Citat:
Ursprungligen postat av
SM1992
Hej!
Vill gärna veta om nyttjanderättsavtal kan hjälpa mig.
Jag har sen en tid tillbaka skulder hos kronofogden nu har jag äntligen hittat mig ett jobb och tanken är att betala av allt så fort det bara går MEN i och med nya lagen nu med att polisen kan ta bilar titt som tätt så är jag lite fundersam till en grej, jag kör min flickväns mammas bil, jag övningskör med flickvännen så vi brukar övningsköra med bilen, men jag brukar även bilen privat.
Jag börjar bli lite skraj att polisen kan ta bilen nu när jag inte har någon års inkomst samt skulder.
Om jag skriver ett avtal med mamman ett nyttjanderättsavtal? Kan de hjälpa mig ifall jag skulle bli stoppad?
Jag gör verkligen allt jag kan för att bli av med skulderna så inget snack om de tack.
Uppskattar gärna allt ni vet om nyttjanderättsavtal.
Nej, ett nyttjanderättsavtal lär inte hjälpa för då skulle ju alla teckna det och lagen bli verkanslös. Det är nog ett krav att fordonsägaren är med i bilen för att den inte ska kunna utmätas.
Om skulden är liten och det inte står i proportion till bilens värde så blir det kanske inte någon utmätning.
Om Kronofogdemyndigheten tar bilen med stöd av polisen så har din svärmor möjlighet att betala av din skuld så att hon slipper bli av med bilen.