2025-01-03, 00:22
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Varför svarar du på saker du inte har koll på?

En bilägare har inte sakrättsligt skydd om dennes bil blir utmätt när någon annan nyttjar den.
Jepp, precis det jag skrev i mitt inlägg.
Citat:
Vad gäller körkortsingripandet så är du ute och cyklar.
Naturligtvis inte.
Citera
2025-01-03, 00:23
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Huvudregeln är att den som nyttjar en egendom också är ägaren. Enligt praxis spelar det ingen roll vem som står som fordonsägare eller att det finns ett nyttjanderättsavtal upprättat. Detta för att förhindra bulvanupplägg.
Jepp, men nu var det inte det TS ställde frågan om. Du blandar ihop sakrätt med straffrätt.
Citera
2025-01-03, 00:23
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jepp, precis det jag skrev i mitt inlägg.

Naturligtvis inte.
Då får du gärna utveckla ditt resonemang kring körkortsingripandet. Det är ju inte på något sätt en grund mot lämplighet i trafiken att övningsköra samtidigt som man har skulder. Eller att få det fordon man framför utmätt. Eller har jag missat något?
Citera
2025-01-03, 00:25
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jepp, men nu var det inte det TS ställde frågan om. Du blandar ihop sakrätt med straffrätt.
Trådens rubrik är om nyttjanderättsavtal och TS inlägg berör skulder. Rimligen faller detta inom sakrätt/civilrätt.
Citera
2025-01-03, 01:26
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Huvudregeln är att den som nyttjar en egendom också är ägaren. Enligt praxis spelar det ingen roll vem som står som fordonsägare eller att det finns ett nyttjanderättsavtal upprättat. Detta för att förhindra bulvanupplägg.
Vem nyttjar bilen vid privat övningskörning?
Eleven eller läraren?
Citera
2025-01-03, 01:29
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vem nyttjar bilen vid privat övningskörning?
Eleven eller läraren?
Bra fråga. Vet inte om liknande prövats, men det går ju att argumentera åt båda hållen.
Citera
2025-01-03, 01:37
Medlem
Du gör nog bäst att prata med kronofogden och gör upp en plan med dem. Att du kommer kunna beta av betalningen nu, så kanske dom inte försöker indriva lösöre från dig.
Citera
2025-01-03, 02:04
Moderator
Gromguttens avatar
Bilar -> Juridik

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto