2025-01-04, 22:44
Medlem
MT8624s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ja, vad menar du egentligen, vadå "börjat byta ut läsk", det låter ju som ett sockerberoende, är ju bara dricka vatten etc (då kommer dessutom smaken tillbaka). Sen om man nån gång misslyckas, för att nån bagare smugit mer socker i limpan (tex för att man köpte en limpa som inte redovisade ingredienserna), ja då får man bli än mer vaksam. Att kurvorna för fetma och diabetes går rakt upp i himlen är till stor del pga läsk och liknande. Förr fanns knappt socker, och det var knappast orsaken till sjukdomar då. Inför hög sockerskatt, så resten slipper medfinansiera vården.

Man skulle kunna säga att jag har ett sockerberoende. Ser jag något sött framför mig, börjar ett mentalt krig i hjärnan om jag ska äta sockerbomben eller inte. Borde ha klargjort tidigare att jag inte lider av fetma eller obesitas, utan jag bara nämnde det som ett exempel på vad socker kan orsaka. Känns av någon anledning bara som något obligatoriskt att äta något sött, man får någon slags tillfredsställelse av det.
Citera
2025-01-04, 22:59
Medlem
Ja men vem vill leva så?
Citera
2025-01-04, 23:22
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MT8624
Man skulle kunna säga att jag har ett sockerberoende. Ser jag något sött framför mig, börjar ett mentalt krig i hjärnan om jag ska äta sockerbomben eller inte. Borde ha klargjort tidigare att jag inte lider av fetma eller obesitas, utan jag bara nämnde det som ett exempel på vad socker kan orsaka. Känns av någon anledning bara som något obligatoriskt att äta något sött, man får någon slags tillfredsställelse av det.
Okej bra då har du börjat på vägen mot nåt bättre. Är ju bara kolla ingredienserna och skippa allt där socker nämns i den. Kvar står då endast naturligt. Inte heller det bör överdrivas (tex hetsäta äpplen), men det kan du fundera på i nästa steg. Lyckas du vända sötsuget, kommer du inte vara bland de 15-20 procent som i fullvuxen ålder (pensionsåldern) har diabetes, övervikt och allt som kommer i släptåg. Finns ingen "livskvalitet" i att ständigt leka tjurfäktning med insulinet tills det en dag stångar dig i sidan.
Citera
2025-01-04, 23:39
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Jag har länge funderat över hur mycket socker påverkar vår hälsa. Mycket av våra ohälsor verkar ha kopplingar till sockerkonsumtion, vare sig det är direkt eller indirekt. Socker har kopplingar till akne, fetma, tandproblem och flera kroniska sjukdomar, och ändå verkar det vara en ofrånkomlig del av vår vardag.

Under en längre tid har jag försökt minska min sockerkonsumtion och till och med sluta helt med socker, men det verkar nästan omöjligt. Socker finns i princip allt, inte bara i godis och läsk, utan även i livsmedel som bröd, såser och färdigrätter.

Jag har insett att det kanske är orealistiskt att helt eliminera socker från kosten. Däremot funderar jag på om det kan räcka med att sluta med de mest uppenbara sockerbomberna som godis, chips, glass och liknande. Jag har också börjat byta ut läsk mot sockerfria alternativ, även om jag vet att många hävdar att sötningsmedel också är skadliga. Men ska vi vara helt ärliga är socker minst lika dåligt, om inte värre.

Det jag undrar är:

Går det ens att sluta äta socker helt och hållet, eller är det en orealistisk målsättning?
Är det tillräckligt att bara sluta med uppenbara sockerbomber såsom godis, läsk, glass m.m?
Är det bättre att äta socker i små mängder, exempelvis en gång i veckan eller månaden, snarare än att försöka sluta helt?

Hoppas att jag har lagt tråden i rätt kategori.

Om man undviker halvfabrikat i allmänhet har man uteslutit i princip alla typer av 'dolt' socker, så det är inte jättesvårt att sluta helt.

Jag tror att det är det är både hälsosammare och roligare att sköta sin vardagsdiet och unna sig godsaker då och då än att äta en massa såser och färdigrätter och skit, men aldrig godis.
Senast redigerad av BavarianBeetle 2025-01-04 kl. 23:43.
Citera
2025-01-04, 23:43
Medlem
MT8624s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Ja men vem vill leva så?

Fullt förståeligt att det låter deppigt, men resultaten är faktiskt fenomenalt bra! Det handlar inte bara om apparition, utan även om att socker leder till psykiska störningar (vid relativt högt sockerintag). Det har påvisats och varit påfallande att människor som slutar äta socker har mycket mindre chans att drabbas av sjukdomar som diabetes, fetma, kärlsjukdomar och så vidare. Därmed ser de ofta mycket friskare ut, deras hud blir mjukare, deras energinivåer förbättras, deras sömnkvalitet ökar och deras allmänna välbefinnande förbättras.

Så jag förstår varför du tycker att det är en ganska tråkig livsstil, men för mig är det så mycket man vinner på det.
Citera
2025-01-04, 23:49
Bannlyst
Citat:
Under en längre tid har jag försökt minska min sockerkonsumtion och till och med sluta helt med socker, men det verkar nästan omöjligt. Socker finns i princip allt, inte bara i godis och läsk, utan även i livsmedel som bröd, såser och färdigrätter.

Men sluta äta godis, läsk och ultraprocessade livsmedel då? Gör din egen mat från RÅVAROR.

Citat:
Går det ens att sluta äta socker helt och hållet, eller är det en orealistisk målsättning?
Är det tillräckligt att bara sluta med uppenbara sockerbomber såsom godis, läsk, glass m.m?
Är det bättre att äta socker i små mängder, exempelvis en gång i veckan eller månaden, snarare än att försöka sluta helt?

Reducera allt fritt och tillsatt socker. Noll socker måste vara målet. Samt noll matolja och noll ultraprocess.

Det är helt möjligt, och jag och många andra gör det. Vi köper bara riktiga livsmedel, som kött, fisk, ägg och grönsaker, samt naturliga mejeriprodukter.
Senast redigerad av VoldemortZelenskyj 2025-01-05 kl. 00:15.
Citera
2025-01-04, 23:55
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Googla lite om ketos och glukoneogenes!

För att producera 120 gram glukos via glukoneogenes krävs ungefär 210 gram protein och detta är ovanligt för en average människa att få i sig varje dag. Keto är inte heller optimalt eftersom man inte känner av en märkvärdig effekt, man känner inte sig lika skarp i huvudet.
Citera
2025-01-04, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Keto är inte heller optimalt eftersom man inte känner av en märkvärdig effekt, man känner inte sig lika skarp i huvudet.

DIn märkliga svada indikerar att du har vissa kognitiva besvär, sannolikt inducerade av för mycket glukos i blodet.
Citera
2025-01-05, 00:04
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag har länge funderat över hur mycket socker påverkar vår hälsa. Mycket av våra ohälsor verkar ha kopplingar till sockerkonsumtion, vare sig det är direkt eller indirekt. Socker har kopplingar till akne, fetma, tandproblem och flera kroniska sjukdomar, och ändå verkar det vara en ofrånkomlig del av vår vardag.

Jag har insett att det kanske är orealistiskt att helt eliminera socker från kosten. Däremot funderar jag på om det kan räcka med att sluta med de mest uppenbara sockerbomberna som godis, chips, glass och liknande. Jag har också börjat byta ut läsk mot sockerfria alternativ, även om jag vet att många hävdar att sötningsmedel också är skadliga. Men ska vi vara helt ärliga är socker minst lika dåligt, om inte värre.

Det jag undrar är:

Hoppas att jag har lagt tråden i rätt kategori.
Godis är dåligt på många andra sätt än socker, även om det också suger. Men resten av innehållet är nästan ännu värre.
Chips innehåller inget socker, om du inte köper någon av de skumma kryddade varianterna.
Socker i frukt, socker i måttliga doser i naturlog form är inte dåligt.
Socker i form av majsstärkelse i läsk är dåligt.
Ät naturligt, ju renare desto bättre. Drick inte läsk. Alls.
Ju kortare innehållsförteckning, desto bättre, helst ingen alls. Typ, färsk fisk, kött, grönsaker, rotfrukter.
Citera
2025-01-05, 00:13
Medlem
zombie-nations avatar
Klart man kan sluta med socker. När jag slutade så tillät jag inget tillsatt socker och det var inga problem. När jag blev mer van att inte äta socker så satte jag en gräns på 5 % tillsatt socker. Då kan man äta ganska mycket, förutom översötade mejerivaror. Sedan så behöver man inte dricka juice. Man tar ställning till om man ska äta frukt. Jag körde med att jag åt vissa frukter men idag äter jag alla. Att inte köpa sockrad läsk, kakor och godis är lätt. Man äter något annat. Mörkt bröd har ofta mycket socker, då kollar man etiketten och ser hur mycket det är, tycker några procent är OK men till en början åt jag bara sockerfritt bröd. Detta är enkelt, det är bara att läsa etiketter och lära sig var sockret finns.

Man blir inte automatiskt smal av detta, det är en kost man använder för att bryta sockerberoende.
Citera
2025-01-05, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Okej bra då har du börjat på vägen mot nåt bättre. Är ju bara kolla ingredienserna och skippa allt där socker nämns i den. Kvar står då endast naturligt. Inte heller det bör överdrivas (tex hetsäta äpplen), men det kan du fundera på i nästa steg. Lyckas du vända sötsuget, kommer du inte vara bland de 15-20 procent som i fullvuxen ålder (pensionsåldern) har diabetes, övervikt och allt som kommer i släptåg. Finns ingen "livskvalitet" i att ständigt leka tjurfäktning med insulinet tills det en dag stångar dig i sidan.

Du verkar ha koll. Hur vända sötsuget när det finns halvfabrikat, godis, läsk och junkfood överallt?
Citera
2025-01-05, 00:40
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
Du verkar ha koll. Hur vända sötsuget när det finns halvfabrikat, godis, läsk och junkfood överallt?

Om det fanns ett enkelt svar på den frågan skulle ingen vara tjock, men om man bara håller ut någon månad minskar suget rejält. Snacks slutar vara en 'grej' man ständigt går omkring och undviker eftesom man inte längre bryr sig så mycket om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in