2025-01-07, 17:56
Medlem
KirkHammetts avatar
Hromdagen loggande jag in p minpension.se och sg att jag hade 550.000 kr i tjnstepension.

Pengarna frvaltas av KPA pension (PA-KFS 09 Traditionell frskring) och Alecta (ITP1 Alecta Optimal Pension)

Jag r inte s insatt i hur pensionssparande fungerar, antar att pengarna lggs i en fond med lg risk och relativt lg utdelning.

Skulle det vara smartare att stta in hela tjnstepensionen p ett ISK med exempelvis en global indexfond? Hur gr ni andra med erat pensionssparande?
Citera
2025-01-07, 18:09
Medlem
Sn0o0oZs avatar
du har otroligt lite makt ver dessa slantar, du kan inte flytta dom till isk
Citera
2025-01-07, 18:30
Medlem
Magnificoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkHammett
Hromdagen loggande jag in p minpension.se och sg att jag hade 550.000 kr i tjnstepension.

Pengarna frvaltas av KPA pension (PA-KFS 09 Traditionell frskring) och Alecta (ITP1 Alecta Optimal Pension)

Jag r inte s insatt i hur pensionssparande fungerar, antar att pengarna lggs i en fond med lg risk och relativt lg utdelning.

Skulle det vara smartare att stta in hela tjnstepensionen p ett ISK med exempelvis en global indexfond? Hur gr ni andra med erat pensionssparande?

Alecta optimal r som en globalfond med extremt lg avgift.

Du kan inte gra s mycket med dina pengar, eventuellt kan du gra ngot val av dina pengar p KPA, testa logga in dr.

Att lgga pengarna p ett ISK gr inte, och hade det gtt r det dumt eftersom du frst fr betala en skatt fr att f ut tjnstepensionen och sen en schablonskatt varje r. S dubbelbeskattning.

En annan sak, om du endast har 500 000kr i pensionssparande s borde du spara lite privat till pensionen.
Citera
2025-01-07, 18:31
Medlem
Om du valt en traditionell frskring s r du rtt begrnsad. Hade du haft fondfrskring hade du (i regel) kunnat vlja en global indexfond, dock naturligtvis inget ISK d pension skattas som inkomst nr den vl betalas ut.
Citera
2025-01-07, 18:54
Medlem
Nle201s avatar
:

Jag hade satsat p en kapitalfrskring parallelt till din pension.

Om du vill vara mer dynamisk gllande uttag, insttningar, och allt som gller satsa p ett ISK, peggat p S&P 500/Russel 2000/ Samt andra index som diverse banker och fondkomissionrer tillhandahller.

Viktiga r att du kr regelbundna insttningar.
Citera
2025-01-07, 19:18
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Kanske ja, men om inte din f.d. arbetsgivare gr i konkurs eller avvecklar sin verksamhet kan du glmma att ta ver frvaltningen i egen regi. Du fr i s fall vara glad att du alls har en tjnstepension och hoppas att KPA skter frvaltningen tillfredsstllande.

Om du r orolig ver resultatet fr du starta ett privat pensionssparande. D kan du bestmma sjlv hur pengarna placeras.
Citera
2025-01-07, 19:24
Medlem
KirkHammetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnificoo
Alecta optimal r som en globalfond med extremt lg avgift.
Perfekt. D knns det redan bttre.

Citat:
Ursprungligen postat av Magnificoo
Du kan inte gra s mycket med dina pengar, eventuellt kan du gra ngot val av dina pengar p KPA, testa logga in dr.

Att lgga pengarna p ett ISK gr inte, och hade det gtt r det dumt eftersom du frst fr betala en skatt fr att f ut tjnstepensionen och sen en schablonskatt varje r. S dubbelbeskattning.

En annan sak, om du endast har 500 000kr i pensionssparande s borde du spara lite privat till pensionen.

Tack fr info. Det r allts tjnstepensionen som r p 550.000 kr. Allmnna pensionen r nstan 2 miljoner.
Citera
2025-01-07, 19:27
Medlem
KirkHammetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nle201
Jag hade satsat p en kapitalfrskring parallelt till din pension.
Tack fr tipset. Jag har nu flyttat alla pengar frn sparkontot till ISK. Valde LF Global Index. Hoppas p 5-7% avkastning dr.
Citera
2025-01-07, 19:31
Medlem
KirkHammetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Kanske ja, men om inte din f.d. arbetsgivare gr i konkurs eller avvecklar sin verksamhet kan du glmma att ta ver frvaltningen i egen regi. Du fr i s fall vara glad att du alls har en tjnstepension och hoppas att KPA skter frvaltningen tillfredsstllande.

Om du r orolig ver resultatet fr du starta ett privat pensionssparande. D kan du bestmma sjlv hur pengarna placeras.

Jag var mest orolig ver hur min tjnstepension frvaltades. Exempelvis ngon extremt lgriskfond som bara ger 2% avkastning. Dom flesta hr p forumet brukar tala om 7-10% avkastning som ngon sorts standard.
Citera
2025-01-07, 19:46
Medlem
Nle201s avatar
Citat:
Tack fr tipset. Jag har nu flyttat alla pengar frn sparkontot till ISK. Valde LF Global Index. Hoppas p 5-7% avkastning dr.

Snyggt! behvs inte mer, dock kr jag utver indexfonder en investmentbolagsfond hos Kavaljer, men det r mest fr att jag vill exponera mig till den finansiella sektorn globalt.
Citera
2025-01-07, 20:10
Medlem
Magnificoos avatar
Citat:
Perfekt. D knns det redan bttre.

Tack fr info. Det r allts tjnstepensionen som r p 550.000 kr. Allmnna pensionen r nstan 2 miljoner.

Nu vet jag ju inte hur gammal du r och hur lnge du arbetat och ftt tjnstepension.

Vill du terkomma med det s kan jag hjlpa dig att ge ett hum om hur du ligger till pensionsmssigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in