2025-01-11, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
För att förutsättningarna finns? Visst kan någon brand vara anlagd, men det finns i nuläget inga som helst bevis för det. Därför kan vi utgå från att det rör sig om olyckor snarare än brott. Men om annat skulle framkomma är jag inte främmande för att ändra åsikt. Det är mer troligt att det rör sig om goda brandförutsättningar och några slängda cigaretter eller någon olycka med ett spritkök. Under torra förhållanden släcker brandkåren mindre bränder regelbundet. Nu blåste det rejält och branden tog sig snabbt. En mindre brand på annat håll får då mindre uppmärksamhet (begränsade resurser) och även den tar sig. Det är inte det minsta märkligt. Ni är för många som utgår från att allt är en konspiration idag. Visst finns de, men det bör inte vara utgångspunkten att det rör sig om en konspiration. Röran av konspirationsteorier dränker dessutom de faktiskt misstänkta konspirationerna vilket är direkt kontraproduktivt för foliehattarna själva.

Ja vinden har nog påverkat extremt mycket, blir typ omöjligt att släcka.

Tack för förklaringen
Citera
2025-01-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Ja vinden har nog påverkat extremt mycket, blir typ omöjligt att släcka.

Tack för förklaringen
Det skrivs om vindhastigheter på uppåt 100 mph. En eldstorm i 160 km/h vet jag inte hur man släcker med lite vatten. Och hur breda måste brandgator vara för att stoppa det?
Citera
2025-01-11, 10:32
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockeytroll
Fast det mest barmhärtiga är väl ändå att avboka lägenheten så att de som nu är hemlösa kan bo där.

Ja så det hotellet förlorar ännu mer pengar.
Om alla tänker som du så kommer Los Angeles medelklass befolkning aldrig på fötterna igen.

Sparka på en redan liggande.
Citera
2025-01-11, 10:41
Medlem
Man får inte glömma att de som förlorat husen inte kommer att bli direkt kompenserade utan guldet skiftar ägarskap från försäkringar och statliga subventioner till byggföretagen och tillverkande i den kategorin. Det kan ändra hela dynamiken på något sätt. Sedan kanske värdet av husen faller då det säkert ligger i mångas intresse att en genomsnittsvilla inte kan gå för 4 mil Usd. För mig är det sanslösa summor även för att vara Californien.
Citera
2025-01-11, 10:41
Medlem
sett många filmer på nätet där folk slänger ut dunkar med bensin och startar några av dessa bränder. är detta ett sätt att ge trump en bra start på hans mandat ?
Citera
2025-01-11, 10:46
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Sett på film bra. Magiskt! Är det utom fara?

Jag har själv aldrig besökt USA men fattar att det är hela 60 mil till San Francisco, ett gigantiskt avstånd.

https://www.distance.to/San-Francisco/Los-Angeles

Sedan så fick jag tidigare foilehattarna på mig i tråden då de menar på att det är mordbrännare i farten.
LA County Police har bara tagit fast en sådan galning som fjuttade på mer i Eaton-området.
Nej, detta är extrema väderförhållanden som skapar mindre orkaner i dalgångarna och gnistor färdas blixtsnabbt, långa sträckor för att antända nya områden.

Guvenör: Gavin Newsom är i hetluften då han för bara några veckor sedan, bantade ner brandförsvaret med €17 miljoner. Sedan har inte vattenreservoarerna från bergen underhållits alls utan vatten har de istället spolat ut i Stilla Havet(!)
Sedan så har LA County inte satsat på att röja slyskogen i dalarna samtidigt som många fler människor har flyttat ner.

https://www.wri.org/insights/los-angeles-fires-january-2025-explained
Citera
2025-01-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Jag har själv aldrig besökt USA men fattar att det är hela 60 mil till San Francisco, ett gigantiskt avstånd.

https://www.distance.to/San-Francisco/Los-Angeles

Sedan så fick jag tidigare foilehattarna på mig i tråden då de menar på att det är mordbrännare i farten.
LA County Police har bara tagit fast en sådan galning som fjuttade på mer i Eaton-området.
Nej, detta är extrema väderförhållanden som skapar mindre orkaner i dalgångarna och gnistor färdas blixtsnabbt, långa sträckor för att antända nya områden.

Guvenör: Gavin Newsom är i hetluften då han för bara några veckor sedan, bantade ner brandförsvaret med €17 miljoner. Sedan har inte vattenreservoarerna från bergen underhållits alls utan vatten har de istället spolat ut i Stilla Havet(!)
Sedan så har LA County inte satsat på att röja slyskogen i dalarna samtidigt som många fler människor har flyttat ner.

https://www.wri.org/insights/los-angeles-fires-january-2025-explained
Är det inte en av dessa vattenreservoarerna de håller på att reparera? Någon gång måste man göra det och just nu är väl inte den vanliga brandsäsongen.

Apropå skogen, vem äger den? Och vad är problemet egentligen, att man inte ”underhåller” en skog eller att man byggt för nära den.
Citera
2025-01-11, 11:07
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Är det inte en av dessa vattenreservoarerna de håller på att reparera? Någon gång måste man göra det och just nu är väl inte den vanliga brandsäsongen.

Apropå skogen, vem äger den? Och vad är problemet egentligen, att man inte ”underhåller” en skog eller att man byggt för nära den.

Det kan jag inte svara på men förstår att det är dålig, Demokratisk politik som har bäddat för infernot med märkliga felprioriteringar.

Om jämför med den extrema värmebölja som vi hade i Sverige år 2018, så var det nog ren tur att vi slapp fler brandhärdar, pga god slyröjning.
Citera
2025-01-11, 11:11
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Nåt stolpskott körde drönare och råkade sabba ett vattenbombningsplan. Straffet är ett års fängelse och böter på nästan en miljon, men de lär väl aldrig ta honom tyvärr.

https://www.latimes.com/california/story/2025-01-09/drone-collides-with-firefighting-aircraft-over-palisades-fire-faa-says
Hur fan kan man vara så jävla dum. Det finns ingen hejd på folks dumhet.
Citera
2025-01-11, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soleimani
Min absoluta Favorit-Kristin...

https://x.com/EndWokeness/status/1877458240050446339

Måste ses!

Magnifikt klavertramp.

Kanske förklarar detta ganska mycket :

" Kris earned her bachelor’s degree in Sociology from UCLA "

Sociologi befattar sig enbart med hierarkier och privilegier, hudfärg och kritisk rasteori. Hon är helt enkelt trogen mot doktrinerna och mindre till sitt uppdrag. Extremt så det förslår, så pass att hon skyller på offren . Makalöst
Citera
2025-01-11, 11:30
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Med största sannolikhet borde dom absolut vara det ja.
Har ju sett diverse klipp med lösdrivare som försöker förlänga branden.
Citera
2025-01-11, 11:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Det kan jag inte svara på men förstår att det är dålig, Demokratisk politik som har bäddat för infernot med märkliga felprioriteringar.

Om jämför med den extrema värmebölja som vi hade i Sverige år 2018, så var det nog ren tur att vi slapp fler brandhärdar, pga god slyröjning.
Fast vi kan väl inte heller ha skogar som ser ut som stadsparker bara för brandfaran? Ibland måste naturen få ha sin egen process där löv, nedfallna kvistar, grenar etc får ligga kvar på marken. Det främjar ju både annat växt och djurliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in