2025-01-09, 21:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Elbilar använder inte växellådor på samma sätt det är inte jämförbart men en fossildriven bil. Man växlar inte så det är inte en växellåda

Självklart, men det hade ingenting med det jag skrev. 2022 var 85,4% av (Edit:nyförsäljningen) av bilar som du kan köra med automat kort.

En fotnot är även att Mercedez slutar att tillverka manuella bilar i år och VW 2030. Tiguanen säljs idag med en automat låda.
Senast redigerad av Puff the dragon 2025-01-09 kl. 21:03.
Citera
2025-01-09, 21:26
Medlem
Tror aldrig riktigt manuella bilar kommer dö ut.
Kommer alltid finnas kvar och finns fortfarande bilar som produceras som är manuella.
Men det är klart att automat är mer bekvämt, men man ska ha manuellt kort i mitt tycke.
Citera
2025-01-09, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nja… tycker det mest handlar om vana, att vänja sig vid varje individuella fordon, så klarar man det mesta med dem alla ändå.

En automat kan ju på många sätt vara bättre i många situationer på vintern. T ex när folk i manuella ska försöka finna svagt och mjukt dragläge för att tassa iväg försiktigt i hal uppförsbacke för att inte tappa greppet på drivhjulen, så kan man med automat i princip bara släppa på bromsen så börjar automaten själv stilla tassa framåt, och räcker inte det så smeker man gaspedalen en smula och får lite mer. Egentligen mycket smidigare än att sitta och labba med två pedaler…
Såklart tar man ordentlig fart från början i båda fallen vid en isig uppförsbacke. Tror inte alls att de som kör manuellt mesar sig för att känna efter, tvärtom är automatarna dom som tror att allt löser sig bara dom håller en jämn fart och de förstår inte när det är bäst att ta fart eller ej.
Vi har båda våra fördomar om förarna. 😅 Vore kul med en undersökning om detta.
Citera
2025-01-09, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Såklart tar man ordentlig fart från början i båda fallen vid en isig uppförsbacke. Tror inte alls att de som kör manuellt mesar sig för att känna efter, tvärtom är automatarna dom som tror att allt löser sig bara dom håller en jämn fart och de förstår inte när det är bäst att ta fart eller ej.
Vi har båda våra fördomar om förarna. 😅 Vore kul med en undersökning om detta.

Nu var ju mitt exempel när kan inte kan ta fart utan måste starta i hal backe…
Citera
2025-01-09, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nja, alltså den situation du beskriver stämmer, men jag har svårt att se hur "gungandet" när man sitter lite fast skulle kunna åstadkommas på en automat. Jag har iaf inte lyckats med det.

Som sagt, det handlar om att lära känna aktuell bil och dess transmissions ”karaktär” och träna lite.
Man kan säga som så att det handlar om att växla mellan D och R fram och tillbaka, tajmat så man får till det gung man vill ha. Här kan olika bilar vara olika responsiva vid skiftandet av riktning, så igen, träning.
En annan variant är att även använda bromsen. I med D och ev moderera lite gas om det inte räcker med det drag som normalt tomgång ger, sen när tajma med bromsen så bilen står still när den kommit så långt fram det går, den i med R och släppa bromsen så bilen åker bakåt, ånyo tajma med bromsen så bilen står still längst bak i ”fåran”. Sen upprepar man detta och bilen kommer vanligen lite längre fram och bakåt för vår runda så ”fåran” blir längre och längre vilket även gör att bilen hinner för lite mer fart för varje gång i båda riktningarna vilket gör att man tillslut får så pass lång sträcka och fart att man tar sig vidare, kommer loss alltså.
Citera
2025-01-09, 22:21
Avslutad
Citat:
Som sagt, det handlar om att lära känna aktuell bil och dess transmissions ”karaktär” och träna lite.
Man kan säga som så att det handlar om att växla mellan D och R fram och tillbaka, tajmat så man får till det gung man vill ha. Här kan olika bilar vara olika responsiva vid skiftandet av riktning, så igen, träning.

Jovisst, det går, men det är väsentligt svårare än att bara finlira lite med kopplingen.

Dock vinner automat på en punkt där. När man gungar med manuell byter man ju bara mellan ettan och friläge. Att byta fram och tillbaka mellan framåt och bakåt är lättare på en automat.

Citat:
En annan variant är att även använda bromsen. I med D och ev moderera lite gas om det inte räcker med det drag som normalt tomgång ger, sen när tajma med bromsen så bilen står still när den kommit så långt fram det går, den i med R och släppa bromsen så bilen åker bakåt, ånyo tajma med bromsen så bilen står still längst bak i ”fåran”. Sen upprepar man detta och bilen kommer vanligen lite längre fram och bakåt för vår runda så ”fåran” blir längre och längre vilket även gör att bilen hinner för lite mer fart för varje gång i båda riktningarna vilket gör att man tillslut får så pass lång sträcka och fart att man tar sig vidare, kommer loss alltså.
Bromsen har jag dock inte tänkt på att använda i den situationen. Det lär funka.
Citera
2025-01-09, 22:36
Medlem
Citat:
Nu var ju mitt exempel när kan inte kan ta fart utan måste starta i hal backe…
Okej. Båda förlorar. 😅 Visst kan man justera drivet även med automat, men i den specifika situationen är balansen svår, speciellt för oerfarna automatare.
Det går för en van förare att parera, men i extremfall kan gaspåslaget vara för mycket, så man kan inte göra annat än att glida ner för backen.
Med manuell kan man varva med mycket och litet efter de stränga behov som situationen kräver.
Citera
2025-01-09, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Okej. Båda förlorar. 😅 Visst kan man justera drivet även med automat, men i den specifika situationen är balansen svår, speciellt för oerfarna automatare.
Det går för en van förare att parera, men i extremfall kan gaspåslaget vara för mycket, så man kan inte göra annat än att glida ner för backen.
Med manuell kan man varva med mycket och litet efter de stränga behov som situationen kräver.

Har du själv kört automat… och startat på vintern i hal backe…?

Om man står plant med en automat och släpper bromsen med Driven ilagd, så börjar bilen stilla dra sig framåt. Detta klarar den även med en viss uppförslutning. Då handlar det alltså bara om att försiktigt släppa bromsen så börjar bilen försiktigt tassa framåt. Den mjuka starten är vanligen svårare att moderera sig till med kopplingspedal och kanske även gaspedal beroende på hur mycket ork aktuell bil har på typ tomgång.
Citera
2025-01-09, 22:51
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.dn.se/ekonomi/korkort-for-manuellt-vaxlade-bilar-kan-do-ut/

[b]

Vi kan kanske diskutera lite här. Ja eller nej till manuellt växlade bilar?
Är det onödigt med manuellt körkort till exempel? Varför skaffar man sånt?

Automatlådan kommer till sist ta över även i Sverige. Satan vad långsamt det har gått.
Jag har några bilar samt vårdar en gammal av dem som har manuell låda.
Det är en nostalgibil för svunnen tid och jag tar med frun till glasskiosken med den.
Bilen ser ny ut!
De andra oavsett om de är två, fyradörrars eller tvåsitsiga eller flersitsiga har idag automatlådor.
Till sist på fick även den ”nya” tvåsitsiga ”sportbilen” komma med automatlåda.
Det kommer på sikt att bli onödigt med körkort för manuell.
Manuell har sin tjusning men är egentligen bara en billigare lösning än automat.
Det är bättre för trafikrytmen om det bara är automatlådor. Till och med gamla kärringar kommer loss något fortare vid rödljus med en automatlåda.
Citera
2025-01-09, 22:53
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ok, så för att en automatlåda i vissa varianter kan ha mer transmissionsförluster så ska vi välja bort automatlåda…?
Varför ska vi då inte samtidigt välja bort allt annat som också det ger mer förluster, och ev kan riskera att inte vara lika driftsäkra som helt manuella alternativ…?
Ska vi skippa servostyrning då det ger förluster, och mer komponenter som ökar kostnader och underhåll….? Och istället ha enklast möjliga styrning?
Samma sak med servobromsar….?
Automatik vad gäller vindrutetorkare? Kanske ha vara en enkel elmotor med av eller på, ingen som helst automatik för viloläge eller hastigheter etc etc?
Bort med centrallås, luftkonditionering, sätesvärmare, el bakruta, elvärmda speglar, ja rubbet, för det orsakar ju bara mer förluster och mer komponenter som gör det dyrare att tillverka och underhålla och ökar risken för problem.

Kanske en enkel T-Ford är din favvobil….?

Tråden handlar ju om körkort i olika varianter, och den saken har jag redan förklarat, nämligen att aktuella körkort givetvis kommer att vara anpassade för de fordon som vi har i trafiken, så det kommer fortfarande att vara så att folk kan välja vilka behörigheter de ev vill ha när de tar körkort.

Jag listade i första inlägget vilka fördelar jag ser med automat.

För egen del väger inte fördelarna med automat tyngre än fördelarna med manuell.
Du gör en annan prioritering och det är helt okej.
Du verkar tycka att det är bökigt att köra manuellt medan jag växlar utan att ens riktigt tänka på det, det sitter i muskelminnet och bidrar till en förnöjelse som jag direkt saknar så fort jag tvingas köra en automat. Jag hatar verkligen automat för att det är så tråkigt. Endast en av automatarna jag kört har haft paddlar så de övriga växlar inte alls ner inför skarpa kurvor, rondeller och korsningar så som jag vill. Kommer jag i hyfsad fart mot en rondell eller en skarpare kurva så växlar jag ner ganska tidigt med en blipp på gasen för att få mycket motorbroms och slippa ryck när jag släpper upp kopplingen. Allt det där sitter i muskelminnet så det känns bara naturligt och görs utan att jag riktigt tänker på det. Det är inte alltid blippen blir perfekt men det är också en del av tjusningen. Allt sånt går förlorat i de automatare jag kört. Bromsbeläggen håller hur länge som helst trots sportig körning som bonus.

Samma sak med omkörningar där det är lite tight, man lägger i rätt växel strax innan så ingen tid går förlorad.

Men som sagt, du upplever växlingsförfarandet och bilkörandet i stort på ett annat sätt och jag ska inte säga att du gör fel val när du väljer automat utifrån dina kriterier.
Samtidigt borde du inse att om man gillar biten med manuell växling och till det adderar övriga fördelar med manuell så vore det korkat att köpa en automat. Inte sant?

Visst kan man diskutera regnsensorns egentliga värde men det har inget med växellådan att göra och inte heller med körglädje. Det är inte så att någon en solig dag saknar att att få ställa in intervalltorkaren på en lagom hastighet.
Citera
2025-01-09, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Jag listade i första inlägget vilka fördelar jag ser med automat.

För egen del väger inte fördelarna med automat tyngre än fördelarna med manuell.
Du gör en annan prioritering och det är helt okej.
Du verkar tycka att det är bökigt att köra manuellt medan jag växlar utan att ens riktigt tänka på det, det sitter i muskelminnet och bidrar till en förnöjelse som jag direkt saknar så fort jag tvingas köra en automat. Jag hatar verkligen automat för att det är så tråkigt. Endast en av automatarna jag kört har haft paddlar så de övriga växlar inte alls ner inför skarpa kurvor, rondeller och korsningar så som jag vill. Kommer jag i hyfsad fart mot en rondell eller en skarpare kurva så växlar jag ner ganska tidigt med en blipp på gasen för att få mycket motorbroms och slippa ryck när jag släpper upp kopplingen. Allt det där sitter i muskelminnet så det känns bara naturligt och görs utan att jag riktigt tänker på det. Det är inte alltid blippen blir perfekt men det är också en del av tjusningen. Allt sånt går förlorat i de automatare jag kört. Bromsbeläggen håller hur länge som helst trots sportig körning som bonus.

Samma sak med omkörningar där det är lite tight, man lägger i rätt växel strax innan så ingen tid går förlorad.

Men som sagt, du upplever växlingsförfarandet och bilkörandet i stort på ett annat sätt och jag ska inte säga att du gör fel val när du väljer automat utifrån dina kriterier.
Samtidigt borde du inse att om man gillar biten med manuell växling och till det adderar övriga fördelar med manuell så vore det korkat att köpa en automat. Inte sant?

Visst kan man diskutera regnsensorns egentliga värde men det har inget med växellådan att göra och inte heller med körglädje. Det är inte så att någon en solig dag saknar att att få ställa in intervalltorkaren på en lagom hastighet.

Du har uppenbart fullständigt feltolkat vad jag skrivit om manuell vs automat….

Jag formligen ÄLSKAR a att växla manuellt, när det är en sådan bil och körning där det är av naturen behövligt och vid lite mer skojig körning. T ex kör jag en hel del runt runt på banor med manuell bil både på sommar och vinter, på asfalt runt t ex Mantorp, Gölleråsen, Rudskogen. Eller på vintern på plogade isbanor på sjöar. Eller kör lite försynt streetrace/dragrace. Och då är det jäkligt trevligt med manuell, liksom vid soliga bilturer till t ex bilträffar eller bara en skön biltur en helg till nåt fik etc.

Men det kan likaså vara jävligt drygt och TRÅKIGT att tvingas sitta och dra i spak och fippla med koppling tusen gånger var dag om man sitter och kör bil på jobbet i Sthlm. Då är det balsam med en trevlig automat

Och tro det eller ej, man kan ha skitkul även men en automat på ovan nämnda bankörningar.

Dessutom har i princip i alla tider även automatväxlade bilar givit möjlighet att själv välja växel, t ex växla ned inför en kurva, eller välja att ligga kvar på en växel, allt för att få t ex mer motorbroms och respons.
Inga som helst problem att flytta spaken från D till ett lägre läge inför en omkörning.

Det lite lustiga är att du och de flesta som pratar negativt om automater och uppger att de minsann kört automater, ändå skriver som om de inte alls kört automater…. märkligt….
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2025-01-09 kl. 23:05.
Citera
2025-01-09, 23:03
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Eftersom det ser ut att gå utmärkt att beställa nya manuella bilar så vore det bättre att Trafikverket talar om varför det skulle vara ett problem. Borde väl vara en given fråga från journalisten att ställa. Ställdes den?

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Testa att fråga journalisten istället för mig. Samtidigt kan du be hen fråga varför man måste ha vad som i praktiken är en egen behörighet för manuellt växlade bilar.
Frågan var retorisk. Jag tycker inte journalisten verkar vara en journalist i sakens rätta bemärkelse eftersom den självklara följdfrågan aldrig ställdes.
Sanningen skulle jag tro är:
Ja, utbudet på manuella bilar har minskat. Men tillgång på manuella finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in