2025-01-05, 02:39
Medlem
TzOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Märkligt att i princip alla recept anger deciliter då. Förutom ChatGPT. Som skulle envisas.
60 gram mjöl är ca 1 dl. Enkel baskunskap.
Citera
2025-01-05, 04:00
Medlem
F.Hansens avatar
Kycklinggryta från Afrika? Tror du bara har dig själv att skylla.
Citera
2025-01-05, 06:09
Medlem
RightRites avatar
Har du ingen känsla för mat överhuvudtaget eller?

Herre gud, ni kids är ju helt förståndshandikappade nu för tiden.
Citera
2025-01-05, 06:11
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Hej!

I förmiddags så orkade jag inte åka till affären så bad min ai skapa ett recept med det jag hade kylen.

Programvaran tyckte att jag skulle ha 1 ml kanel i min kycklinggryta jag kunde inte äta det han sa att det var populärt i Mellanöstern och Afrika.

Bifogar min Ai recept.

” Krämig kycklinggryta med mycket sås
Ingredienser

500–600 g kycklingfilé (2–4 filéer)
2 lökar (gärna gul eller röd, eller blandat)
1–2 paprikor (valfri färg)
3 msk tomatpuré
5 dl matlagningsgrädde
2 msk soja
1 msk kalvfond
1 tsk senap
1 msk chilisås (eller mer efter smak)
1 nypa kanel (valfritt, testa försiktigt)
Kryddor: 1 tsk paprikapulver, ½ tsk chilipulver, ½ tsk vitlökspulver, salt och peppar
Olja eller smör för stekning
Gör så här
Förbered kycklingen: Skär kycklingfiléerna i mindre bitar eller strimlor. Krydda med salt och peppar.
Bryn kycklingen: Hetta upp en stekpanna med lite olja eller smör. Stek kycklingen tills den får en fin gyllenbrun yta. Ställ åt sidan.
Fräs grönsaker: Hacka löken och paprikan. Stek dem i samma panna tills de mjuknar. Tillsätt tomatpuré och låt fräsa med i 1–2 minuter.
Såsbasen: Häll i grädden, soja, kalvfond, senap och chilisås. Rör om ordentligt. Tillsätt paprikapulver, chilipulver och en liten nypa kanel (om du vågar testa). Låt såsen sjuda i 5 minuter.
Lägg i kycklingen: Lägg tillbaka kycklingen i pannan och låt grytan puttra på låg värme i 10–15 minuter. Smaka av med mer kryddor vid behov.
Servera: Servera grytan med ris, pasta eller potatismos. Perfekt att doppa bröd i den extra såsen!”

Detta var nog det äckligaste jag har ätit jag åt bara potatisen och slängde allt.
Det saknas koriander och kummin, annars ser det väl okej ut. Hela senapsfrö inte senap dock.
Citera
2025-01-05, 07:55
Medlem
Joeybananass avatar
Var är vitlöken??
Citera
2025-01-05, 09:18
Medlem
Yardballs avatar
Bättre med en kanelstång (ca 4-5 cm) istället för mald kanel. Blir en mildare smak jämfört med den malda.
Citera
2025-01-05, 10:15
Medlem
Sladdarens avatar
Det isf för mycket kanel som pajat det
Citera
2025-01-05, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davetheslave
Den hittar ju receptet från nätet. En människa har gjort det där receptet och lagt ut på internet, varpå AI:n snappar upp det.

Det här receptet är egentligen två ihopsatta, en för grönsaker, kött, ris etc, den andra för kryddningen.

Det är inte alls säkert att det är rakt av kopierat från ett existerande recept. Du skriver ju till och med själv att AI satt ihop två olika recept.
Citera
2025-01-05, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Då kan du inte laga mat om du har problem att steka i smör.
Och behöva recept för att laga en gryta, då har man inte stabila matlagningsfärdigheter.
Citera
2025-01-05, 15:28
Medlem
supermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Servera: Servera grytan med ris, pasta eller potatismos.
Servera gryta med potatismos? Det låter inte rätt. Säkert att det var ChatGPT? Ah...nu ser jag felet: du använde nåt kallat "chat gtp". Tur ändå att du inte frågade "Chat GTA", då hade det blivit åka av!
Citera
2025-01-05, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
I så fall fanns AI redan på 90-talet när jag ofta bakade busalo med ananas, banan och curry på till kunderna.

Den första AI:n föddes 1957, trodde du att det var en ny ide eller?
Citera
2025-01-05, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RightRite
Har du ingen känsla för mat överhuvudtaget eller?

Herre gud, ni kids är ju helt förståndshandikappade nu för tiden.

Antar att du lyckas till 100% med exakt alla maträtter du någonsin prövat göra. Och att du är självutnämnd proffs som vet exakt vilka matvaror som går ihop med varandra och vilka som inte gör det. Självklart är det något du bara kan.

Du kunde säker gå direkt från födseln va?

Vi har självaste Gordon Ramsay här i tråden!
Senast redigerad av Noccofocus 2025-01-05 kl. 16:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in