2025-01-09, 19:49
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Garanterat att någon pyroman har haft lite roligt med tändstickorna.
Inte osannolikt alls sett till hur många stolpskott det vandrar runt på moder jord.
Eller gnistor från tågbromsar, katalysator på en bil, slarvigt släckt ciggarettefimp, engångsgrill osv.

Det brinner varje vinter i CA. Detta är inget nytt. Delar är öken. Öknar är varma och torra...
Sequaiaskogarna behöver t.o.m sina bränder.

Det pinsamma är Kaliforniens prioriteringar när de vet att det blir bränder varje vinter.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2025-01-09 kl. 19:52.
Citera
2025-01-09, 19:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men det ställer vissa krav.

1. Du måste ta vissa funktion-över-estetik beslut vid konstruktionen.
2. Det kräver att du gör rätt mycket investeringar inkl. automatiska jalousier som sänks ner över samtliga fönster vid brandrisk, har sprinklersystem som sprutar ner vatten på huset för att sänka temperaturen osv. Dessa system kräver årligt underhåll och tar upp plats. I Kalifornien tror jag inte ens man har rätt att samla upp regnvatten för att använda till såna här system heller utan tillstånd.
Det låter dyrt/krävande men blir ett alternativ om det inte går att försäkra eller premierna är skyhöga.
Citera
2025-01-09, 19:51
Medlem
Snaidistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Kan inget om sådant men det känns som det borde gå alla fall när branden kommer utifrån.
Man får väl skippa en tomt med gräs, träd och blommor. Omringa sitt hus med vatten och sten. Börja bygga hus i sten. Känsligaste delen är väl taket där man kan knappast ha stentak.

Ingen aning, tror inte han heller har råd att förlora 4 mijoner dollar om hans hus nu är värt något sådant.

Sigge hyr sitt hus. Tror du att han har råd att slanta sådana summor?
Citera
2025-01-09, 19:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Vilka är de kändaste husen/byggnaderna/ställena som har förlorats hittils?
Är ju även mycket olika historiska hus runtomkring i stan, men kanske inte just så mycket i Palisades

Läste Getty Villa hade klarat sig, även om området runtomkring hade blivit svett (svedd?) i kanten

https://www.cbsnews.com/losangeles/news/palisades-fire-strong-wind-la-county-landmarks-burned/
Citera
2025-01-09, 19:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det låter dyrt/krävande men blir ett alternativ om det inte går att försäkra eller premierna är skyhöga.

Det är inte ett alternativ för personer som inte har pengar och specifikt bryr sig om såna här situationer som inte uppstår speciellt ofta. Det är som att betala en premiumbil som du aldrig planerar att köra med. Du kan heller inte ha en vanlig amerikansk trädgård med buskar och träd nära huset.
Citera
2025-01-09, 19:54
Medlem
Detta med skogsbränder är ju något som måste lösas för framtiden globalt.
Rimligen borde det gå att utveckla ett AI system baserat på hur vindar blåser, hastighet som elden sprider sig, samt var man ex. skulle börja försöka göra en brandgata för att stoppa spridningen.
Frågan är väl om det går att göra någon typ av mobil brandgata och som är hyfsat snabbt att få upp i något brandsäker material eller om det bara går till enskilda objekt av värde. Om några som ev. kan svara på det och ta fram något så kan jag tänka mig Saab Barracuda, de har stenkoll på avancerat material och innovativ utveckling.
Citera
2025-01-09, 20:00
Avslutad
Citat:
Personligen hade jag inte bott där om man inte kan förhindra dessa bränder eller åtminstone kunna försäkra till ett normalt pris.

Personligen hade jag inte bott där p.g.a. prisläget Det är bara en dröm. Men hade jag bott där nu så hade jag blivit fattig igen. Så det var ju världens tur att jag inte blev rik och fått för mig att bo i Hollywood Hills
Senast redigerad av Upplyften 2025-01-09 kl. 20:02.
Citera
2025-01-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaidisten
Sigge hyr sitt hus. Tror du att han har råd att slanta sådana summor?
Brorsan kanske har givit det i gåva?
Citera
2025-01-09, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Personligen hade jag inte bott där p.g.a. prisläget Det är bara en dröm. Men hade jag bott där nu så hade jag blivit fattig igen. Så det var ju världens tur att jag inte blev rik och fått för mig att bo i Hollywood Hills

Hade inte ens bott där om jag vore rik. Finns inget som lockar mig alls där.
Klart jag kan tänka mig att bo där om det vore för jobb eller kärlek men utöver det, nej tack.

Dessutom så har dom ständigt problem med bränder och nu kan man inte ens försäkra sina hus så det är ju till och med ännu värre att bo där.
Citera
2025-01-09, 20:29
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Varför talas det om ~16000 acres då? Typ 64 000 000 m2.
https://www.fire.ca.gov/incidents (En bra bild har du i inlägg ca #90, gjordes vid 27 000, alltså den).
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-01-09 kl. 20:32.
Citera
2025-01-09, 20:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Visst är det tragiskt att människor blir utan hem i katastrofer, men jag har alltid haft svårt för människor som av någon orsak inte klarar av att leva ett normalt liv bara för att de har en massa pengar. Vem fan går och köper ett hus för 40-70 miljoner, med 5-6 badrum och lika många sovrum, egen spa-avdelning, en tomt lika stor som 3-4 fotbollsplaner där de endast utnyttjar en plats stor för 2 solstolar.

Det finns en skadeglädje i detta, som jag skäms lite över att känna.
Citera
2025-01-09, 20:41
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Hade inte ens bott där om jag vore rik. Finns inget som lockar mig alls där.
Klart jag kan tänka mig att bo där om det vore för jobb eller kärlek men utöver det, nej tack.

Dessutom så har dom ständigt problem med bränder och nu kan man inte ens försäkra sina hus så det är ju till och med ännu värre att bo där.

Menar du att inga nedbrunna hus täcks av försäkringar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in