2025-01-05, 10:30
Medlem
Försäljningen av vitaminer och mineraler har tagit ett skutt uppåt. Men är det helt i onödan?

"Under 2023 köpte svenskarna kosttillskott och vitaminer för nära 3,6 miljarder kronor, enligt siffror från branschorganisationen Svensk Egenvård."

"– Generellt köper vi för mycket kosttillskott för onödigt mycket pengar, säger Ingrid Larsson som är näringsfysiolog vid Sahlgrenska universitetssjukhuset och docent vid Sahlgrenska akademin.

Enligt henne klarar sig de allra flesta utmärkt utan något extra tillskott. Vi får i oss det vi behöver via maten.

För att ta tillskott bör man enligt henne framför allt ha en konstaterad brist. Ett exempel är kvinnor i fertil ålder med rikliga menstruationer som kan behöva extra järn. Andra fall är vissa sjukdomar som ger begränsad aptit eller specifika dieter där flera livsmedelsgrupper utesluts, som vid vegansk kost."

Hon är förvånad över försäljningsökningen av magnesium eftersom det inte påvisats några fördelar med magnesiumtillskott.

"Livsmedelsverket rekommenderar att vissa grupper tar tillskott av D-vitamin, exempelvis barn under 2 år och personer över 75 år."

"Men mellan den 1 oktober och den 30 mars räcker inte solstrålningen på våra breddgrader till för att kroppen ska kunna producera D-vitamin."

"– Då behöver vi alla få i oss det via mat eller tillskott, säger Ingrid Larsson."

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/in...3b4d14d3&ei=12

Tar du själv vitaminer eller mineraler? Tror du att det fungerar? Eller lägger du hellre dina slantar på en vettig kost?
Citera
2025-01-05, 10:40
Medlem
Man kan inte säga att det är helt i onödan. Tvärt om så är kosttillskott ett sätt att försäkra sig om att man får i sig allt man behöver.
Vissa ämnen är svåra eller dyra att få i sig genom maten.
Kosttillskott kan ju också ersätta en del av den vanliga maten.
Kosttillskott har generellt stora fördelar mot vanlig mat. Bland annat är den mycket mer koncentrerad. Normal mat innehåller ju stora mängder vatten som måste transporteras. Maten tar stor plats i kylskåpet och vanlig mat blir ganska snabbt dålig. Medans kosttillskott kan hålla i månader i skafferiet.
Så det finns många fördelar med att ersätta en del av den vanliga maten med tillskott.
Citera
2025-01-05, 10:52
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Svårt att säga att det är i onödan, beror ju helt på vad det är för kosttillskott samt hur en viss persons aktuella förutsättningar ser ut.

Kan ju vara att man t.ex. går på en diet, som inte tillåtet vissa livsmedel, varför extra tillskott kan vara värdefulla. Folk har ju även olika träningsmål och proteinpulver kan vara bra för nån som styrketränar hårt medan det inte behövs för en annan om man får i sig tillräckligt med protein i kosten, osv.

Vissa näringsämnen är även svåra att få i sig via kosten, att få i sig t.ex. zink kan ju vara svårt om man inte äter på ett speciellt mönster, vilket ju går dåligt ihop med att äta varierat.

Att säga att "man får i sig allt man behöver via kosten" verkar oftast utgå från att alla äter enligt tallriksmodellen, så är ju inte fallet idag när det finns så många specialdieter osv.

Absolut att en stor del av alla kosttillskott är bullshit dock.
Citera
2025-01-05, 10:53
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Enda jag använder mig utav är Omega3 eftersom jag är dålig på att äta fisk. Äter det mycket sällan.
Citera
2025-01-05, 11:03
Medlem
kaffekoppens avatar
Nej, kastade ut mina kosttillskott. Detta efter att ha läst om att dessa kan orsaka att cancertumörer växer och sprids.

Försöker ha en allsidig kost istället.
Citera
2025-01-05, 11:06
Medlem
Kan hålla med om att vi köper för mycket vitaminer. Rent generellt ja. Men jag blir skeptiskt när man avskriver alla vitaminer med orden helt i onödan, möjligen med undantag för menstruation och järn.

Jag tror att folk kan behöva vitamintillskott i olika situationer, men här är mer problemet att folk inte vet vilka vitaminer de faktiskt skulle ha nytta av. Menar alltså att här kommer det onödiga in, man äter vitaminer av alla slag varav kanske några fåtal verkligen gör positiv skillnad vid olika situationer.

Dessvärre är sjukvården dåliga på att förmedla några kunskaper om vilka vitaminer man faktiskt skulle behöva. Man hänvisar till maten, men som vi alla ser så är informationen om mat uppbyggd så att det står mest att vissa produkter innehåller ditt och datt. Vilket gör att vill man känna att man får vitaminer i sig så blir det att äta väldigt varierad mat, vilket kostar både tid och pengar.

Så jag är inte förvånad att vitaminer säljer och ingen verkar ifrågasätta att tabletten ifråga verkligen innehåller det vitamin som saluförs.

Helt enkelt, med all den osäkerhet som finns, vad är nackdelen med att då och då ta extratillskott av vitaminer?
Citera
2025-01-05, 11:07
Medlem
Vissa rekommendationer av vitaminer och mineraler vi behöver är i underkant i många fall.
Även vid normalt och noga utvald kost så kan man lägga till lite protein, kreatin, C-Vitamin, Zink och D-Vitamin. Även lite annat som Omega 3 är ju bra tillskott för de äldre.
Inte överdosera galet men normal kost samt lite kosttillägg tror jag kan vara bra.
Citera
2025-01-05, 11:31
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Nej, kastade ut mina kosttillskott. Detta efter att ha läst om att dessa kan orsaka att cancertumörer växer och sprids.

Försöker ha en allsidig kost istället.

Haha få cancer av vitaminer ? Det är nog snarare tvärtom att man får cancer av brist på vissa vitaminer .
Citera
2025-01-05, 11:34
Medlem
kaffekoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Haha få cancer av vitaminer ? Det är nog snarare tvärtom att man får cancer av brist på vissa vitaminer .

Till och med Cancerfonden har skrivit om det;
https://www.cancerfonden.se/nyhet/ko...er-att-spridas
Citera
2025-01-05, 11:37
Medlem
pn222jws avatar
Vitlök, algtablett och omega3-kapsel blir det varje morgon. Dom håller bland annat förkylningar borta.
Citera
2025-01-05, 11:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Hon är förvånad över försäljningsökningen av magnesium eftersom det inte påvisats några fördelar med magnesiumtillskott.

Hon måste vara efterbliven på riktigt.
Citera
2025-01-05, 11:47
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Till och med Cancerfonden har skrivit om det;
https://www.cancerfonden.se/nyhet/ko...er-att-spridas

Ja det stämmer nog vid överkonsumtion . Men brist på vitaminer är inte bra det heller .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in