2025-01-07, 17:56
Medlem
KirkHammetts avatar
Häromdagen loggande jag in på minpension.se och såg att jag hade 550.000 kr i tjänstepension.

Pengarna förvaltas av KPA pension (PA-KFS 09 Traditionell försäkring) och Alecta (ITP1 Alecta Optimal Pension)

Jag är inte så insatt i hur pensionssparande fungerar, antar att pengarna läggs i en fond med låg risk och relativt låg utdelning.

Skulle det vara smartare att sätta in hela tjänstepensionen på ett ISK med exempelvis en global indexfond? Hur gör ni andra med erat pensionssparande?
Citera
2025-01-07, 18:09
Medlem
Sn0o0oZs avatar
du har otroligt lite makt över dessa slantar, du kan inte flytta dom till isk
Citera
2025-01-07, 18:30
Medlem
Magnificoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkHammett
Häromdagen loggande jag in på minpension.se och såg att jag hade 550.000 kr i tjänstepension.

Pengarna förvaltas av KPA pension (PA-KFS 09 Traditionell försäkring) och Alecta (ITP1 Alecta Optimal Pension)

Jag är inte så insatt i hur pensionssparande fungerar, antar att pengarna läggs i en fond med låg risk och relativt låg utdelning.

Skulle det vara smartare att sätta in hela tjänstepensionen på ett ISK med exempelvis en global indexfond? Hur gör ni andra med erat pensionssparande?

Alecta optimal är som en globalfond med extremt låg avgift.

Du kan inte göra så mycket med dina pengar, eventuellt kan du göra något val av dina pengar på KPA, testa logga in där.

Att lägga pengarna på ett ISK går inte, och hade det gått är det dumt eftersom du först får betala en skatt för att få ut tjänstepensionen och sen en schablonskatt varje år. Så dubbelbeskattning.

En annan sak, om du endast har 500 000kr i pensionssparande så borde du spara lite privat till pensionen.
Citera
2025-01-07, 18:31
Medlem
Om du valt en traditionell försäkring så är du rätt begränsad. Hade du haft fondförsäkring hade du (i regel) kunnat välja en global indexfond, dock naturligtvis inget ISK då pension skattas som inkomst när den väl betalas ut.
Citera
2025-01-07, 18:54
Medlem
Nle201s avatar
:

Jag hade satsat på en kapitalförsäkring parallelt till din pension.

Om du vill vara mer dynamisk gällande uttag, insättningar, och allt som gäller satsa på ett ISK, peggat på S&P 500/Russel 2000/ Samt andra index som diverse banker och fondkomissionärer tillhandahåller.

Viktiga är att du kör regelbundna insättningar.
Citera
2025-01-07, 19:18
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Kanske ja, men om inte din f.d. arbetsgivare går i konkurs eller avvecklar sin verksamhet kan du glömma att ta över förvaltningen i egen regi. Du får i så fall vara glad att du alls har en tjänstepension och hoppas att KPA sköter förvaltningen tillfredsställande.

Om du är orolig över resultatet får du starta ett privat pensionssparande. Då kan du bestämma själv hur pengarna placeras.
Citera
2025-01-07, 19:24
Medlem
KirkHammetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnificoo
Alecta optimal är som en globalfond med extremt låg avgift.
Perfekt. Då känns det redan bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Magnificoo
Du kan inte göra så mycket med dina pengar, eventuellt kan du göra något val av dina pengar på KPA, testa logga in där.

Att lägga pengarna på ett ISK går inte, och hade det gått är det dumt eftersom du först får betala en skatt för att få ut tjänstepensionen och sen en schablonskatt varje år. Så dubbelbeskattning.

En annan sak, om du endast har 500 000kr i pensionssparande så borde du spara lite privat till pensionen.

Tack för info. Det är alltså tjänstepensionen som är på 550.000 kr. Allmänna pensionen är nästan 2 miljoner.
Citera
2025-01-07, 19:27
Medlem
KirkHammetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nle201
Jag hade satsat på en kapitalförsäkring parallelt till din pension.
Tack för tipset. Jag har nu flyttat alla pengar från sparkontot till ISK. Valde LF Global Index. Hoppas på 5-7% avkastning där.
Citera
2025-01-07, 19:31
Medlem
KirkHammetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Kanske ja, men om inte din f.d. arbetsgivare går i konkurs eller avvecklar sin verksamhet kan du glömma att ta över förvaltningen i egen regi. Du får i så fall vara glad att du alls har en tjänstepension och hoppas att KPA sköter förvaltningen tillfredsställande.

Om du är orolig över resultatet får du starta ett privat pensionssparande. Då kan du bestämma själv hur pengarna placeras.

Jag var mest orolig över hur min tjänstepension förvaltades. Exempelvis någon extremt lågriskfond som bara ger 2% avkastning. Dom flesta här på forumet brukar tala om 7-10% avkastning som någon sorts standard.
Citera
2025-01-07, 19:46
Medlem
Nle201s avatar
Citat:
Tack för tipset. Jag har nu flyttat alla pengar från sparkontot till ISK. Valde LF Global Index. Hoppas på 5-7% avkastning där.

Snyggt! behövs inte mer, dock kör jag utöver indexfonder en investmentbolagsfond hos Kavaljer, men det är mest för att jag vill exponera mig till den finansiella sektorn globalt.
Citera
2025-01-07, 20:10
Medlem
Magnificoos avatar
Citat:
Perfekt. Då känns det redan bättre.

Tack för info. Det är alltså tjänstepensionen som är på 550.000 kr. Allmänna pensionen är nästan 2 miljoner.

Nu vet jag ju inte hur gammal du är och hur länge du arbetat och fått tjänstepension.

Vill du återkomma med det så kan jag hjälpa dig att ge ett hum om hur du ligger till pensionsmässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in