• 1
  • 2
2025-01-07, 10:58
Medlem
Yungvidzibois avatar
Tjena,
Jag r 19, och knner ganska mycket hopplshet efter allt slit med grundskolan och gymnasiet.

Jag har behvt studera p komvux (fr att f gymnasieexamen) under hsten och r just nu sysslols. Jag skulle grna vilja brja arbeta, men jag vet inte med vad. Om det ens r mjligt att gra det efter gymnasiet. Jag studerade p Samhllskunskapsprogrammet, s egentligen r det vl tnkt att jag ska bli ngon slags akademiker.
Men jag vill knner 0 lust att plugga p universitet. Dels knns det svrare n gymnasiet, dels r jag otroligt trtt p skolan.
Jag har tidigare inte haft ngot jobb, inget sommarjobb eller dylikt, har inget krkort, och r vldigt introvert.
Vad fr jobb kan man f med dessa frutsttningar? Eller r det bara att ge upp och avsluta allt?
Ska sgas att jag utver allt detta ocks har Autism, vilket mjligtvis kan bli ytterligare ett hinder.
Citera
2025-01-07, 11:02
Medlem
Klandalfs avatar
Donken sker folk har jag hrt.
Citera
2025-01-07, 11:04
Strunta i hgskola om du inte har ngot du verkligen brinner fr.

Hitta ett yrke istllet, typ sjukskterska, hantverkare, ntverkstekniker, etc.
Du str aldrig utan jobb, kan jobba var du vill (ven utomlands), starta eget om du knner fr i framtiden, och du behver inte "leva fr jobbet" och sliska runt med kollegor, som ofta krvs fr att klttra som akademiker.
Dessutom slipper du studieln.

Har du svrt att bestmma dig, gr en lista p 10-15 olika yrken du kan tnka dig, sen slr du trning och bara kr p. Lycka till.
Citera
2025-01-07, 11:05
Medlem
Yungvidzibois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Donken sker folk har jag hrt.
Mcdonalds knns inte jttelockande. Det knns fr socialt och stressigt.
Men jag antar att om det r det som finns fr jag vl ta det.
Citera
2025-01-07, 11:10
Medlem
Det r mnga som tar ett "sabbatsr" efter gymnasiet, jobbar med ngot vad-som-helst, fr att f mer motivation till fortsatta studier. Det kan man m bra av. Och skaffa sig arbetslivserfarenhet p samma gng. Sen fr du ju sjlv hitta jobbet. Autism r vl inget hinder, om du r hgfungerande.
Citera
2025-01-07, 11:10
Medlem
Yungvidzibois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Strunta i hgskola om du inte har ngot du verkligen brinner fr.

Hitta ett yrke istllet, typ sjukskterska, hantverkare, ntverkstekniker, etc.
Du str aldrig utan jobb, kan jobba var du vill (ven utomlands), starta eget om du knner fr i framtiden, och du behver inte "leva fr jobbet" och sliska runt med kollegor, som ofta krvs fr att klttra som akademiker.
Dessutom slipper du studieln.

Har du svrt att bestmma dig, gr en lista p 10-15 olika yrken du kan tnka dig, sen slr du trning och bara kr p. Lycka till.

Tack, det r lite s jag knner ocks.
Jag ska frska gra en sdan lista. Men jag vet inte riktigt sjlv vad jag vill, det r lite det som r problemet.
Jag har mest fokuserat p att bara bli klar med skolan och gymnasiet eftersom det r det som samhllet frvntas att man ska.
Men vad jag vill?
Vet inte

Helst skulle nog vilja arbeta p Fabrik, ngot riktigt arbetaryrke. Men det finns inte s mnga lngre, allt har ersatts med jobbiga serviceyrken.
Citera
2025-01-07, 11:11
Medlem
Yungvidzibois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det r mnga som tar ett "sabbatsr" efter gymnasiet, jobbar med ngot vad-som-helst, fr att f mer motivation till fortsatta studier. Det kan man m bra av. Och skaffa sig arbetslivserfarenhet p samma gng. Sen fr du ju sjlv hitta jobbet. Autism r vl inget hinder, om du r hgfungerande.
Allts, det r inget hinder s. Men jag r ju konstig i jmfrelse med andra. Kan tnka mig att det kan bli en stor turn off fr en arbetsgivare.
Citera
2025-01-07, 11:19
Citat:
Ursprungligen postat av Yungvidziboi
Tack, det r lite s jag knner ocks.
Jag ska frska gra en sdan lista. Men jag vet inte riktigt sjlv vad jag vill, det r lite det som r problemet.
Jag har mest fokuserat p att bara bli klar med skolan och gymnasiet eftersom det r det som samhllet frvntas att man ska.
Men vad jag vill?
Vet inte

Helst skulle nog vilja arbeta p Fabrik, ngot riktigt arbetaryrke. Men det finns inte s mnga lngre, allt har ersatts med jobbiga serviceyrken.
Nstan ingen vill jobba. ven de som sger att de lskar sina jobb hade inte arbetat om de sluppit. Men man mste jobba, det mste man bara frlika sig med.

Gymnasiet r irrelevant om du inte behver betygen fr att ska hgskola.
Det viktigaste hr i livet r att bara kra p och inte fundera alltfr mycket. Mitt rd r att inte ta ett sabbatsr, du riskerar bara att tappa trden och sen blir det nnu svrare att komma igng.
Bttre d att frst slutfra ngot, sen ta sabbatsr nr du har ngot att komma tillbaka till eftert.
Citera
2025-01-07, 11:42
Medlem
vemsfels avatar
Lager behver alltid fler hnder. Men det r tidiga mornar och skert ganska stressigt. r du en plitlig person finns det mjlighet att avancera till driftansvarig, schemalggare, teamleader m.m.
Citera
2025-01-07, 11:49
Medlem
MrB00ZEs avatar
Nr man precis har gtt ut gymnasiet ska man inte brja studera/jobba p en gng efter det.

Ta ngra lediga r dr du tex lever livet utomlands.

Du vet vad man sger: "Money comes back, but memories don't."
Citera
2025-01-07, 11:51
Medlem
Yungvidzibois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrB00ZE
Nr man precis har gtt ut gymnasiet ska man inte brja studera/jobba p en gng efter det.

Ta ngra lediga r dr du tex lever livet utomlands.

Du vet vad man sger: "Money comes back, but memories don't."
Jag har dock inga pengar, och jag gillar inte att resa srskilt mycket.
Fr vrigt r det inte fr att tjna en massa jag vill jobba. Utan fr att ha ngot meningsfullt att gra om dagarna.
Citera
2025-01-07, 11:52
Medlem
Yungvidzibois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Lager behver alltid fler hnder. Men det r tidiga mornar och skert ganska stressigt. r du en plitlig person finns det mjlighet att avancera till driftansvarig, schemalggare, teamleader m.m.
Har funderat p lager, det verkar tminstone inte vara ngot verdrivet socialt jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in