lösningar.

https://www.insurance.ca.gov/01-consumers/200-wrr/California-FAIR-Plan.cfm
Citera
2025-01-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kan räcka med att du parkerar ett fordon med varm motor över snustorrt gräs. Gräset behöver kanske inte ens komma i kontakt med den varma motorn så kan katastrofen vara ett faktum.

Det finns hur många möjligheter som helst till brand om man bosätter sig i ett sådant klimat.

Hörde på nyheter att dom utreder om ett verktyg kan ha starta det av gnistor.. om det var privatperson eller hantverkare vet jag inte. Typ svetsning såg eller något sådant..
Citera
2025-01-09, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Hörde på nyheter att dom utreder om ett verktyg kan ha starta det av gnistor.. om det var privatperson eller hantverkare vet jag inte. Typ svetsning såg eller något sådant..

Inte alls omöjligt att så kan vara fallet. Det är många byggnader genom åren som har brunnit ner p.g.a rent slarv vid ex. renovering.
Citera
2025-01-09, 21:05
Medlem
Aakkes avatar
Var i Arizona/Nevads för några år sedan och körde runt, man kunde se bränder/rök komma in som moln från Cali.

Pyromaner som sätter igång, kan det vara utländsk makt som ligger bakom?
Citera
2025-01-09, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Detta med skogsbränder är ju något som måste lösas för framtiden globalt.
Rimligen borde det gå att utveckla ett AI system baserat på hur vindar blåser, hastighet som elden sprider sig, samt var man ex. skulle börja försöka göra en brandgata för att stoppa spridningen.
Frågan är väl om det går att göra någon typ av mobil brandgata och som är hyfsat snabbt att få upp i något brandsäker material eller om det bara går till enskilda objekt av värde. Om några som ev. kan svara på det och ta fram något så kan jag tänka mig Saab Barracuda, de har stenkoll på avancerat material och innovativ utveckling.

På ett teoretiskt plan kanske det går att lösa men rent praktiskt kan man fundera på om det går att lösa. Säg att ett blixtnedslag startar en skogsbrand i Sibirien. Väglöst land, kan säkert vara åtskilliga tiotals mil till närmsta väg, utan befolkning.att uppbåda. Det är inte alldeles enkelt att lösa detta.

Sedan ska man komma ihåg att skogsbränder ofta är en naturlig del av kretsloppet. Det utförs t.o.m skogsbränning för att vissa insekter och växter ska få en "nystart". Insekter och växter som kräver en tidigare skogsbrand för att de ska kunna föröka sig.
Citera
2025-01-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Inte alls omöjligt att så kan vara fallet. Det är många byggnader genom åren som har brunnit ner p.g.a rent slarv vid ex. renovering.

Ja!! Så himla oansvarigt göra sånt när det var sådan ”storm” när det hände och torrt i marken.
Citera
2025-01-09, 21:18
Medlem
Skogsbränder lär väl förekommit i alla tider i Los Angeles och däromkring, men på nåt sätt är människan dum nog att bygga just där. Frågan är hur pigga blir drabbade på att bygga upp igen när det här problemet är ständigt närvarande?
Citera
2025-01-09, 21:19
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokyoBarn
Finns där någon lista på idioter som har hus där så man kryssa i vilka hus man vill se brinna upp?

Har inte Gunilla Persson, det svinet något dyrt fint hus där? 😅

Sigge Eklunds kåk har (tydligen) brunnit upp vilket det under dagen jublats åt på svenska twitterkanaler.
Citera
2025-01-09, 21:21
Medlem
Jordgubbes avatar
Förstår mig inte riktigt på argumentet att det blåser så mycket. Enligt windy.com är det inte överdrivet blåsigt (utom punktvis en bit bort), men det kanske var tidigare?
Citera
2025-01-09, 21:25
Medlem
DonLatinos avatar
Fråga av en med okunskap:

Varför satte man inte fokus på att släcka branden redan den första timmen den upptäcktes? Det är ju helt sjukt vad inkompetenta dessa myndigheter i Los Angeles är. Speciellt med tanke på att det är vanligt med naturkatastrofer likt denna i LA.
Citera
2025-01-09, 21:25
Medlem
Jag glädjer mig åt att människor rymmer från sina hem! Men när "B kändisar" gnäller över att myndigheter inte gör något ordentligt! Är alltid roligt😃
Det är inte lika roligt när de själva drabbas av inkompetenta politiker som de har stöttat😅

https://www.expressen.se/noje/anna-anka-i-brandharjade-los-angeles-ilskan-mot-guvernoren-/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in