2025-01-09, 23:12
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har uppenbart fullständigt feltolkat vad jag skrivit om manuell vs automat….

Jag formligen ÄLSKAR a att växla manuellt, när det är en sådan bil och körning där det är av naturen behövligt och vid lite mer skojig körning. T ex kör jag en hel del runt runt på banor med manuell bil både på sommar och vinter, på asfalt runt t ex Mantorp, Gölleråsen, Rudskogen. Eller på vintern på plogade isbanor på sjöar. Eller kör lite försynt streetrace/dragrace. Och då är det jäkligt trevligt med manuell, liksom vid soliga bilturer till t ex bilträffar eller bara en skön biltur en helg till nåt fik etc.

Men det kan likaså vara jävligt drygt och TRÅKIGT att tvingas sitta och dra i spak och fippla med koppling tusen gånger var dag om man sitter och kör bil på jobbet i Sthlm. Då är det balsam med en trevlig automat

Och tro det eller ej, man kan ha skitkul även men en automat på ovan nämnda bankörningar.

Dessutom har i princip i alla tider även automatväxlade bilar givit möjlighet att själv välja växel, t ex växla ned inför en kurva, eller välja att ligga kvar på en växel, allt för att få t ex mer motorbroms och respons.
Inga som helst problem att flytta spaken från D till ett lägre läge inför en omkörning.

Det lite lustiga är att du och de flesta som pratar negativt om automater och uppger att de minsann kört automater, ändå skriver som om de inte alls kört automater…. märkligt….
Ja men då så.
Jag skrev att i storstadens köer passar automat bättre och ännu hellre en elbil.

Men du har huggit mot manuell rent generellt. Du jämför med T-Fordar och jag vet inte allt.
Citera
2025-01-09, 23:15
Medlem
Efter att kört ett halvt liv med manuell och numera kör automat går man inte tillbaka till manuell.

Finns i min värld inga fördelar med manuell, kan vara roligt att köra någon gång i halvåret bara för att.

Nej, gå tillbaka till manuellt kommer inte ske.
Tror det endast kommer vara gamla bilar och bilnördar som kör manuell framöver säg om 10 år.

Såg någon tråd om man är fast på järnvägsspår utan bränsle så är manuell bättre... När man hör argument som dessa då vet vi direkt.

Fanns säker någon som sa något likande om vevmotorn innan den försvann.
Citera
2025-01-09, 23:25
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Frågan var retorisk. Jag tycker inte journalisten verkar vara en journalist i sakens rätta bemärkelse eftersom den självklara följdfrågan aldrig ställdes.
Sanningen skulle jag tro är:
Ja, utbudet på manuella bilar har minskat. Men tillgång på manuella finns.
Jag har inte sett att någon i tråden har hävdat motsatsen till det fetade. Det aktuella artikeln hävdar det väl inte heller?
Citera
2025-01-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Ja men då så.
Jag skrev att i storstadens köer passar automat bättre och ännu hellre en elbil.

Men du har huggit mot manuell rent generellt. Du jämför med T-Fordar och jag vet inte allt.

Som sagt, du har nog grav misstolkat det jag skrivit.

Jag har inget emot manuella lådor, utan det handlar mest om vad som passar bäst för stunden och den aktuella körningen.

Jag kan tycka automat är överlägset manuell på många sätt och i många situationer, eller omvänt. Det beror på både aktuell bil, var man kör och varför, och hur man kör.

Jag kan absolut uppskatta en äldre mer naken och primitiv bil, men även gilla och uppskatta all den komfort vi har i moderna bilar med automatik och hjälpmedel för det mesta, t ex så är backkamera kraftigt beroendeframkallande, detta trots att jag kan backa bara genom att kolla i backspeglarna.
Citera
2025-01-10, 00:34
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag kan absolut uppskatta en äldre mer naken och primitiv bil, men även gilla och uppskatta all den komfort vi har i moderna bilar med automatik och hjälpmedel för det mesta, t ex så är backkamera kraftigt beroendeframkallande, detta trots att jag kan backa bara genom att kolla i backspeglarna.

Vissa "hjälpmedel" avskyr jag. Ta t.e.x den här "hjälp"styrningen som nu med EU-lag måste bli påslagen varje gång bilen startar. Ibland glömmer jag att stänga av helvetet och märker det inte förrns jag måste undvika ett hinder i vägen (sten, gren etc) och måste ratta lite extra och får då ett jävla motstånd i ratten. Rent av farligt, speciellt nu i halktider.

Jag tror att för mycket komfort bakom ratten gör föraren ouppmärksam och "lat".
Citera
2025-01-10, 00:39
Medlem
asploevets avatar
Vet ni vad en bil utan automatisk växellåda kallas i spanien?

Den Emanuell
Citera
2025-01-10, 01:35
Medlem
Jag har svårt att förstå frågan! Att växla en manuell bil är ju ganska enkelt efter 1-2 körningar, så varför begränsa sej till att bara köra automat???
Vi är rätt många som vill köra manuellt växlade bilar därför produceras dessa....
Citera
2025-01-10, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag har svårt att förstå frågan! Att växla en manuell bil är ju ganska enkelt efter 1-2 körningar, så varför begränsa sej till att bara köra automat???
Vi är rätt många som vill köra manuellt växlade bilar därför produceras dessa....

Fetat ovan: Nej, det är närmast ett önsketänkande.
Visst produceras manuella bilar, men det är nog inte så långt borta innan så ej längre är fallet. Ett flertal bilmodeller går inte längre att köpa med manuell växellåda. Vad som ligger närmast är nog att det under en tid kommer att finnas några modeller per märke (förutom de vilka redan beslutat att helt upphöra med tillverkningen av dylika), men det blir ett pristillägg som inte är ringa.
Citera
2025-01-10, 02:10
Medlem
kitschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA

Ganska enkelt? Kanske för dig då, lyllos. Jag har varit handledare för ett antal unga förmågor som lärt sig köra bil och min erfarenhet är annorlunda. Det har varit mycket kämpande med det tekniska, att inte bilen ska skutta eller stanna, rätt växel i rätt läge, inte titta på växelspaken etc. Skulle kännas helt galet att personer med autokort skulle få köra manuell rätt upp och ner som en del här tycker.

Men håller med att det är bra att satsa på manuell-kort så har man alla möjligheter sen. Jag brukar peppa mina små elever till det, automat känns som en genväg. Även om medelklass mammi och pappi har automat som familjebil så kommer barnet som ska köpa sin första egna billiga lilla bil snart att upptäcka hur det ser ut på begagnatfronten.
En automatbil är dessutom både dyrare att köpa och att äga, servicen på automatlådan kostar fläsk, åtminstone på min bil.
Citera
2025-01-10, 02:11
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
[url]Är det onödigt med manuellt körkort till exempel? Varför skaffar man sånt?

Nej det är inte onödigt. Speciellt inte för dom som inte vill ha en dyrare bil, i lägre prissegment är det vanligast med manuell växlat.

Personligen har jag inte riktigt brytt mig så mycket om bilen jag köpt haft automat eller inte. Utan jag har tagit/köpt det som erbjudits. Jag bor i en mindre stad, när jag bott i större städer har det varit en klar fördel med automat. Körde en del 245 med automat när jag bodde i Stockholm, funkade perfekt.
Senast redigerad av Hegamon 2025-01-10 kl. 03:06.
Citera
2025-01-10, 02:25
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Jag gillar verkligen att köra bil.
Och ändå jag köpte första automaten på den tiden i stort sett bara någon med handikapp åkte automat.
Dom var förbaskat slöa på den tiden. Accade dåligt alltså. Men när man väl fick upp ångan, gick dom fortare än motsvarande bil med manuell. Så då var det min tur att flina.

Största nackdelen med automat är kostnaden.
Ett tag sedan jag jämförde, men gissar att automat nästan uteslutande är dyrare än manuell vid nybilsköp. Manuella växellådor är ju tämligen enkla i sin konstruktion jämfört med en automat.
Reparationkostnaden kan även bli rejäl på en automat. Automat drar även lite mer med soppa.

Det är väl just därför mångs typiskt enklare bilar fortfarande har manuella växellådor. Typ småbilar och hantverksbilar, där ekonomin styr.

Kan dock inte förstå varför man avstår ifrån att ta körkort för manuell? Man missar ju möjligheten att köra väldigt många olika fordon.
Känns mer som det är av lathet/bekvämlighet bara.
Och är det för ekonomins skull, så kanske körkortet blir lite billigare, men bilägandet blir istället dyrare. Och bilägandet vara livet ut. Körkortet är en engångsavgift.
Citera
2025-01-10, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Fetat ovan: Nej, det är närmast ett önsketänkande.
Visst produceras manuella bilar, men det är nog inte så långt borta innan så ej längre är fallet. Ett flertal bilmodeller går inte längre att köpa med manuell växellåda. Vad som ligger närmast är nog att det under en tid kommer att finnas några modeller per märke (förutom de vilka redan beslutat att helt upphöra med tillverkningen av dylika), men det blir ett pristillägg som inte är ringa.
Tja men det finns ju rätt många bilar som INTE är ny producerade. Jobbar själv på Volvo Cars och ca 50% är manuella och vad jag vet så finns det inga planer på att sluta med manuella. Så vart vill du komma genom att begränsa dej till bara automater???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in