• 5
  • 6
2025-01-05, 16:56
Medlem
marytraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Hej!

I förmiddags så orkade jag inte åka till affären så bad min ai skapa ett recept med det jag hade kylen.

Programvaran tyckte att jag skulle ha 1 ml kanel i min kycklinggryta jag kunde inte äta det han sa att det var populärt i Mellanöstern och Afrika.

Bifogar min Ai recept.

” Krämig kycklinggryta med mycket sås
Ingredienser

500–600 g kycklingfilé (2–4 filéer)
2 lökar (gärna gul eller röd, eller blandat)
1–2 paprikor (valfri färg)
3 msk tomatpuré
5 dl matlagningsgrädde
2 msk soja
1 msk kalvfond
1 tsk senap
1 msk chilisås (eller mer efter smak)
1 nypa kanel (valfritt, testa försiktigt)
Kryddor: 1 tsk paprikapulver, ½ tsk chilipulver, ½ tsk vitlökspulver, salt och peppar
Olja eller smör för stekning
Gör så här
Förbered kycklingen: Skär kycklingfiléerna i mindre bitar eller strimlor. Krydda med salt och peppar.
Bryn kycklingen: Hetta upp en stekpanna med lite olja eller smör. Stek kycklingen tills den får en fin gyllenbrun yta. Ställ åt sidan.
Fräs grönsaker: Hacka löken och paprikan. Stek dem i samma panna tills de mjuknar. Tillsätt tomatpuré och låt fräsa med i 1–2 minuter.
Såsbasen: Häll i grädden, soja, kalvfond, senap och chilisås. Rör om ordentligt. Tillsätt paprikapulver, chilipulver och en liten nypa kanel (om du vågar testa). Låt såsen sjuda i 5 minuter.
Lägg i kycklingen: Lägg tillbaka kycklingen i pannan och låt grytan puttra på låg värme i 10–15 minuter. Smaka av med mer kryddor vid behov.
Servera: Servera grytan med ris, pasta eller potatismos. Perfekt att doppa bröd i den extra såsen!”

Detta var nog det äckligaste jag har ätit jag åt bara potatisen och slängde allt.

Menar du Chat GPT??? Du skrev Chat GTP? Vad är det?
Citera
2025-01-05, 17:16
Medlem
SvenEastmans avatar
ChatGPT ljuger en hel del. Den går inte att lite på alltså, den är mer intresserad av att presentera ett svar som verkar trovärdigt, receptet kan vara mer eller mindre uppdiktat.
Senast redigerad av SvenEastman 2025-01-05 kl. 17:20.
Citera
2025-01-05, 17:27
Medlem
Citat:
Hej!

I förmiddags så orkade jag inte åka till affären så bad min ai skapa ett recept med det jag hade kylen.

Programvaran tyckte att jag skulle ha 1 ml kanel i min kycklinggryta jag kunde inte äta det han sa att det var populärt i Mellanöstern och Afrika.

Bifogar min Ai recept.

Ingredienser

3 msk tomatpuré
5 dl matlagningsgrädde
2 msk soja
1 msk kalvfond
1 tsk senap
Kryddor: 1 tsk paprikapulver, ½ tsk chilipulver, ½ tsk vitlökspulver, salt och peppar
Gör så här
Förbered kycklingen: Skär kycklingfiléerna i mindre bitar eller strimlor. Krydda med salt och peppar.
Bryn kycklingen: Hetta upp en stekpanna med lite olja eller smör. Stek kycklingen tills den får en fin gyllenbrun yta. Ställ åt sidan.
Fräs grönsaker: Hacka löken och paprikan. Stek dem i samma panna tills de mjuknar. Tillsätt tomatpuré och låt fräsa med i 1–2 minuter.
Såsbasen: Häll i grädden, soja, kalvfond, senap och chilisås. Rör om ordentligt. Tillsätt paprikapulver, chilipulver och en liten nypa kanel (om du vågar testa). Låt såsen sjuda i 5 minuter.
Lägg i kycklingen: Lägg tillbaka kycklingen i pannan och låt grytan puttra på låg värme i 10–15 minuter. Smaka av med mer kryddor vid behov.
Servera: Servera grytan med ris, pasta eller potatismos. Perfekt att doppa bröd i den extra såsen!”

Detta var nog det äckligaste jag har ätit jag åt bara potatisen och slängde allt.

vilka idioter använder chat GPT 2025
Citera
2025-01-05, 18:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jaha, och? Ska du gråta och tycka synd om dig själv resten av kvällen nu?

Hur får du förresten "en nypa" kanel till "1 ml" kanel? Googlar du så brukar "en nypa" vara omkring 0,3 till 0,6 ml.
Dessutom säger den ju tydligt "testa försiktigt" - gjorde du verkligen det? Eller öste du på dubbla mängden som ett autistiskt särbarn?

Så om ChatGPT hade sagt åt dig att bajsa i maten, hade du blint gjort det också?
Tänkte direkt att 1ml var överdoserat, och sen står det nypa i receptet
Så kocken förstörde grytan.
Min nypa kan vara mindre än 0,3ml också ibland, ett rätt kass beskrivning faktiskt.
Men jag tar detta istället som var nu försiktig med denna, så är det bättre ta väldigt lite och sen smaka av istället.

Och tips till kocken är att kanel är en krydda som tar över väldigt enkelt och till en nivå det inte blir så gott längre.
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEastman
ChatGPT ljuger en hel del. Den går inte att lite på alltså, den är mer intresserad av att presentera ett svar som verkar trovärdigt, receptet kan vara mer eller mindre uppdiktat.
Dock följde inte TS receptet, och där det stod endast en nypa kanel och inte 1ml.

Dock ser receptet ut som ett bra recept, även om jag inte skulle använda matlagningsgrädde eller kanel i den, utan riktig grädde och ingen kanel

TS ett råd till din nästa matlagningssession, se till läs rätt på mängder i receptet.
Två, nu har du lärt dig vad kanel kan göra i mat och hur den kan ta över och till och med totaldominera ibland.
Och värt att nämna det finns en del god mat och kanelrecept, som tex carnitas osv...
Citera
2025-01-05, 18:09
Medlem
RightRites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Antar att du lyckas till 100% med exakt alla maträtter du någonsin prövat göra. Och att du är självutnämnd proffs som vet exakt vilka matvaror som går ihop med varandra och vilka som inte gör det. Självklart är det något du bara kan.

Du kunde säker gå direkt från födseln va?

Vi har självaste Gordon Ramsay här i tråden!

Haha oj vad du tog åt dig.
Det är inte jag som frågar AI om recept, eller hur? 😂

Jävla pajas, du har ju inte ens följt receptet som du fick liksom. En nypa är inte samma sak som en matsked...
Senast redigerad av RightRite 2025-01-05 kl. 18:11.
Citera
2025-01-05, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RightRite
Haha oj vad du tog åt dig.
Det är inte jag som frågar AI om recept, eller hur? 😂

Jävla pajas, du har ju inte ens följt receptet som du fick liksom.

Pajas kan du vara själv, jag har aldrig frågat ai om recept, har kokböcker hemma.
Inte ens min tråd.

Jag personligen inte åt mig, utan att det finns handikappade människor som dig som tror alla är proffs på allt direkt.
Citera
2025-01-05, 19:27
Medlem
styckets avatar
Citat:
Hej!

Bifogar min Ai recept.

Ingredienser

3 msk tomatpuré
5 dl matlagningsgrädde
2 msk soja
1 msk kalvfond
1 tsk senap
Gör så här

Du följde antagligen inte receptet o överordnade kanelen som många sagt. HELT ÄRLIGT.

VAR EN MAN O GÖR OM O GÖR RÄTT.
Citera
2025-01-05, 20:26
Medlem
Citat:
Hej!

Bifogar min Ai recept.

Ingredienser

3 msk tomatpuré
5 dl matlagningsgrädde
2 msk soja
1 msk kalvfond
1 tsk senap
Gör så här

Spelar ingen roll hur receptet ser ut om kocken är värdelös.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in