2025-01-03, 01:26
Medlem
Ni som varit där hur har ni tagit er ut det?

Jag har ganska långa skov (8-12 mån) där det kan vara fasligt uppåt med diverse utsvävningar, alla problem som egentligen finns då också går fint att blunda för. Sedan sådär 4-6 månader av total depression, detta har hållit på så i typ 6-7 år nu.

Nu känns det rejält värre än någonsin. Nästan legat sängliggande en månad, jobbet kört, snart lägenheten också, bara tanken på en flytt när man är i detta mående är överväldigande. Jag som knappt orkat fixa mat eller boka tvättid på en månad. Hur länge klarar man sig förresten på att knappt äta något vettigt, levt på nötter och chips i princip senaste veckorna. Inte en ätit en grönsak eller frukt på flera veckor. Sömnen är orolig och sover aldrig längre en timme i taget, fy fan alltså. Nu känns det hopplös är mörkt.

Endast träffat familj under julen väldigt kort, får panik varje gång telefonen ringer och vill kasta iväg den. Svarar inte utan klarar endast sms:a med folk i nödfall, men kan ta dagar innan jag orkar få iväg ett svar.

Så nu vänder jag mig till er som varit i samma situation och lyckats ta er ur. Hur sjutton lyckades ni när allt bara kändes svart?
Citera
2025-01-03, 01:32
Medlem
SmegmaFris avatar
Det låter onekligen som att det är dags att kontakta psykiatrin.
Citera
2025-01-03, 02:27
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejan20

Jag har ganska långa skov (8-12 mån) där det kan vara fasligt uppåt med diverse utsvävningar, alla problem som egentligen finns då också går fint att blunda för. Sedan sådär 4-6 månader av total depression, detta har hållit på så i typ 6-7 år nu.

Nu känns det rejält värre än någonsin. Nästan legat sängliggande en månad, jobbet kört, snart lägenheten också, bara tanken på en flytt när man är i detta mående är överväldigande. Jag som knappt orkat fixa mat eller boka tvättid på en månad. Hur länge klarar man sig förresten på att knappt äta något vettigt, levt på nötter och chips i princip senaste veckorna. Inte en ätit en grönsak eller frukt på flera veckor. Sömnen är orolig och sover aldrig längre en timme i taget, fy fan alltså. Nu känns det hopplös är mörkt.

Endast träffat familj under julen väldigt kort, får panik varje gång telefonen ringer och vill kasta iväg den. Svarar inte utan klarar endast sms:a med folk i nödfall, men kan ta dagar innan jag orkar få iväg ett svar.

Så nu vänder jag mig till er som varit i samma situation och lyckats ta er ur. Hur sjutton lyckades ni när allt bara kändes svart?

Hur vet du att du lider av just bipolaritet?
Har du en diagnos har du givetvis fått Lithionit utskrivet och går på uppföljning någon gång i halvåret.
Citera
2025-01-03, 05:28
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:

Utmattningen du känner just nu kommer sitta kvar i flera år men Lamotrigin hjälper mot resten.
Citera
2025-01-03, 05:59
Medlem
Kan inte förstå om någon njuter vid denna tiden på året. Rekommenderar tillskott av vitamin D3, eller en terapilampa. Kanske behöver du diverse tillskott om du äter kasst.

Att kriga med sig själv hjälper sällan, ge dig själv lite utrymme att må dåligt. Fokusera på en uppgift om dagen. Vila. Upprepa. Inget mående är konstant, ibland behöver vi bara hålla oss flytande genom den värsta biten. Motion kan kännas väl ambitiöst när man knappt orkar ur sängen men det hjälper verkligen i längden, om så bara lyfta lite vikter framför tvn. Andra saker kan vara att skaffa tydliga rutiner, dra ner på socker och koffein, försök hålla en trevlig miljö hemma, skaffa en samtalskontakt. Det finns en miljard saker vi kan göra för att hjälpa måendet, kanske finns det något du kan mäkta med. Och låt inte räkningar och dylikt gå obetalda, läkarbesök missade etc. Någon gång kommer du kliva ur detta skovet och då vill du inte sitta i skiten.
Citera
2025-01-03, 06:11
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tidsaspekten
Börja läsa Bibeln, starta med det nya Testamentet, det är förvånansvärt relevant till ens liv och speciellt vid motgångar. Du kan egentligen inte läsa något bättre än Jesus Kristus egna ord eftersom han som Gud förstod hur människor skulle behöva hans vägledning och det finns en anledning till varför miljarder människor fortfarande ser Jesus Kristus som frälsaren.

M E N F Ö R I H E L V E T E
Citera
2025-01-03, 06:19
Medlem
generalminiportions avatar
Citat:

Åk in till akutpsykiatrin och säg att du MÅSTE bli inlagd. Så går du inte därifrån tills du blir det. Efter det så kommer du få hjälp.

Jag är själv bipolär och vet hur jälvigt det kan va! Jag vet att det kan kännas helt fruktansvärt hopplöst men det finns MÅNGA människor därute som lever väldigt fina och värdefulla liv TROTS bipolaritet!
Citera
2025-01-03, 06:24
Medlem
generalminiportions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badumts
Kan inte förstå om någon njuter vid denna tiden på året. Rekommenderar tillskott av vitamin D3, eller en terapilampa. Kanske behöver du diverse tillskott om du äter kasst.
Du vill säkert väl men om du tror att vitamin D3 och en terapilampa hjälper mot någon som är bipolär är det nog dags att läsa på lite.

Ditt tips kan liknas vid att be någon sätta på ett plåster på cancer.
Citera
2025-01-03, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalminiportion
Åk in till akutpsykiatrin och säg att du MÅSTE bli inlagd. Så går du inte därifrån tills du blir det. Efter det så kommer du få hjälp.

Jag är själv bipolär och vet hur jälvigt det kan va! Jag vet att det kan kännas helt fruktansvärt hopplöst men det finns MÅNGA människor därute som lever väldigt fina och värdefulla liv TROTS bipolaritet!
Jaså, utan att förstöra ANDRAS liv?
Citera
2025-01-03, 10:56
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:

Du ska absolut kontakta psyk. Vet inte om du har en diagnos sen tidigare men du behöver mer stabiliserande. Kanske du inte orkar precis idag men ha det som mål. Välj en dag med telefontid under nästa vecka, vila dig under helgen och sätt en påminnelse så du kommer ihåg att ringa.

Det är förjävligt att söka hjälp, särskilt efter ett kraftigt skov, men du kommer kunna resa dig igen. Du kommer kunna fortsätta vila och återhämta dig samtidigt som du får behandling, försök att tänka så. Om du tycker det blir för tufft att ringa själv kan du be att någon kommer dit och ringer åt dig medan du är i rummet, vet inte om det blir enklare eller känns svårare.

Under tiden måste du äta, dricka och duscha för man går verkligen under isen när kroppen inte får sina basbehov tillfredsställda, jag vet att det är åt helvete tungt och svårt men det är ett krav som kroppen har. Försök att få hem lite nudlar och varna koppen, om inte annat. Behandla dig som om du har lunginflammation, du måste ge kroppen en chans att återhämta sig efter påfrestningen den utsatts för. Jag har inte sett någon med så långa skov förut, det är ju som att supa extremt mycket varje dag i ett år.
Citera
2025-01-03, 13:56
Medlem
MyJustices avatar
Så härgör du snabb och ojobbigt kyckling .
Häll ner random grönsaker i ris kokaren släng i en buljongtärning med .
Slå in kyckling i en srekpåse med random kryddor .
Allt gjort på 5 minuter vänta sedan tills det är klart
Middag redo .
Sök upp psyk så du får en diagnos
Citera
2025-01-03, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalminiportion
Du vill säkert väl men om du tror att vitamin D3 och en terapilampa hjälper mot någon som är bipolär är det nog dags att läsa på lite.

Ditt tips kan liknas vid att be någon sätta på ett plåster på cancer.

Man kan väl ha både säsongsdepression och cancer även om man är bipolär?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in