• 1
  • 2
2025-01-01, 08:56
Medlem
Hemmakväll - buckets utan kilopris, wtf?
Gick förbi Hemmakväll i Trollhättan igår efter att ha sett laser showen. Såg att de börjat sälja tomma buckets som man kan fylla till ett fast pris. Det är väl emot alla regler som finns typ eller är det okey att sälja godis utan att uppge kilopris? Det blir olika vikt beroende vilket godis man köper. Senast jag gick förbi för något år sedan tog de 149kr kilot.

Att de försöker sälja buckets utan angivet kilopris har nog att göra med att den andra Hemmakväll ligger på samma gata. Den bytte namn till Sött och Salt men är i stort sett samma butik.

Är det inte att vilseleda och en större scam då kedjan är såpass stor på marknaden ?
Citera
2025-01-01, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det finns en hel del som man säljer utan kilopris, som mat på krogen, lösglass, tulpaner...

När jag var liten såldes godis till styckpris.
Citera
2025-01-01, 09:14
Medlem
Vem handlar där ens? Samma white trash som köper smabbmat på bensin maken troligtvis.

Ska vara Jämförpris dom är skyldiga att ha.
Citera
2025-01-01, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det finns en hel del som man säljer utan kilopris, som mat på krogen, lösglass, tulpaner...

När jag var liten såldes godis till styckpris.

Det är sant. Tänkte på kritiken som matbutiker fått ang grönsaker där de förr ofta inte angav kilopris men började med det. Det hemmakväll är en omvänd utveckling vilket förvånar mig.
Citera
2025-01-01, 09:33
Medlem
Citat:
Det är sant. Tänkte på kritiken som matbutiker fått ang grönsaker där de förr ofta inte angav kilopris men började med det. Det hemmakväll är en omvänd utveckling vilket förvånar mig.
Har du något som visar att butikerna fick kritik för att de inte hade kilopris på några varor?

Köpte gurka på en ICA för en knappt timme sedan, till styckpris.
Citera
2025-01-01, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Vem handlar där ens? Samma white trash som köper smabbmat på bensin maken troligtvis.

Är du säker på det? Detta verkar ju vara ett erbjudande från butiken där dom säljer ett erbjudande med att köpa en tom burk du får fylla med vad du vill. Mao ett avtal om du nu så vill kalla det?

Har personligen aldrig besökt hemmakväll`s butiker då det mest verkar vara fetakvinnor med rött hår och tights och en magväska som ligger gömd bland valkarna som rör sig där inne i lokalerna. så WT är det säkerligen trots deras priser.
Citera
2025-01-01, 09:39
Medlem
Citat:
Har du något som visar att butikerna fick kritik för att de inte hade kilopris på några varor?

Jo, det har ofta nämnts i p1. Lyssnar ofta där. Jag tror kritiken gällde att butiker ofta förr i tiden försvårande för konsumenten att jämföra varor med varandra då man tex satte styckvis på vissa varor och kilopris på andra. Men det var många år sedan butikerna blev bättre på detta och jag minns inte exakt vilka knep butikerna då använde.
Citera
2025-01-01, 10:38
Medlem
Citat:
Gick förbi Hemmakväll i Trollhättan igår efter att ha sett laser showen. Såg att de börjat sälja tomma buckets som man kan fylla till ett fast pris. Det är väl emot alla regler som finns typ eller är det okey att sälja godis utan att uppge kilopris? Det blir olika vikt beroende vilket godis man köper. Senast jag gick förbi för något år sedan tog de 149kr kilot.

Att de försöker sälja buckets utan angivet kilopris har nog att göra med att den andra Hemmakväll ligger på samma gata. Den bytte namn till Sött och Salt men är i stort sett samma butik.

Är det inte att vilseleda och en större scam då kedjan är såpass stor på marknaden ?

Nu äter jag inte så mycket godis men jag och min kollega var inne på en hemmakväll då jag behövde snus.
Köpte samtidigt några bitar godis och där står fler skyltar med pris/vikt på lösviktsgodis men de erbjuder samtidigt alternativet att fylla en "bucket" och betala ett fast pris.
Min kollega fyllde en bucket med hyffsat mycket och personalen frågade honom om han inte ville fylla den hela vägen även om priset redan var billigare än om han hade tagit det i en påse men han ville inte ha mer så han struntade i det och fick ändå det lite billigare än om han hade tagit det i en påse till kilopris då bucket hade ett fast pris vad du än väljer att lägga i den.
Ser och förstår inte riktigt vad problemet är?
De kan knappast ange ett kilopris på just buckets som folk fyller själva när de inte vet vad du kommer lägga i bucket och alla buckets kommer väga olika?
Senast redigerad av Molnieboo 2025-01-01 kl. 10:41.
Citera
2025-01-01, 11:30
Medlem
Q-s avatar
Citat:

Ja, det finns en lag som säger att affärer måste visa jämförspris på varorna.
Ja, du kan fortfarande handla saker till styckpris, men jämförspriset måste stå på prislappen.

Konstig trådstart. Hur skulle en affär visa ett kg pris på en bucket du får fylla själv? Bucketen kostar X kr och du får fylla den med exakt vad du vill från affärens lösgodis. Du kan fylla den till bredden med tunga karameller eller lägga ner 2 bitar godisnappar, skillnaden i vikt kommer att vara markant.
När du däremot betalar och kvittot skrivs ut hade kg priset kunnat stå på kvittot. (ifall de väger Bucketen i kassan) Men eftersom de inte tar betalt i vikt, så väger de förmodligen heller inte Bucketen.
Citera
2025-01-01, 11:47
Medlem
plaskets avatar
Citat:

Dollarstore har kört med styckpris på sina godishinkar i många år. Finns ett par olika storlekar att välja på om jag inte missminner mig.
Angående jämförpris så är det som när man köper exempelvis isbergssallad till styckpris. Då kan det stå t. ex jmf. pris 36:50-63:75/kg. Allt beror naturligtvis på hur mycket de väger.
Fyller man hinken med marshmallows så blir det ett rejält kilopris, väljer man kolaskruv mega, som väger ca 50 gram/styck, så blir det ett lägre kilopris.
Citera
2025-01-01, 17:15
Medlem
Dom där hinkarna har väl funnits i minst 5 år? Även jag som är på Hemmakväll typ en gång om året känner till hinkarna.

Frågan bör vara, blir det billigare kilopris? Eller betalar man ett överpris för att man får en "fin" förpackning (hinken)? Hade varit kul om nån mätt och redovisat om det är en bra idé eller inte. Vilka godisar som man bör ta och vilka man ska hålla sig borta ifrån.
Citera
2025-01-01, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132

ja och volymen på hinken är känd... som jordgubbar. Säljs efter volym men varje ask innehåller olika vikt. Inget underglit, inget olagligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in