2025-01-11, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asdqwezxc1
Den katolska kyrkan lär ofelbart "extra ecclesiam nulla salus" eller "utanför kyrkan finns ingen frälsning." Men som med alla trons dogmer måste detta kvalificeras och förstås ordentligt. Den katolska kyrkans katekes beskriver sakens sanning kortfattat i paragraferna 846-848, men jag skulle rekommendera att backa upp till CCC 830 för ett sammanhang som kommer att hjälpa till att förstå dessa tre väsentliga punkter angående denna undervisning: Det finns ingen frälsning förutom Kristus och hans enda, heliga, katolska och apostoliska kyrka. Återigen, detta är en ofelbar lära och inte upp till debatt bland katoliker. De som är "oövervinnerligt" okunniga om sanningen i #1 ovan kommer inte att vara skyldiga för denna brist på kunskap inför Gud. De i kategorin #2 har den verkliga möjligheten till frälsning även om de aldrig kommer till en explicit kunskap om Kristus och/eller hans kyrka. Som vi kommer att se nedan betyder "oövervinnerligt okunnig" inte bara för att en person är "okunnig" om sanningen, de kommer automatiskt att bli frälsta. Okunskap är inte lycka; det är farligt. Det finns andra kriterier utöver att vara "oövervinnerligt okunnig" som också måste uppfyllas innan man äntligen kan bli frälst. Men det betyder att de har möjlighet till frälsning. Nu, innan vi går för långt in i ogräset här, låt mig citera katekesen av den katolska kyrkan, paragraferna 846-48, som – som så ofta är fallet oavsett läran med CCC – presenterar denna lära tydligt och för punkt under rubriken: "Utanför kyrkan finns ingen frälsning."

Hur ska vi förstå denna bekräftelse, ofta upprepad av kyrkofäderna? Omformuleras positivt betyder det att all frälsning kommer från Kristus huvudet genom kyrkan som är hans kropp:. “ Baserat sig på Skriften och traditionen lär rådet att kyrkan, en pilgrim nu på jorden, är nödvändig för frälsning: den Kristus är medlaren och frälsningsvägen; han är närvarande för oss i sin kropp som är kyrkan. Han hävdade själv uttryckligen nödvändigheten av tro och dop och bekräftade därmed samtidigt nödvändigheten av kyrkan som män går in genom dopet som genom en dörr. Därför kunde de inte räddas som, medveten om att den katolska kyrkan grundades som nödvändig av Gud genom Kristus, skulle vägra antingen att gå in i den eller att stanna kvar i den ” (CCC citerar här The Dogmatic Constitution on the Church, “ Lumen Gentium, ” 14, från dokumenten från Vatikan II).. Kyrkan är mycket tydlig här. Det finns ingen frälsning bortsett från en frälsande union med den katolska kyrkan. Men katekismen fortsätter:. Denna bekräftelse riktar sig inte till dem som, utan eget fel, inte känner Kristus och hans kyrka: “ De som, utan eget fel, känner inte till Kristi evangelium eller hans kyrka, men som ändå söker Gud med ett uppriktigt hjärta och, rörd av nåd, försök i deras handlingar att göra hans vilja som de känner till det genom deras samvetsdiktat – de också kan uppnå evig frälsning ” (citerar, Lumen Gentium, 16).. “ Även om på sätt som är kända för sig själv kan Gud leda dem, som utan eget fel är okunniga om evangeliet, till den tro utan vilken det är omöjligt att behaga honom, har kyrkan fortfarande skyldigheten och också den heliga rätten att evangelisera alla människor ” (citerar Ad Gentes, 7, ett annat dokument från Vatikan II).
Nej. Jag har mött Kristus utan någon kyrka.
Citera
2025-01-11, 10:19
Medlem
Citat:
Hur?
Jag känner Hans närvaro när jag ber till honom.

Kristus (och Gud) är ren kärlek och man känner en oförklarlig glädje och oförklarligt lugn när man möter honom.

Sådan är min bergfasta tro.
Citera
2025-01-11, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det började faktiskt med att jag blev övertygad om att vissa människor reinkarneras.

Det öppnade för en andlig tillvaro ansåg jag och började be till Kristus och jag kände tydligt hur Kristus kom in i mitt liv och förändrade det.

Inte så att jag blev rikare eller friskare men det var lättare att bära fattigdomen och sjukligheten samtidigt som jag helt förlorade min rädsla inför döden.

I MYCKET korta drag.

Är jag lurad? Ja kanske det men i så fall är jag en lyckligare lurad än tidigare.

Ja det låter definitivt som att du självhypnotiserat dig bara. Men funkar det med självbedrägeri och du mår bra så varför inte.
Citera
2025-01-11, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja det låter definitivt som att du självhypnotiserat dig bara. Men funkar det med självbedrägeri och du mår bra så varför inte.
Ja. Du har rätt att ha den tron.
Citera
2025-01-11, 10:33
Medlem
Citat:
Omöjligt. Helvetet väntar dej.
Kristus talar aldrig om helvetet.
Citera
2025-01-11, 10:47
Medlem
Citat:
Har herr Gustaf Bradson ens läst bibeln?
Ja. Främst evangelierna men även Paulus.

Jag hade dessutom kristendom i skolan.

Här ser du hur Kristus bjuder in en syndare till paradiset. Han hotar inte med något helvete:

Citat:
40-41Men den andra brottslingen tillrättavisade honom och sa: "Har du inte respekt för Gud ens när du ska dö? Vi får det vi förtjänar, vi har dömts för våra brott, men den här mannen har inte gjort något ont." 42Sedan sa han: "Jesus, kom ihåg mig den dag du regerar i Guds nya värld."
43Jesus svarade: "Jag försäkrar dig att du redan idag ska vara med mig i paradiset."

EDIT: Jag undrar om du egentligen har läst och förstått evangelierna?
Senast redigerad av GustafBradson 2025-01-11 kl. 10:49.
Citera
2025-01-11, 11:18
Medlem
Citat:
Du är inte kristen din horunge du kommer brinna i helvetet som alla andra otrogna. Skit ner dej nolla!

Kristus är kung, herre och frälsare
Kristus säger dig att du ska älska din fiende:

Citat:
44 Jag säger er: Älska era ovänner och be för dem som förföljer er.

Han säger också att du ska skapa frid:

Citat:
9 Saliga är de som skapar frid, de skall kallas Guds barn.

10 Saliga är de som blir förföljda för rättfärdighetens skull, dem tillhör
himmelriket.

11 Saliga är ni, när människor hånar och förföljer er, ljuger och säger allt
ont om er för min skull.

12 Gläd er och jubla, ty er lön är stor i himlen. På samma sätt förföljde man
profeterna före er.

Märk väl att det är Kristus som säger detta till dig. Inte jag.
Senast redigerad av GustafBradson 2025-01-11 kl. 11:34.
Citera
2025-01-11, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag har läst tramset mer än en gång. Konstaterar varje gång att det är trams.

Dessa saker är hämtade från andra läror.

Fast det är inte "Jesus" som står bakom budskapet.
Okej vilka läror är det också från var? GT?

Haha
Citera
2025-01-11, 21:22
Medlem
Jag ska tänka på det efter maten
Citera
2025-01-12, 00:26
Medlem
Citat:
Ja. Främst evangelierna men även Paulus.

Jag hade dessutom kristendom i skolan.

Här ser du hur Kristus bjuder in en syndare till paradiset. Han hotar inte med något helvete:

EDIT: Jag undrar om du egentligen har läst och förstått evangelierna?

Evangelierna som är skriva långt efter den påstådde Jesu död, och Paulus som aldrig träffade Jesus och spenderade stor del av sitt liv till att förfölja kristna. Det vi rätt säkert kan veta att inget i bibeln är så kallade ögonvittnesskildringar, utan berättelser som levt sitt eget liv genom att blivit berättade från person till person. Och då kan vi utgå från att allt om Jesus överdrivits rätt rejält, för en berättelse om en man som hade en bra salva mot klåda fångar inte åhörarna vid lägerelden lika mycket som en berättelse om en man som botade spetälska eller väckte de döda till liv.
Citera
2025-01-12, 01:27
Medlem
Citat:
Ja. Du har rätt att ha den tron.

Ja att du känner hit och dit är liksom inget pålitligt. Dessutom vad gäller själar som DevilsDen var inne på så finns inte några bevis för att medvetandet kan lämna kroppen. Man har försökt få fram sådana bevis i flera kontrollerade experiment som sträcker sig över flera årtionden i samband med nära-döden-upplevelser exempelvis men misslyckats fullständigt. Dessa utomkroppsliga upplevelser har fastslagits mer eller mindre enbart vara hjärnans hallucinationer.
Citera
2025-01-12, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja att du känner hit och dit är liksom inget pålitligt. Dessutom vad gäller själar som DevilsDen var inne på så finns inte några bevis för att medvetandet kan lämna kroppen. Man har försökt få fram sådana bevis i flera kontrollerade experiment som sträcker sig över flera årtionden i samband med nära-döden-upplevelser exempelvis men misslyckats fullständigt. Dessa utomkroppsliga upplevelser har fastslagits mer eller mindre enbart vara hjärnans hallucinationer.
Vad tjatar du om?

Jag skrev ju att du får ha din tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in