2025-01-06, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Problemet är ju att det fortfarande finns massor av bilar med manuell växellåda. Manuell växellåda är den vanligaste växellådan på begagnatmarknaden.

Men det är klart att när försäljning av bensindrivna bilar förbjuds så kommer det att dö ut, men lär ju finnas kvar för lastbilar eftersom el-lastbilar än så länge är helt orealistiska att använda i Sveriges kalla klimat.

Det har gått fort.

Blocket har 136 337 bilar till salu - 37000 med manuell, 98000 med manuell låda.

Även om man begränsar bilar till senast 2020 - dvs bara bilar tillverkade innan 2020 så finns det mer automatbilar än manuella.

42000 automat, 32000 manuell.

Det är först om man tar riktigt gamla bilar som manuell är i majoritet.
Citera
2025-01-06, 21:06
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tar man körkort så får man automat och som tillägg kan man även ta för manuell.
Visst, så funkar det nu. Du verkar tycka att regeln behövs, jag undrade varför.
Citera
2025-01-06, 21:27
Medlem
ska vi inte ha speciellt körkort för röda bilar också vettja.
Citera
2025-01-06, 21:28
Medlem
StigAllans avatar
För bilförare som inte klarar av att trycka ner kopplingspedalen någon millisekund innan man tvärbromsar kan nog manuell växellåda vara omöjlig därför finns möjligheten att enbart ta handikappkörkort.

Hur illa ställt är det för sittkissarna här på forumet?
Har den delen av manligheten vuxit så kraftigt?
Citera
2025-01-06, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det har gått fort.

Blocket har 136 337 bilar till salu - 37000 med manuell, 98000 med manuell låda.

Även om man begränsar bilar till senast 2020 - dvs bara bilar tillverkade innan 2020 så finns det mer automatbilar än manuella.

42000 automat, 32000 manuell.

Det är först om man tar riktigt gamla bilar som manuell är i majoritet.
Ja tänk på 70 talet, ingen ville ha aoutomat bil, om det inte var en jänkare, fick nöjet ca 1980 å provköra en amazon med automat, satan va slö den var.. När du tryckte i kickdown så motorbromsade bil fan.
Citera
2025-01-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80regerG
Ja det är lite sjukt vad är det som är trafikfarligt egentligen? Man lär ju inte direkt sitta och försöka köra massa bilar på landsvägen om man är dålig på att växla.

Att rulla in i bakomstående bil vid ett trafikljus i en backe kan ju hända men det är ju knappast farligt och moderna bilar håller ju dragläget åt dig.

På landsväg är det knappast någon större fara egentligen eftersom det är på rätt bra rull redan, visst ligga och köra i 70km/h i trean kanske inte är en höjdare (såvida du inte har en såpass gammal bil förstås), men trafikfara? Nej knappast.

Vad gäller trafikljus i motlut, ja det bör man nog åtminstone ha kännedom om problemet med och hur man kan hantera det. Väl medveten om det så bör den stora risken vara att man får motorstopp vilket iofs är lite av ett irritationsmoment, men farligt? Nä inte riktigt. Även om man kör automat så bör man vara medveten om detta eftersom man kanske är den som står bakom någon med manuell låda i motlutet.

Moderna bilar som håller dragläget åt dig har jag inte varit med om annat än på automatväxlade förstås.
Citera
2025-01-06, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Problemet är ju att det fortfarande finns massor av bilar med manuell växellåda. Manuell växellåda är den vanligaste växellådan på begagnatmarknaden.

Men det är klart att när försäljning av bensindrivna bilar förbjuds så kommer det att dö ut, men lär ju finnas kvar för lastbilar eftersom el-lastbilar än så länge är helt orealistiska att använda i Sveriges kalla klimat.
Vad har du för belägg för att manuell är vanligast på begagnat? Jag kollade på blocket över bilar som gått minst 500 mil, och då fanns det 72k automat och 34k manuella. Även när jag ökade till 10000 mil vann automat. Då var det 31 mot 25. Det var först vid 16500 mil som manuell blev vanligare.
Citera
2025-01-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Brukar ligga på femmans växel men stadskörning brukar kräva ett mer aktivt jobb.

Visst sker det på automatik. Men det är vansinnigt tråkigt med automat. Vissa saker kan man inte göra med en automat som man kan göra med en manuell. Som att motorbromsa.

Då har du inte kört en elbil. Som alla har en automatlåda.

På min BMW behöver jag knappt använda bromsarna. Bara lätta på gasen och bilen motorbromsar automatiskt.

Som kanske ger andra nackdelar iofs när man aldrig får motionera bromsarna. Men det är en annan fråga.
Citera
2025-01-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
På landsväg är det knappast någon större fara egentligen eftersom det är på rätt bra rull redan, visst ligga och köra i 70km/h i trean kanske inte är en höjdare (såvida du inte har en såpass gammal bil förstås), men trafikfara? Nej knappast.

Vad gäller trafikljus i motlut, ja det bör man nog åtminstone ha kännedom om problemet med och hur man kan hantera det. Väl medveten om det så bör den stora risken vara att man får motorstopp vilket iofs är lite av ett irritationsmoment, men farligt? Nä inte riktigt. Även om man kör automat så bör man vara medveten om detta eftersom man kanske är den som står bakom någon med manuell låda i motlutet.

Moderna bilar som håller dragläget åt dig har jag inte varit med om annat än på automatväxlade förstås.

Det är ganska vanligt med system som håller bromsen tills man rullar framåt. "Hill assist" och liknande.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hill-holder
Citera
2025-01-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vad har du för belägg för att manuell är vanligast på begagnat? Jag kollade på blocket över bilar som gått minst 500 mil, och då fanns det 72k automat och 34k manuella. Även när jag ökade till 10000 mil vann automat. Då var det 31 mot 25. Det var först vid 16500 mil som manuell blev vanligare.

Tror du behöver bocka ur ”Bränsle = el”.

Det säljs nog väldigt många elbilar just nu. Framförallt hos bilfirmor, som inte blir av med dom. Och dessa finns inte med manuell låda.

Sen att försöka hitta en liten bil med automat, är nästan helt omöjligt.
Tex Toyota Aygo, VW Up, Kia Picanto mfl.
Citera
2025-01-06, 22:00
Medlem
Nordoxens avatar
Om man inte stadskör en massa så är manuell lite roligare att köra faktiskt (vi har 2 bilar i hushållet varav ena automat och andra manuell så har erfarenhet av båda i vardagen). Särskilt när man ska ut på motorväg via en korsning/utfart och får accelerera upp till 110+ fort upp till 6:ans växel. Lite rally-känsla blir det jämfört med automat.

Att manuell skulle vara mer svårsålt begagnat tror jag inte på. Snarare tvärtom (än så länge, lär ju ändras i takt med att färre skaffar körkort för manuellt men vid det laget har den typen av växellåda mer eller mindre fasats ut från marknaden ändå). Äldre automatväxlade bilar med många mil på mätaren är ju betydligt högre risk rent ekonomiskt. Är ju svindyrt att reparera eller byta ut automatväxlar.

Samma anledning varför många väljer bort begagnade äldre elbilar. Ryker batteriet är det i princip skroten som gäller då man i princip lika gärna kan köpa ny bil istället för nytt svindyrt batteri.

Och med handen på hjärtat. Att åtminstone kunna köra manuellt är lite mer manligt än att inte kunna det. Det är en användbar livsfärdighet, som att kunna byta däck eller laga en cykelpunktering själv.
Senast redigerad av Nordoxen 2025-01-06 kl. 22:10.
Citera
2025-01-06, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Var i landet får man inte tag i manuellt växlade bilar? Vilka bilmodeller? Ja att elbilar sällan eller aldrig är manuella avgör ju inte saken.

Vissa tillverkare har väl slutat med manuellt växlade bilar? Jag har för mig att jag läst något sådant iaf. Men även om man idag kanske kan hitta så går ju utvecklingen mot att det blir mindre och mindre vanligt med manuellt växlade bilar och det är nog bara en tidsfråga innan det inte längre tillverkas. Då kommer ju frågan vad man skall göra om någon vill ha ett körkort för manuellt växlad bil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in