2025-01-14, 18:37
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Okej jävla efterblivet svar, Fråga vilket datum står i rubriken på denna tråd?

Betyder inte att det är sant.

Denna tråd innefattar inte de andra bränderna, eller du vill ha ett expertutlåtande av någon Flashback expert?? Leta vidare då.

Hur ska jag andas om jag inte har lungor??

Tydligen Tydligen Tydligen är det ända jag ser i ditt inlägg??

Vi gratulerar Flashback experterna.

falurouge
Konrad
george.sthlm
Cating

Varför svarade ni när ni ändå inte kunde göra det på ett vänligt sätt?? Och inga definitiva svar.

Jösses vilken bitterhet. Jag tycker du fick bra mycket trevligare svar än du förtjänade.
Ditt inlägg andades inte vänlighet precis. Man får svar som man frågar... fast vi var vänligare än du var
Hur som helst så fick du länkar att läsa, där det står om fyrverkeri-teorin. Det kanske låter något mer förståeligt nu när du läst dem?
Några definitiva svar kommer du inte få här, och definitivt inte ännu. Det måste väl även du förstå? Ingen vet ännu med säkerhet hur bränderna startade.

Tydligen
Citera
2025-01-14, 18:42
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Jösses vilken bitterhet. Jag tycker du fick bra mycket trevligare svar än du förtjänade.
Ditt inlägg andades inte vänlighet precis. Man får svar som man frågar... fast vi var vänligare än du var
Hur som helst så fick du länkar att läsa, där det står om fyrverkeri-teorin. Det kanske låter något mer förståeligt nu när du läst dem?
Några definitiva svar kommer du inte få här, och definitivt inte ännu. Det måste väl även du förstå? Ingen vet ännu med säkerhet hur bränderna startade.

Tydligen

TYDLIGEN var fyrverkeriet kopplat till NYÅRSBRANDEN, medans denna tråd tar upp branden som uppstod efter stormen den 6-7 januari.

Eller ska vi blanda in alla skogsbränder i Los Angeles oavsett datum i denna tråd??

Du gör tråden väldigt förvirrad när du blandar in andra händelser.
Citera
2025-01-14, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Breda brandgator hade väl varit lämpligt att bygga in i Palisades 2.0 ? En hel del värdefull mark går om intet men va fan ska man göra ? Ändå billigare än att 1500 miljarder går upp i rök varenda gång

Man kan ju dessutom göra det obligatorisk att bygga rader med tegelvillor och göra de så brandsäkra som möjligt för att fungera som buffert bland alla träkåkar .

Och förstås ta reda på allt torrt fnöske ute i skogarna samt även där anlägga breda brandgator
Vilka ska offra sina tomter för brandgatorna och vem ska betala dem? Och när det blåser orkan, hur bred behöver en brandgata vara?
Citera
2025-01-14, 18:49
Medlem
Catings avatar
Citat:
TYDLIGEN var fyrverkeriet kopplat till NYÅRSBRANDEN, medans denna tråd tar upp branden som uppstod efter stormen den 6-7 januari.

Eller ska vi blanda in alla skogsbränder i Los Angeles oavsett datum i denna tråd??

Du gör tråden väldigt förvirrad när du blandar in andra händelser.

Du får läsa igen.
Det är inte "tråden" som blir förvirrad ser jag.
Branden som startade på nyårsnatten anses kunna ha orsakat branden den 7/1.
Det är alltså "samma" brand. Förstår du nu? Jag har förklarat två gånger för dig, och räcker inte det så står det tydligt i artikeln jag länkade till dig.
Citera
2025-01-14, 18:51
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Du får läsa igen.
Det är inte "tråden" som blir förvirrad ser jag.
Branden som startade på nyårsnatten anses kunna ha orsakat branden den 7/1.
Det är alltså "samma" brand. Förstår du nu? Jag har förklarat två gånger för dig, och räcker inte det så står det tydligt i artikeln jag länkade till dig.

Nej det är inte samma brand. bättre kan du.

Detta är ditt luftslott: https://lafd.org/alert/contained-brush-fire-01012025-inc0042
Contained, ja du vet själv.

Inga updates på flera dagar sen kommer denna: https://lafd.org/alert/update-brush-fire-01072025-inc0738
Senast redigerad av BlackBooks 2025-01-14 kl. 18:58.
Citera
2025-01-14, 18:59
Medlem
Catings avatar
Citat:
Nej det är inte samma brand. bättre kan du.
Men herregud.. läste du inte artikeln?
Jag ska vara snäll och kopiera in delar från tidigare länkad artikel åt dig.
Här beskriver de varför de har en teori om fyrverkeri er som start av Palisades-branden

"The new year’s fire and the Palisades fire appear to have started in a brushy area of the Pacific Palisades, in Topanga state park. An analysis of satellite images of the area by the Post shows what appears to be a burn scar from the New Year’s fire in the brushy hillside of the Summit, a neighborhood in the Palisades. Early in the Palisades fire, smoke could be seen in the same area as the new year’s blaze."

"Fire experts told the Post that rekindling is possible, even days after a fire is put out, because heat can remain trapped in the roots of trees."

“We know that fires rekindle and transition from smoldering to flaming,” Michael Gollner, a fires scientist and professor of mechanical engineering at the University of California at Berkeley, told the Post. “It’s certainly possible that something from that previous fire, within a week, had rekindled and caused the ignition.”

Du idiotförklarade personen som du svarade i hans inlägg om fyrverkerier som eventuell orsak.
Jag, och flera med mig, ville visa dig källorna till just den teorin och fick ett otrevligt svar tillbaka.
Nu har jag ödslat nog med tid på att försöka förklara för dig, och du är fri att tro vad du vill.
Möts vi i diskussioner igen hoppas jag du har ett mer normalt beteende. Det går att svara hyfsat vänligt även om man ifrågasätter något.
Önskar dig en fin kväll!
Citera
2025-01-14, 19:05
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Men herregud.. läste du inte artikeln?

Men NÄ jag läste inte artikeln för du fattar inte att det är 2 olika platser Se mina länkar.

Typiskt Flashback expert, går fan inte att debattera med.

Kvällen var bättre innan dig.
Citera
2025-01-14, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vilka ska offra sina tomter för brandgatorna och vem ska betala dem? Och när det blåser orkan, hur bred behöver en brandgata vara?

Man köper ut tomter, alltså staden LA , eller erbjuds liknande . Det är bara en lagstiftning som ska på plats för att föröka skydda och säkra platserna för framtiden.

Många i Palisades som just nu inget annat kommer att få än just värdet på tomten då försäkringsbolagen redan förra hösten sa upp brandförsäkringen.

Brandgata minst 20 meter , det är ingen försäkring mot orkanvindar i en brand, men det är en början . På ömse sidor ska det stå tegelvillor med förstärkt brandskydd så inte fasader kan tändas upp som ingenting och som fungerar som en faktisk "brandvägg" mot bebyggelser av träkåkar.
Naturligtvis så ska även vegetationen anpassas kring brandgatorna så inte elden kan hoppa den vägen
Citera
2025-01-14, 19:31
Medlem
analkings avatar
Finns visst ingen ström i stora delar av staden nu, Looting time??
Citera
2025-01-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Man köper ut tomter, alltså staden LA , eller erbjuds liknande . Det är bara en lagstiftning som ska på plats för att föröka skydda och säkra platserna för framtiden.

Många i Palisades som just nu inget annat kommer att få än just värdet på tomten då försäkringsbolagen redan förra hösten sa upp brandförsäkringen.

Brandgata minst 20 meter , det är ingen försäkring mot orkanvindar i en brand, men det är en början . På ömse sidor ska det stå tegelvillor med förstärkt brandskydd så inte fasader kan tändas upp som ingenting och som fungerar som en faktisk "brandvägg" mot bebyggelser av träkåkar.
Naturligtvis så ska även vegetationen anpassas kring brandgatorna så inte elden kan hoppa den vägen
Amerikanska hus verkar nästintill vara gjorda av papper så det är nog tomten som står för en ganska stor det av värdet. Sedan kan man fråga sig varför skattebetalarna i mindre eldfängda delar av LA ska bekosta utköp av tomter i en väldigt välbeställd stadsdel för att det inte ska brinna lika ofta där.
Citera
2025-01-14, 20:07
Medlem
Masingas avatar
Gräver man på namnet Michael L. Tipsord som avgick för inte så längesedan som CEO för State Farm så hittar man säkert något intressant.
Citera
2025-01-14, 20:38
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hibernalhatt
Det är så man blir spyfärdig:

https://www.hant.se/noje/gunilla-persson-hemlos-vadjar-om-pengar/10618845
Jag tror helt ärligt att hon skulle må bra av att stå sitt kast. Om hon nu behöver byta skepnad så kanske hon kommer ut som en ödmjukare och bättre människa. Att leva lite tufft ett tag och prova på den biten tror jag bara skulle göra henne nyttigt att få lite andra perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in