2025-01-26, 13:06
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
Vad upplever du för problem med GMO?
Hur då "sönderprocessad"?
Jag har jobbat på bageri och det brödet var ju inte mer knådat än om man bakar bröd hemma.

Svamp åt man väl inte mycket av förr, knappt värt att skörda? Jäst är en nymodighet bland folk.
Vad innehåller maskrosen som inte tomaten i pizzan eller i salladen i hamburgaren innehåller?
Hur man odlar, skördar och hanterar mat har ändrats drastiskt. Inte bara med maskiner som gör allt lättare. GMO är snabbväxande så plantorna hinner bara utveckla socker och ingen näring innan skörd. Sen läser vi om utarmade jordar som sen bönder får betalt för att gödsla med giftig slam: https://www.sverigesradio.se/artikel/2658337 som bara är toppen på isberget.

Maskros är en medicins växt men som idag kallas ogräs. https://www.svenskhalsokost.se/allt-...rika-maskrosen

Har du inte undrat varför så många är allergiska idag mot laktos och gluten, fast mjölk och bröd varit föda i flera tusen år? Och sen alla som är sjuka idag, både fysiskt och psykist? Man sa igår på nyheterna att 1,5 miljoner svenskar tar antidepp piller.
Jag är övertygad om att den dåliga, besprutade grödor och hormonfyllda köttdjur och processeringen av denna föda, samt microplaster som vi har i oss, är varför så många har alla dessa konstiga sjukdomar idag som i princip inte fanns för 50 år sen.

Citat:
Ursprungligen postat av Temporary5
Du ställer såna fundementalt stora frågor i förhoppning att du ska få ett kort svar som du kan acceptera.
Vitt mjöl är sönderprocessad mat, alla vet att gluten inte är bra som basföda, och idag äter gemene man vitt mjöl varje dag, bröd och pasta äts i överflöd. Ett kort svar du kan få är att dagens vete innehåller mer gluten än förr. Oavsett om det är bagerimjöl eller Ica-mjöl. Och förr åt folk mjöler som innehöll mer näring än de söndermalda, blekta, processade mjöl vi idag äter.

Jag föreslår att du googlar om ämnet och läser mer än första träffen för detta ämne om kost och processad mat är ett väldigt stort ämne och icke införstådda ställer hela tiden ifrågasättanden och fnyser åt fakta.
Tack, ja, det är ett stort område man inte kan beskriva i ett par paragrafer.
Citera
2025-02-11, 13:50
Medlem
Människor som har halva köket fullt av vitaminer är lata sorgliga människor som gärna fuskar med allt annat i livet också.
Hur kan man gå på det där?
Citera
2025-03-01, 13:31
Medlem
Forskare på University of Michigan har kontrollerat olika kosttillskott.

Studien visar att akut leversvikt kopplat till tillskott har blivit åtta gånger vanligare sedan 1995.

Samtidigt uppskattar forskarna att 20 procent av alla fall av levertoxicitet i USA orsakas av kosttillskott och växtbaserade preparat.

Speciellt är det följande som kan ge skador:

Gurkmeja
Grönt te
Ashwagandha
Garcinia cambogia
Rött jästris
Black cohosh

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/popul%C3%A4ra-kosttillskott-kan-kopplas-till-leverskador/ar-AA1zlYRe?ocid=msedgntp&pc=HCTS&cvid=6436d4ea17b045 52bf70ef9fc8d5378c&ei=47
Citera
2025-03-24, 05:24
Medlem
Man ska inte lyssna så mycket på vad vanliga läkare säger om tillskott och vitaminer, min läkare vet inte mycket om det kan jag säga men han är för övrigt en mycket duktig läkare.

Jag mår iallafall mycket bättre sen jag började med tillskott och bra vitaminer och inte multivitaminer från mataffären, tex B Vitaminer ska vara metylerade, mycket viktigt.

Men skulle jag nämna alla vitaminer och tillskott jag tar per dag så skulle ni kalla mig tokig. Men till exempel har jag slutat med min blodtrycks medicin efter jag började med TMG.
Här är vad jag tycker är viktigast av vad jag tar:

MSM (mycket bra, finare hud, naglar, hår)

Metylerade B vitamin

Magnesium, zink, kalcium (finns tablett med alla 3)

Omega 3

TMG

D vitamin (ska tas med Magnesium/K2 & Kalcium? Osäker på Kalcium).

Järn

Jag tar personligen några tillskott till som NAC, Lions Mane osv men lite vitaminer och tillskott behöver alla även om man bara äter nyttigt.
Senast redigerad av CubanLinks 2025-03-24 kl. 05:33.
Citera
2025-03-27, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CubanLinks
Man ska inte lyssna så mycket på vad vanliga läkare säger om tillskott och vitaminer, min läkare vet inte mycket om det kan jag säga men han är för övrigt en mycket duktig läkare.

Jag mår iallafall mycket bättre sen jag började med tillskott och bra vitaminer och inte multivitaminer från mataffären, tex B Vitaminer ska vara metylerade, mycket viktigt.

Men skulle jag nämna alla vitaminer och tillskott jag tar per dag så skulle ni kalla mig tokig. Men till exempel har jag slutat med min blodtrycks medicin efter jag började med TMG.
Här är vad jag tycker är viktigast av vad jag tar:

MSM (mycket bra, finare hud, naglar, hår)

Metylerade B vitamin

Magnesium, zink, kalcium (finns tablett med alla 3)

Omega 3

TMG

D vitamin (ska tas med Magnesium/K2 & Kalcium? Osäker på Kalcium).

Järn

Jag tar personligen några tillskott till som NAC, Lions Mane osv men lite vitaminer och tillskott behöver alla även om man bara äter nyttigt.

Man borde väl inte lyssna på vad någon säger om vitaminer osv. Du är insnöad. Ät bättre mat så hade du ju sluppit skräpet som antagligen kostar dig mer än bättre mat. Lätt att hamna i karusellen, svårare att ta sig därifrån antar jag.
Citera
2025-03-28, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Man borde väl inte lyssna på vad någon säger om vitaminer osv. Du är insnöad. Ät bättre mat så hade du ju sluppit skräpet som antagligen kostar dig mer än bättre mat. Lätt att hamna i karusellen, svårare att ta sig därifrån antar jag.

Du har kanske delvis rätt men samtidigt så känner jag mig friskare än på många år och har kunnat sluta med blodtrycksmedicin och lägga ca 500kr i månaden på vitaminer och tillskott är inte så farligt, det är mat för 2-3 dagar max.
Citera
2025-03-28, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CubanLinks
Du har kanske delvis rätt men samtidigt så känner jag mig friskare än på många år och har kunnat sluta med blodtrycksmedicin och lägga ca 500kr i månaden på vitaminer och tillskott är inte så farligt, det är mat för 2-3 dagar max.

Ser man det så är det väl värt det.
Citera
2025-03-28, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Ser man det så är det väl värt det.
Märke stor skillnad redan när jag började med MSM och sen fortsatte och nu mår jag bättre än nånsin och jag är i 40 åldern och känner mig som 25 fysiskt.

Men jag rör på mig och tränar men jag ser själv bra resultat av tillskotten även om vissa tycker det är överdrivet.
Senast redigerad av CubanLinks 2025-03-28 kl. 18:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in