2025-01-08, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Är man inte lite sen på pucken där då Norra Djurgårdsstaden i princip snart är färdigbyggd och hypen redan etablerat sig?

Ska man göra ett klipp i % så är det nog Östberga som har mest potential att stiga i pris. Tätt följd av stationerna utmed de nya tunnelbanestationerna i Nacka.

Jag tipsade inte om Hjorthagen enbart för jag tror att det kommer att stiga i pris. Utan mer för att det verkade passa in på vad som efterfrågas och jag tycker det är ett trevligt område med närhet till City.

Norra Djurgårdstaden är inte helt klart heller om jag inte missminner mig, Ska byggas fastigheter efter strandkanten hela vägen fram till Ropsten har jag för mig.

Österberga är säkert trevligt men jag har ingen personlig erfarenhet av det.
Citera
2025-01-08, 12:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adhonores
Jag tipsade inte om Hjorthagen enbart för jag tror att det kommer att stiga i pris. Utan mer för att det verkade passa in på vad som efterfrågas och jag tycker det är ett trevligt område med närhet till City.
Det är det, men det är väldigt dyrt. Pengarna räcker inte så långt där.

Citat:
Norra Djurgårdstaden är inte helt klart heller om jag inte missminner mig, Ska byggas fastigheter efter strandkanten hela vägen fram till Ropsten har jag för mig.
Säkert så, men hype:en har nog satt sig. Det är ett fruktansvärt dyrt område. Måste vara bland de dyraste i Sverige. Och det är ju inte så konstigt egentligen, då de rika gamlingarna till i östermalmsvåningarna får svårt att komma in och ut med rollatorn och då tvingas de flytta till exempelvis Norra Djurgårdsstaden istället förr eller senare.

Citat:
Österberga är säkert trevligt men jag har ingen personlig erfarenhet av det.
Nja det är lite rough, det ska sägas och har problem med kriminalitet, men priserna är fortfarande anmärkingsvärt låga med avseende på läget och priserna på andra sidan årstafältet. Med t-bana i pipe:en kan priserna sannolikt fördubblas på kort tid där.
Citera
2025-01-08, 12:28
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ajaj (Bakgrunden beskrivs här, för den som vill studera hur de samlat data).

Att bo vid Kungsträdgården vore fräsigt!
Dyraste kvmpris.
Frågan är om det finns br i det området öht.
Ev någon vaktmästarbostad eller övernattningslägenhet.
Citera
2025-01-08, 12:30
Medlem
Kokkashugis avatar
Har du kran på serveringsgång och pigrum?
Citera
2025-01-08, 14:55
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Kände samma fram tills jag träffade mitt ex som bor i Täby. Blev till att hänga mycket där, och ju mer jag hängde där, desto mer började jag tycka om det. Numer älskar jag Täby. Visst kan det vara lite småjobbigt att pendla kollektivt in till stan varje dag om man har jobb där, men allt annat är +.

+ Priserna på bostäder är generellt lite lägre, så man får mer lägenhet för pengarna
+ Gallerian har allt man behöver utan att vara infesterad av kaosblattar som i mosen, kista, skärholmen osv
+ Kraftig majoritet svenskar
+ "Isolerad från omvärlden" utan tunnelbanor och pendeltåg som kan transportera kaosfolk dit
+ Maaaassor av grönområden, vatten och mysiga villaområden
+ Det är lugnt

Kan lätt rekommendera Täby till TS.
Det enda tråkiga med Täby är att det ser ut som värsta gråa Sovjetförorten, med massiva huskroppar utslängda lite hur som helst på en platt åker. Ger inget mysigt intryck, i alla fall inte i mina ögon. Snarare "magsårsvarning". Annars är det säkert bra. Men folk kör som idioter där också, kom jag på nu.
Citera
2025-01-08, 15:08
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det enda tråkiga med Täby är att det ser ut som värsta gråa Sovjetförorten, med massiva huskroppar utslängda lite hur som helst på en platt åker. Ger inget mysigt intryck, i alla fall inte i mina ögon. Snarare "magsårsvarning". Annars är det säkert bra. Men folk kör som idioter där också, kom jag på nu.

Vad är billigast i Täby? Hägernäs kanske? Det är rätt soft ställe och dom har roslagsbanan.
Citera
2025-01-08, 15:52
Medlem
Håller med om att Nacka är en väldigt bra investering om du planerar att stanna några år. Tror tunnelbanan kommer igång om 5 år och då kommer värderna på lägenheterna vid t ex Nacka Forum-Sickla skjuta i höjden. Även Järla är ett trevligt område och nästa stopp på linjen. 4 stopp från Sickla till TC bara.
Citera
2025-01-09, 12:36
Medlem
C0ws avatar
Citat:

Hahah tänkte precis likadant fram tills jag lärde känna området. Mja, det finns stora och deppiga sovjetliknande byggnader, men det gäller ett fåtal områden. Annars så byggs det mycket (finare) nytt och det finns massor med grönområden några minuters promenad bort från självaste centrum. Eller egentligen oavsett vart man befinner sig i Täby så är man inte längre än typ 5-10 minuters promenad bort från grönområden.

Jag bodde i orten under tiden jag var med ex bruden och varje gång jag åkte över till Täby så kände jag bara hur jävla stor kontrasten var mellan Täby och där jag bodde då. Från en sunkig, nerskräpad och nerpissade förort med sunkiga människor till ett bra mycket fräschare område med vanliga människor som hälsar och inte beter sig som djur. Även första gången jag varit med om att en granne (i det här fallet en gammal dam) plingat på min dörr då jag var nyinflyttad där och välkomnade mig, bjöd på kakor och berättade att hon "hörde att hennes gamla granne skulle flytta ut och att en ny (jag) skulle flytta in, att det var bara att plinga på om jag behövde hjälp med något och liknande.

Kan också vara att jag överromantiserar Täby just för att jag gick ifrån en sunkig förort --> Täby och det blev som att flytta till ett helt annat land

Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Vad är billigast i Täby? Hägernäs kanske? Det är rätt soft ställe och dom har roslagsbanan.

Min uppfattning är att det är hyfsat blandat. Hägernäs, Gribbylund, Arninge bla är billigare, ja. Men även närmare och kring centrum kan man komma undan rätt bra om man kollar på bostäder vid t.ex. Åkerbyvägen, Nytorp och de där hyfsat nya bostäderna vid centralparken/Näsbypark vid utomhusbadet. Samtidigt finns det mycket dyrare lägenheter vid gallerian och Täby Park.
Citera
2025-01-09, 13:13
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Hahah tänkte precis likadant fram tills jag lärde känna området. Mja, det finns stora och deppiga sovjetliknande byggnader, men det gäller ett fåtal områden. Annars så byggs det mycket (finare) nytt och det finns massor med grönområden några minuters promenad bort från självaste centrum. Eller egentligen oavsett vart man befinner sig i Täby så är man inte längre än typ 5-10 minuters promenad bort från grönområden.

Jag bodde i orten under tiden jag var med ex bruden och varje gång jag åkte över till Täby så kände jag bara hur jävla stor kontrasten var mellan Täby och där jag bodde då. Från en sunkig, nerskräpad och nerpissade förort med sunkiga människor till ett bra mycket fräschare område med vanliga människor som hälsar och inte beter sig som djur. Även första gången jag varit med om att en granne (i det här fallet en gammal dam) plingat på min dörr då jag var nyinflyttad där och välkomnade mig, bjöd på kakor och berättade att hon "hörde att hennes gamla granne skulle flytta ut och att en ny (jag) skulle flytta in, att det var bara att plinga på om jag behövde hjälp med något och liknande.

Kan också vara att jag överromantiserar Täby just för att jag gick ifrån en sunkig förort --> Täby och det blev som att flytta till ett helt annat land

Min uppfattning är att det är hyfsat blandat. Hägernäs, Gribbylund, Arninge bla är billigare, ja. Men även närmare och kring centrum kan man komma undan rätt bra om man kollar på bostäder vid t.ex. Åkerbyvägen, Nytorp och de där hyfsat nya bostäderna vid centralparken/Näsbypark vid utomhusbadet. Samtidigt finns det mycket dyrare lägenheter vid gallerian och Täby Park.
Jo, jag kan förstå dig. Och när man är där verkar folk avspända och trevliga, lite som Sverige förr kan jag tänka mig. Vilka grönområden nära centrum är det du tänker på? Och vad tror du om Täby Park som du nämner?
Citera
2025-01-09, 15:51
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Jo, jag kan förstå dig. Och när man är där verkar folk avspända och trevliga, lite som Sverige förr kan jag tänka mig. Vilka grönområden nära centrum är det du tänker på? Och vad tror du om Täby Park som du nämner?

Mm, bla det jag menar också när jag säger att det kändes som att vara i ett helt annat land. Sjukt.

Exbruden bor i halvcirkeln framför gallerian, så det räckte exempelvis med att gå över den stora parkeringen som finns där och så är man redan i villaområdet (Ensta, Ella park/gård). Redan där är det mysigt och grönt, finns ett gäng större gräsplättar och ett gäng skogsdungar. Går man sen en bit längs villaområdet bort från centrum så finns det större skogar, ängar, sjö och sånt.

Om man går från centrum ca 15 min mot typ där SL har en stor inhägnad parkering för sina bussar så finns ett skogsområde med markerade sträckor på upp till 10km att promenera, eller om man fortsätter längre bort mot rönningesjön så finns det ännu ett mysigt villaområde på vägen dit med ängar och skogsdungar. Sen kan man promenera runt rönningesjön som också är väldigt nice.

Där jag bodde en period nära utebadet som jag nämnde innan så finns det ett villaområde ganska direkt efter att man gått över den lilla landsvägen eller vad det nu än är mot Lahäll, och om man fortsätter gå så kommer man till en skog + djursholms golfklubb. Fortsätter man gå så kommer man till Danderyds villaområde.

Dessa var ett par exempel, finns lite mer också

edit: Ang Täby Park så tycker jag det är rätt nice, fast aningen för dyrt när man generellt kan få bra bostäder i Täby en bit billigare. Tittade efter bostäder där själv en period, men blev tyvärr inget av det till slut. Nice med affärer, lugnt bortsett från att det byggs, också i närheten till villaområden och annat grönt.

Men dock så tycker jag att det byggs alldeles för mycket i Täby nu. Mycket av det lugna och mysiga håller på att förvandlas till bostadsområden...
Senast redigerad av C0w 2025-01-09 kl. 15:55.
Citera
2026-02-10, 17:53
Medlem
Huvudsta är billigt med tanke på närheten till city.
Citera
2026-02-11, 18:04
Medlem
Livmedikuss avatar
Nacka (inte Fisksätra!) eller Värmdö. Nära hav, natur och skärgård men ändå nära stan med bra kommunikationer. Fortfarande relativt homogent.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in