2025-01-04, 00:53
Medlem
generalminiportions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badumts
Man kan väl ha både säsongsdepression och cancer även om man är bipolär?
Ska han ta en promenad och ett glas vatten också för att piggna till humörsmässigt? Du verkar inte förstå att bipolaritet är en allvarlig psykisk sjukdom som nästan alltid kräver flera olika mediciner. Min poäng är att TS måste få bukt med sin bipolaritet och det tror ingen i hela världen, förutom då möljigen du, att man kan göra med hjälp av nån jävla vitamin.
Citera
2025-01-04, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Jaså, utan att förstöra ANDRAS liv?
Mår DU bra Lennart?
Citera
2025-01-05, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalminiportion
Ska han ta en promenad och ett glas vatten också för att piggna till humörsmässigt? Du verkar inte förstå att bipolaritet är en allvarlig psykisk sjukdom som nästan alltid kräver flera olika mediciner. Min poäng är att TS måste få bukt med sin bipolaritet och det tror ingen i hela världen, förutom då möljigen du, att man kan göra med hjälp av nån jävla vitamin.

Men det nu varit så enkelt hade vi ju inte hamnat här, eller hur? Men ja, fruktansvärt av mig att ge förslag på saker man kan förändra, självklart ska han sitta i ett mörkt rum och äta skräpmat och "få bukt" på något han inte kan förändra.

Vad är den magiska formeln? Eftersom det nu är möjligt för alla att "få bukt" på bipoläritet? Alla sitter här och lider helt i onödan nämligen, medan du sitter på den gömda sanningen.
Senast redigerad av badumts 2025-01-05 kl. 00:05.
Citera
2025-01-05, 22:28
Medlem
Citat:
Men det nu varit så enkelt hade vi ju inte hamnat här, eller hur? Men ja, fruktansvärt av mig att ge förslag på saker man kan förändra, självklart ska han sitta i ett mörkt rum och äta skräpmat och "få bukt" på något han inte kan förändra.

Vad är den magiska formeln? Eftersom det nu är möjligt för alla att "få bukt" på bipoläritet? Alla sitter här och lider helt i onödan nämligen, medan du sitter på den gömda sanningen.
Haha, vafan är det där för jävla skitargument? Det är ingen som har skrivit att "han ska sitta i ett mörkt rum och äta skräpmat"?

Vet du ens vad bipolär sjukdom är? Om du hade haft grunläggande läsförståelse hade du kunnat läsa dig till att jag menar att han måste få bukt med sin bipolaritet först! Bipolar sjukdom är en allvarlig psykisk sjukdom som nästan alltid behöver medicineras. Det här är liksom ingenting jag hittar på eller "min åsikt". Det är fakta, punkt slut! Det är därför jag menar att dina usla tips är helt verkningslösa om personen inte får hjälp med sin bipolaritet först. Och den medicinen är inte nån jävla vitamin eller en terapilampa. Ofta behöver man medicineras med stämningsstabiliserande (typ litium) och även antidepressiva. Sen behövs ofta antipsykotisk samt lugnande för ens sömn och för att motverka skov.

Min poäng är att det skälper mer än hjälper att du tipsar om massa skit som ingen förutom du tror fungerar!

Eftersom du inte verkar fatta alls vad du skriver om så kan jag tipsa dig om att läsa på lite. Finns hur mycket information som helst, här exempelvis på 1177:
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/depression/bipolar-sjukdom/

Sluta hålla på å tjafsa om skit du inte vet nånting om!
Senast redigerad av generalminiportion 2025-01-05 kl. 22:30.
Citera
2025-01-06, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalminiportion
Haha, vafan är det där för jävla skitargument? Det är ingen som har skrivit att "han ska sitta i ett mörkt rum och äta skräpmat"?

Vet du ens vad bipolär sjukdom är? Om du hade haft grunläggande läsförståelse hade du kunnat läsa dig till att jag menar att han måste få bukt med sin bipolaritet först! Bipolar sjukdom är en allvarlig psykisk sjukdom som nästan alltid behöver medicineras. Det här är liksom ingenting jag hittar på eller "min åsikt". Det är fakta, punkt slut! Det är därför jag menar att dina usla tips är helt verkningslösa om personen inte får hjälp med sin bipolaritet först. Och den medicinen är inte nån jävla vitamin eller en terapilampa. Ofta behöver man medicineras med stämningsstabiliserande (typ litium) och även antidepressiva. Sen behövs ofta antipsykotisk samt lugnande för ens sömn och för att motverka skov.

Min poäng är att det skälper mer än hjälper att du tipsar om massa skit som ingen förutom du tror fungerar!

Eftersom du inte verkar fatta alls vad du skriver om så kan jag tipsa dig om att läsa på lite. Finns hur mycket information som helst, här exempelvis på 1177:
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/depression/bipolar-sjukdom/

Sluta hålla på å tjafsa om skit du inte vet nånting om!

Är han bipolär utgår jag ifrån att han redan har kontakt med vården och knaprar medicin. Annars är det väl förbannat självklart att det är där man börjar? Vet inte hur i hela friden du tolkade mitt inlägg som att han skulle ignorera sin diagnos och sitta och sjunga kumbaya. Utöver det finns det sedan oändligt med saker man kan göra för att förbättra sitt mående. Rutiner, att inte gå runt med näringsbrist, dagsljus och motion är bevisat positivt för måendet oavsett om man är bipolär, har adhd eller sitter i rullstol. Sedan kommer det såklart inte få en förlamad att gå igen men det är det ingen som någonsin påstått.
Citera
2025-01-06, 04:43
Medlem
Citat:
Är han bipolär utgår jag ifrån att han redan har kontakt med vården och knaprar medicin. Annars är det väl förbannat självklart att det är där man börjar? Vet inte hur i hela friden du tolkade mitt inlägg som att han skulle ignorera sin diagnos och sitta och sjunga kumbaya. Utöver det finns det sedan oändligt med saker man kan göra för att förbättra sitt mående. Rutiner, att inte gå runt med näringsbrist, dagsljus och motion är bevisat positivt för måendet oavsett om man är bipolär, har adhd eller sitter i rullstol. Sedan kommer det såklart inte få en förlamad att gå igen men det är det ingen som någonsin påstått.

Du har inte en aning om vad du pratar om. En bipolär person vet oftast om vad som behövs men klarar inte det jobbet själv utan mår riktigt jävla dåligt , och det är vanligt att patienten vägrar medicin eller av andra anledningar inte har fått rätt hjälp.

Dina inlägg hjälper ingen så håll din käft nu
Citera
2025-01-06, 05:56
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Utöver det finns det sedan oändligt med saker man kan göra för att förbättra sitt mående. Rutiner, att inte gå runt med näringsbrist, dagsljus och motion är bevisat positivt för måendet oavsett om man är bipolär, har adhd eller sitter i rullstol. Sedan kommer det såklart inte få en förlamad att gå igen men det är det ingen som någonsin påstått.

Rutiner är gift när du är bipolär, det är det absolut värsta som finns. Eller någonting som hänger över en, ett måste. Man riktigt känner hur energin bara sugs ut ur kroppen när man tänker på mötet eller vad fan det nu är. Och har du ingen ork eller motivation att ens kliva upp känns en promenad rätt avlägset.

Edit: Såvida han inte får en mani på Pokemon GO. Jag gick 17 mil i veckan, regn och rusk, snurra stopp och raida gym. Helt manisk lol.
Senast redigerad av Iwasbanned2 2025-01-06 kl. 06:05.
Citera
2025-01-06, 09:01
Medlem
Blaskas avatar
Är det något speciellt du har ångest över? Kanske kan du försöka göra någon förändring i livet om du kan se det kretsar kring något. Annars är samtalsterapi bra.
Det blir en ond spiral av att må dåligt när man slutar äta och ta hand om sig själv. Då mår man bara ännu sämre. Jag har varit på botten jag med. Är dock inte bipolär.
Citera
2025-01-07, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Du har inte en aning om vad du pratar om. En bipolär person vet oftast om vad som behövs men klarar inte det jobbet själv utan mår riktigt jävla dåligt , och det är vanligt att patienten vägrar medicin eller av andra anledningar inte har fått rätt hjälp.

Dina inlägg hjälper ingen så håll din käft nu

Det är på tiden att du slutar vägra din medicin och löpa amok på flashback.
https://www.1177.se/Vastmanland/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/depression/bipolar-sjukdom/
Citera
2025-01-07, 02:37
Medlem
Citat:
Kan inte förstå om någon njuter vid denna tiden på året. Rekommenderar tillskott av vitamin D3, eller en terapilampa. Kanske behöver du diverse tillskott om du äter kasst.

Att kriga med sig själv hjälper sällan, ge dig själv lite utrymme att må dåligt. Fokusera på en uppgift om dagen. Vila. Upprepa. Inget mående är konstant, ibland behöver vi bara hålla oss flytande genom den värsta biten. Motion kan kännas väl ambitiöst när man knappt orkar ur sängen men det hjälper verkligen i längden, om så bara lyfta lite vikter framför tvn. Andra saker kan vara att skaffa tydliga rutiner, dra ner på socker och koffein, försök hålla en trevlig miljö hemma, skaffa en samtalskontakt. Det finns en miljard saker vi kan göra för att hjälpa måendet, kanske finns det något du kan mäkta med. Och låt inte räkningar och dylikt gå obetalda, läkarbesök missade etc. Någon gång kommer du kliva ur detta skovet och då vill du inte sitta i skiten.

Vill bara tillägga att tar man D vitamin är det viktigt att ta K2 också för att det ska fungera på rätt sätt, även fråga din läkare om det är ok att ta det om du tar litium tex. då vissa tillskott/mediciner kan påverka nivåerna i blodet av litium men ja D vitamin är viktigt för mycket och särskilt nu under vintern utan sol.
Senast redigerad av Loppan199 2025-01-07 kl. 02:40.
Citera
2025-01-07, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejan20
Ni som varit där hur har ni tagit er ut det?

Jag har ganska långa skov (8-12 mån) där det kan vara fasligt uppåt med diverse utsvävningar, alla problem som egentligen finns då också går fint att blunda för. Sedan sådär 4-6 månader av total depression, detta har hållit på så i typ 6-7 år nu.

Nu känns det rejält värre än någonsin. Nästan legat sängliggande en månad, jobbet kört, snart lägenheten också, bara tanken på en flytt när man är i detta mående är överväldigande. Jag som knappt orkat fixa mat eller boka tvättid på en månad. Hur länge klarar man sig förresten på att knappt äta något vettigt, levt på nötter och chips i princip senaste veckorna. Inte en ätit en grönsak eller frukt på flera veckor. Sömnen är orolig och sover aldrig längre en timme i taget, fy fan alltså. Nu känns det hopplös är mörkt.

Endast träffat familj under julen väldigt kort, får panik varje gång telefonen ringer och vill kasta iväg den. Svarar inte utan klarar endast sms:a med folk i nödfall, men kan ta dagar innan jag orkar få iväg ett svar.

Så nu vänder jag mig till er som varit i samma situation och lyckats ta er ur. Hur sjutton lyckades ni när allt bara kändes svart?
Upp med dig och promenera i naturen. Det blir din bästa medicin.
Citera
2025-01-08, 11:07
Medlem
Har du kontaktat psyk? Låter som att läkemedelsjustering behövs.

En konkret sak som jag gör är att aldrig ligga ner dagtid när jag är depressiv. Även om kroppen känns som bly, tvingar jag mig att sitta, stå eller gå. Att ligga ner är livsfarligt tycker jag. Man tar sig inte upp och mår bara allt sämre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in