2025-01-07, 22:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frejasfrej
Täby, lugnt och bra och allt man behöver finns. Roslagsbanan som pendling in till stan.

Sovstadsvarning på Täby. Det är för långt från stan för att orka sitta på roslagsbanan "bara för att". Men det är säkert trevligt. Många gillar Täby som bor där, men själv förstår jag inte tjusningen.
Citera
2025-01-07, 22:26
Medlem
Enskede, Årsta, Bromma, Stureby, Solna (delar därav), Midsommarkransen, Aspudden, Gröndal, Sumpan, Hägersten om du vill ha bekvämt avstånd in till stan. Rätt prisvärda områden och inte så farligt långt in till city. Fina grönområden på i princip samtliga ställen. Gå på visningar och se det område som tilltalar dig mest.

Alternativt satsa på något mindre i city om du är ung och inte har familj, ett rum på 20-30 kvadrat kommer du kunna ordna.

Rågsved, Hagsätra och Östberga ska du absolut undvika. Rågsved som någon nämnde är riktigt ruggigt nattetid och är som natt och dag jämfört med Årsta. Bra områden och objekt kostar och vill du bo bra snarare än att spekulera i en framtida ”gentrifiering” så bör du undvika.
Citera
2025-01-07, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Hej, nyligen flyttat till Stockholm. Undrar var man kan köpa en lägenhet i ett bra område med rimligt pris som är i bra pendlingsavstånd till centrum ? Finns sådana områden? Nu bor jag dyrt i andrahand. Har 500 000 och 45 000 i lön. Tacksam för tips !

Henriksdalsringen 9-57. Prisvärt. Underskattat.
Citera
2025-01-08, 02:18
Medlem
Aciess avatar
Finns väl lite stugor strax norr om Sthlm för 3-4 miljoner.
Citera
2025-01-08, 04:52
Medlem
slemhogs avatar
Köp i Hägerstensåsen (mysigt som fan), Abrahamsberg, Traneberg eller gamla Råsunda/sumpan som är jättefint. Skytteholm/Hanneberg och Gamla Huvudsta är bra områden med lägsta kommunalskatten och ofta bra lågbelånande föreningar samt billigare än sumpan och Råsunda.

Andra ok områden är Ulvsunda industriområde, Axelsberg är fint nära massa mälarhöjden villor och riktigt gemytligt lugnt svenskt torg, årsta, hammarbyhöjden, kärrtorp. Finns ju hur mycket bra närförorter som helst. Huvudsta är lite betongigt på sina håll men helt ok, hela området är typ bostadsrätter och riktigt nära stan. Skönt försvinna i en icke-lyhörd bunker där på våning 10 med fantastisk utsikt och man får 70-75 m2 för bara 3 millar.

Jag tycker Solna är bäst ju nu i valuta för pengarna, höghus med fin utsikt, stadsmiljö, nära stan och icke lyhörda lägenheter och lågbelånade föreningar. Många andra närförorter består beståndet mest bara av massa lyhörda 30-40-tal kåkar med tegelstomme eller små föreningar, är verkligen allergisk mot lyhörda lägenheter och sitta i styrelsen vill man inte göra.
Senast redigerad av slemhog 2025-01-08 kl. 05:00.
Citera
2025-01-08, 07:24
Avstängd
Pitschkas avatar
Danderyds sjukhus eller Mörby C kanske?

Tråkigt som fan och se upp för vissa skitföreningar i Mörby, men du hamnar i Sveriges bästa kommun.

Annars, som ngn skrev, Axelsberg/Mälarhöjden.
Citera
2025-01-08, 07:25
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgaChefen

Bra tips.
Citera
2025-01-08, 07:27
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Undrar var man kan köpa en lägenhet i ett bra område med rimligt pris som är i bra pendlingsavstånd till centrum ?

Förslag att du inte fokuserar på rimligt då det generellt är ett irrelevant begrepp gällande bostäder i Sthlm.

Bostadens läge (i fastigheten, område, närhet till kommunikationer etc.) och föreningens ekonomi kommer alltid påverka hur attraktiv BR är, och sannolikheten för en långsiktigt bra affär. Att försöka hitta missade pärlor kan lätt gå fel, så förslag att du börjar tittar söder om Söder eller Solna/Sundbyberg och därifrån skapar dig en bild över vad som passar dig.
Citera
2025-01-08, 09:59
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sovstadsvarning på Täby. Det är för långt från stan för att orka sitta på roslagsbanan "bara för att". Men det är säkert trevligt. Många gillar Täby som bor där, men själv förstår jag inte tjusningen.

Kände samma fram tills jag träffade mitt ex som bor i Täby. Blev till att hänga mycket där, och ju mer jag hängde där, desto mer började jag tycka om det. Numer älskar jag Täby. Visst kan det vara lite småjobbigt att pendla kollektivt in till stan varje dag om man har jobb där, men allt annat är +.

+ Priserna på bostäder är generellt lite lägre, så man får mer lägenhet för pengarna
+ Gallerian har allt man behöver utan att vara infesterad av kaosblattar som i mosen, kista, skärholmen osv
+ Kraftig majoritet svenskar
+ "Isolerad från omvärlden" utan tunnelbanor och pendeltåg som kan transportera kaosfolk dit
+ Maaaassor av grönområden, vatten och mysiga villaområden
+ Det är lugnt

Kan lätt rekommendera Täby till TS.
Citera
2025-01-08, 10:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgaChefen

Stämmer bra. Ett av de mest prisvärda områdena i sthlmsområdet. Ser tråkigt ut på utsidan, men har enorma dolda kvaliteter på insidan med välplanerade lägenheter, stor för att inte säga gigantisk barnvänlig innergård utan bilar och pulkabacke. Lätt att parkera och förstås en sthlms bästa utsikter i vissa av lägenheterna. Föreningarna verkar ha en hel del hyresrätter kvar, vilket ger en bra ekonomi för föreningen när de säljs.

Och det bästa är förstås läget. Precis intill södermalm, men under halva priset i många fall.
Citera
2025-01-08, 10:51
Medlem
Hjorthagen alla dagar i veckan om du frågar mig. Mysigt, väldigt nära "centrum" samt natur, jag gissar att priserna dessutom kommer att stiga kraftigt där när hela norra djurgårdstaden är klar.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-hjorthagen-stockholms-kommun-motalavagen-15-21455531

en av 3 som låg uppe nu.
Senast redigerad av Adhonores 2025-01-08 kl. 10:55.
Citera
2025-01-08, 11:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adhonores
Hjorthagen alla dagar i veckan om du frågar mig. Mysigt, väldigt nära "centrum" samt natur, jag gissar att priserna dessutom kommer att stiga kraftigt där när hela norra djurgårdstaden är klar.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-hjorthagen-stockholms-kommun-motalavagen-15-21455531

en av 3 som låg uppe nu.

Är man inte lite sen på pucken där då Norra Djurgårdsstaden i princip snart är färdigbyggd och hypen redan etablerat sig?

Ska man göra ett klipp i % så är det nog Östberga som har mest potential att stiga i pris. Tätt följd av stationerna utmed de nya tunnelbanestationerna i Nacka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in