2025-01-02, 22:06
Medlem
Hej!

Vill gärna veta om nyttjanderättsavtal kan hjälpa mig.
Jag har sen en tid tillbaka skulder hos kronofogden nu har jag äntligen hittat mig ett jobb och tanken är att betala av allt så fort det bara går MEN i och med nya lagen nu med att polisen kan ta bilar titt som tätt så är jag lite fundersam till en grej, jag kör min flickväns mammas bil, jag övningskör med flickvännen så vi brukar övningsköra med bilen, men jag brukar även bilen privat.
Jag börjar bli lite skraj att polisen kan ta bilen nu när jag inte har någon års inkomst samt skulder.
Om jag skriver ett avtal med mamman ett nyttjanderättsavtal? Kan de hjälpa mig ifall jag skulle bli stoppad?

Jag gör verkligen allt jag kan för att bli av med skulderna så inget snack om de tack.
Uppskattar gärna allt ni vet om nyttjanderättsavtal.
Citera
2025-01-02, 22:17
Medlem
"Min flickväns mamma ville att jag skulle åka och handla då hon är sjuk"
Har du inget annat i registret så kommer 99 av 100 poliser säga Ok om de ens söker så långt ner i papprena att de ser att du har några skulder.
Citera
2025-01-02, 22:18
Medlem
67arigGubbes avatar
Tveksamt om de hjälper, de verkar kunna ta bilar oavsett.. iaf enligt en artikel på aftonbladet för nån vecka sedan då någon likt dig själv lånade en bil som togs o även blev såld av kfm. De kanske inte hade ett sånt avtal? Skadar väl inte att försöka?
Citera
2025-01-02, 22:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SM1992
Hej!

Jag har sen en tid tillbaka skulder hos kronofogden nu har jag äntligen hittat mig ett jobb och tanken är att betala av allt så fort det bara går MEN i och med nya lagen nu med att polisen kan ta bilar titt som tätt så är jag lite fundersam till en grej, jag kör min flickväns mammas bil, jag övningskör med flickvännen så vi brukar övningsköra med bilen, men jag brukar även bilen privat.
Jag börjar bli lite skraj att polisen kan ta bilen nu när jag inte har någon års inkomst samt skulder.
Om jag skriver ett avtal med mamman ett nyttjanderättsavtal? Kan de hjälpa mig ifall jag skulle bli stoppad?

Jag gör verkligen allt jag kan för att bli av med skulderna så inget snack om de tack.

Kontakta KF eller polisen för ett bra svar. Är tveksam.
Citera
2025-01-02, 22:23
Medlem
Citat:
Hej!

Nej, ett nyttjanderättsavtal lär inte hjälpa för då skulle ju alla teckna det och lagen bli verkanslös. Det är nog ett krav att fordonsägaren är med i bilen för att den inte ska kunna utmätas.

Om skulden är liten och det inte står i proportion till bilens värde så blir det kanske inte någon utmätning.

Om Kronofogdemyndigheten tar bilen med stöd av polisen så har din svärmor möjlighet att betala av din skuld så att hon slipper bli av med bilen.
Senast redigerad av Mynicname 2025-01-02 kl. 22:34.
Citera
2025-01-02, 22:43
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Tveksamt om de hjälper, de verkar kunna ta bilar oavsett.. iaf enligt en artikel på aftonbladet för nån vecka sedan då någon likt dig själv lånade en bil som togs o även blev såld av kfm. De kanske inte hade ett sånt avtal? Skadar väl inte att försöka?

Här har vi den historien:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vgzOmm/ebba-25-lanade-ut-sin-bil-till-en-kompis-saldes-av-kronofogden

Motsvarande fall är att om någon med skatteskuld rånar någon så får inte den rånade tillbaks pengarna om rånaren grips. Staten har förtur till pengarna.
Citera
2025-01-02, 22:54
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Här har vi den historien:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vgzOmm/ebba-25-lanade-ut-sin-bil-till-en-kompis-saldes-av-kronofogden

Motsvarande fall är att om någon med skatteskuld rånar någon så får inte den rånade tillbaks pengarna om rånaren grips. Staten har förtur till pengarna.

Tack!
Det är ofattbart helt enkelt
Citera
2025-01-02, 23:01
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Tack!
Det är ofattbart helt enkelt
Är det? Är det inte snarare en helt rimlig åtgärd för att se till att folk inte kan gömma sig bakom svarta pengar, målvakter och hyrbilsfirmor för att slippa göra rätt för sig, trots att de faktiskt har pengar som skulle kunna användas för att betala deras skulder ? Det tycker åtminstone jag.
Citera
2025-01-02, 23:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hej!

Det är ingen fara. Så länge bilen inte sannolikt kommer från brottslig verksamhet är det lugnt.

Dock kan Kronis antagligen ta den om du har skulder.

Polisen kommer även se till att du inte får ta körkort på ett tag.
Citera
2025-01-02, 23:40
Medlem
Mr.RedHats avatar
Huvudregeln är att den som nyttjar en egendom också är ägaren. Enligt praxis spelar det ingen roll vem som står som fordonsägare eller att det finns ett nyttjanderättsavtal upprättat. Detta för att förhindra bulvanupplägg.
Citera
2025-01-02, 23:40
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det är ingen fara. Så länge bilen inte sannolikt kommer från brottslig verksamhet är det lugnt.

Dock kan Kronis antagligen ta den om du har skulder.

Polisen kommer även se till att du inte får ta körkort på ett tag.
Varför svarar du på saker du inte har koll på?

En bilägare har inte sakrättsligt skydd om dennes bil blir utmätt när någon annan nyttjar den.

Vad gäller körkortsingripandet så är du ute och cyklar.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-01-02 kl. 23:46.
Citera
2025-01-03, 00:06
Medlem
Citat:
Hej!

Springande frågan är kanske om du har beslut om utmätning på dig? Hur det isf är formulerat? Och ja, hur stor skulden är och vad du tjänar.

Polisen lär ju inte ta din bil om inte kronofogden först beslutat att de skall utmäta den först. Frågan är om polisen ens vet om att du har skulder hos kronofogden om inte kronofogden har tagit ett sånt beslut först.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in