Citat:
Hur man odlar, skördar och hanterar mat har ändrats drastiskt. Inte bara med maskiner som gör allt lättare. GMO är snabbväxande så plantorna hinner bara utveckla socker och ingen näring innan skörd. Sen läser vi om utarmade jordar som sen bönder får betalt för att gödsla med giftig slam: https://www.sverigesradio.se/artikel/2658337 som bara är toppen på isberget.Vad upplever du för problem med GMO?
Hur då "sönderprocessad"?
Jag har jobbat på bageri och det brödet var ju inte mer knådat än om man bakar bröd hemma.
Svamp åt man väl inte mycket av förr, knappt värt att skörda? Jäst är en nymodighet bland folk.
Vad innehåller maskrosen som inte tomaten i pizzan eller i salladen i hamburgaren innehåller?
Hur då "sönderprocessad"?
Jag har jobbat på bageri och det brödet var ju inte mer knådat än om man bakar bröd hemma.
Svamp åt man väl inte mycket av förr, knappt värt att skörda? Jäst är en nymodighet bland folk.
Vad innehåller maskrosen som inte tomaten i pizzan eller i salladen i hamburgaren innehåller?
Maskros är en medicins växt men som idag kallas ogräs. https://www.svenskhalsokost.se/allt-...rika-maskrosen
Har du inte undrat varför så många är allergiska idag mot laktos och gluten, fast mjölk och bröd varit föda i flera tusen år? Och sen alla som är sjuka idag, både fysiskt och psykist? Man sa igår på nyheterna att 1,5 miljoner svenskar tar antidepp piller.
Jag är övertygad om att den dåliga, besprutade grödor och hormonfyllda köttdjur och processeringen av denna föda, samt microplaster som vi har i oss, är varför så många har alla dessa konstiga sjukdomar idag som i princip inte fanns för 50 år sen.
Citat:
Tack, ja, det är ett stort område man inte kan beskriva i ett par paragrafer.
Du ställer såna fundementalt stora frågor i förhoppning att du ska få ett kort svar som du kan acceptera.
Vitt mjöl är sönderprocessad mat, alla vet att gluten inte är bra som basföda, och idag äter gemene man vitt mjöl varje dag, bröd och pasta äts i överflöd. Ett kort svar du kan få är att dagens vete innehåller mer gluten än förr. Oavsett om det är bagerimjöl eller Ica-mjöl. Och förr åt folk mjöler som innehöll mer näring än de söndermalda, blekta, processade mjöl vi idag äter.
Jag föreslår att du googlar om ämnet och läser mer än första träffen för detta ämne om kost och processad mat är ett väldigt stort ämne och icke införstådda ställer hela tiden ifrågasättanden och fnyser åt fakta.
Vitt mjöl är sönderprocessad mat, alla vet att gluten inte är bra som basföda, och idag äter gemene man vitt mjöl varje dag, bröd och pasta äts i överflöd. Ett kort svar du kan få är att dagens vete innehåller mer gluten än förr. Oavsett om det är bagerimjöl eller Ica-mjöl. Och förr åt folk mjöler som innehöll mer näring än de söndermalda, blekta, processade mjöl vi idag äter.
Jag föreslår att du googlar om ämnet och läser mer än första träffen för detta ämne om kost och processad mat är ett väldigt stort ämne och icke införstådda ställer hela tiden ifrågasättanden och fnyser åt fakta.