Biträdande borgmästare i Åbo vill förbjuda brädspelet Afrikas stjärna på stadens förskolor. Piia Elo (SDP) ser brädspelet som ett exempel på institutionell rasism som inte hör hemma i moderna förskolor.
Någon som prenumererar på Bulletin som kan läsa mer? Hittar ingen annan info om det.
Woke-galningarna är jävligt uppfinningrika må jag säga. De blir kränkta av saker som man inte kunnat föreställa sig, och vill ta bort dessa därför.
Vilken afrikansk eller asiatisk kultur finns kvar på svenska förskolor eller skolor efter woke-intåget?
Svar: ingen. Absolut ingen då alla dessa kulturyttringar kan tolkas rasistiskt. Det finns bara europeisk och amerikansk skitkultur kvar och det tror jag är en mycket farlig utveckling. Speciellt då afrikaner och asiater värdesätter klanen/stammen före jaget till skillnad från den amerikanska kulturen som bara är egocentrerad.
Biträdande borgmästare i Åbo vill förbjuda brädspelet Afrikas stjärna på stadens förskolor. Piia Elo (SDP) ser brädspelet som ett exempel på institutionell rasism som inte hör hemma i moderna förskolor.
Någon som prenumererar på Bulletin som kan läsa mer? Hittar ingen annan info om det.
Woke-galningarna är jävligt uppfinningrika må jag säga. De blir kränkta av saker som man inte kunnat föreställa sig, och vill ta bort dessa därför.
Vad säger ni?
Vilken idiot som helst, förutom såna som du, förstår att det handlar om layouten på förpackningen.
Titta på bilden från bulletin och titta på den svenska varianten "Den försvunna diamanten".
Vad säger ni?
Fantastiskt !!
Man plockar bort sitt eget National spel.
Här har man verkligen grävt djupt för att hitta något som nog, kanske, eventuellt, kunde vara kränkande.
Det är lite synd, för det är rätt bra spel för yngre.
Vad blir nästa drag, förbjuda Schack där vita slår svarta.
Vilken idiot som helst, förutom såna som du, förstår att det handlar om layouten på förpackningen.
Titta på bilden från bulletin och titta på den svenska varianten "Den försvunna diamanten".
Nu försöker du flytta fokus.
Så du ser ingen skillnad på designen av omslaget på den finska och svenska versionen av spelet. För då spelet inte på något sätt skulle kunna ses som olämpligt så är det enda förklaringen.
Sluta kalla dig batikhäxa för när man läser Bulletin så vet vi alla vilken sorts vidriga åsikter personen har.
Senast redigerad av FyFanVadFattigt. 2025-01-06 kl. 17:05.
Vad säger ni?
Det är alltså det klassiska gamla brädspelet, som vi svenskar känner som Jakten på den försvunna diamanten, som det handlar om.
Bilderna i Bulletinartikeln föreställer, så vitt jag kan se, urgamla exemplar från någon utställning på museum eller dylikt.
Men även om finländarna fortfarande använde den gamla layouten, så ser jag ändå inget fel i den.
Så vitt jag kan se, så föreställer framsidan en karta över afrika, en gasell och en afrikansk mask. Är det någonting rasistiskt med kartor över afrika, gaseller och traditionella afrikanska masker, menar du?
Rubriken på tråden är ju lite missvisande. Det är biträdande borgmästaren i Åbo som lagt fram ett förslag.
Något beslut finns inte.
Spelet anklagas för att innehålla koloniala värderingar. Man ska leta fram en diamant och ta den till Europa.
Man skulle kunna modernisera den lite och att man åker till Afrika för att finna sig en man eller hustru att ta med hem till Europa. En diamant känns lite förlegat och omodernt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!