Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Nordkorea blir inte anarkokapitalistiskt bara för att Kim jong-un börjar kalla staten för något annat.
Det är fortfarande en omfattande överhet.
Men det är den typen av trams du ägnar dig åt.
Somalia kommer upp som nr 4 på en lista över världens mest konservativa länder.
Det är inte så att det är en extrem kovändning man gjort på några år. Är man nr 4 på konservatism har man varit extremt konservativa länge.
Så anarkokapitalism kan bara existera i en tillstånd där människor inte längre är människor och inte tar saker varandra med våld, vilket är vad som sker i anarkistiska tillstånd där staten har kollapsat.
Klaner och pirater som tar saker med våld när staten är svag är då lika med staten enligt byfånelibertarianen som inte förstår sig på mänskliga naturen.
Citat:
Att du fantiserar råder inget tvivel om.
Du svarade inte på exemplet ovan. Låt oss ta ett annat exempel: ett land tror på den starkes rätt och invaderar omgivande länder utan att ta hänsyn till internationell rätt (låt oss säga mongolerna i 1200-talet, eller Putins Ryssland även ifall det vore en överdrift). Det andra landet styrs av Åsa Romson som inte tror att ett land behöver ha ett försvar. Vilken av dessa motsatta politiska inriktningarna är korrekt?
Citat:
Vad han säger är ungefär: "jag har gjort rätt, oavsett vad någon annan säger".
Men varför citerar du sådan smörja.
Varför citerar jag Singapores fd premiärminister när han förklarar varför Singapore inte är liberalt?
Citat:
Vad ska jag nämna irrelevanta saker för.
Med 40-45% av befolkningen utrikesfödda så har det med medborgarskap ingen relevans.
Det där är bara saker du krattar fram längst bak i byrålådan för att kunna komma med några patetiska invändningar.
Är det konservativt att låta utrikesfödda utgöra 45% av folkmängden?
I verkligheten är det extremt liberalt.
Ifall de inte slår rot i landet så är det konservativt. De är bara där för att arbeta, betalar inte ens för deras pension i Singapore, då de inte har rätt till pension. De flesta gästarbetare får inte ens ta med deras familjer till Singapore, du måste ha en speciell arbetstillstånd som bara en liten andel har i Singapore för att få ta med dina barn.
Det är väldigt konservativt och samma sak gäller i Dubai. Landets etniska komposition förändras inte utav dessa gästarbetare, de har ingen framtid i landet.
Citat:
Inte fakta. Men när du använt fantasi är det säkert så.
Ge mig specifika argument om hur Singapore är mindre konservativt än Polen. I Polen får till och med ukrainare och andra invandrare (till och med några utomeuropeiska sådana) bli medborgare i Polen. Porr är tillåtet i landet, LGBT-parad är tillåtna, media censureras inte i samma omfattning som i Singapore, media är inte censurerad som i Singapore också.
Singapore är för konservativt för min del till och med, och jag räknar mig som paleokonservativ, men jag värderar yttrandefrihet ganska högt.
Nej, Lysenko hade ingen som helst ansvar för Holodomor och var en nobody år 1932 och började få position av status enbart ca år 1935, en artikel skriven av en journalist utan examen i historia är inte heller en källhänvisning värt namnet.
Du kan läsa en sammanfattning i wiki då jag inte tror att du orkar läsa en bok (exempelvis Robert Conquests Harvest of Sorrow):
https://en.wikipedia.org/wiki/Holodomor
Lysenkoismen kom som ett desperat svar på katastrofen i holodomor:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lysenkoism
Soviet agriculture around 1930 was in a crisis due to Stalin's forced collectivisation of farms and extermination of kulak farmers. The resulting Soviet famine of 1932–1933 provoked the government to search for a technical solution which would maintain their central political control.[14]
Det var bara år 1934 som han valdes in som full medlem i sovjets jordbruksakademi, han var bara en okänd vetenskapsman som gjorde småskaliga experiment i utkanten av ledningens kännedom innan det. Han blev ledare för vetenskapsakademin enbart år 1940.
Citat:
Något sådant har inte inträffat. Det där har så många invänt om genom åren att jag har ordentlig koll på det. Däremot är det inte så många andra som har koll. Dom har däremot mycket fantasier.
Du visste inte att Singapore enbart gav ut medborgarskap i samma omfattning som deras nuvarande etniska komposition, en invandringspolitik som är mer konservativt än något europeiskt land idag (inklusive Ryssland och Ungern).