2025-03-24, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Jag sitter ju med en 2080 ti med 8GB. Håller inte riktigt måttet längre.
Jag hade gärna uppgraderat till 2080 TI, eller möjligen 3070.
Citera
2025-03-24, 20:30
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Ah okej.

Jo jag förstår att folk inte gillar AMD då jag själv blivit blåst av dom när det kommer till just kort.

Jag är helhjärtat nu en nvidia fanboy, då varje kort jag ploppar in jämnt gått som smort..

Jag vet att AMD påstår sig ha hunnit ifatt, även om majoriteten av AMD användare inte verkar kunna köra typ PoE2 när det precis har släppts..? Men poängen är densamma. Vill man köpa något kort så vill man ju köpa ett kort som drar dom effekterna man vill ha så långt som möjligt.

Så om pathtracing is a thing, och NVidia klarar det bättre och är mer stabilt, så är det ju mera värdefullt i kronor.

Saken är att Path Tracing inte är en grej... än så länge. Path Tracing har helt enkelt utvecklats tack vare Ray Tracing-boomen för utvecklare att höja detaljnivån på sina spel. Men det kräver tok för mycket från dagens grafikkort men till Nvidias fördel så gillar Path Tracing deras AI-kärnor mer än AMDs. Fortfarande är det inte spelbart över 60 fps i detaljrika titlar med dagens hårdvara.

Men eftersom Nvidia gör en poänglöst sak bättre, så måste alla hjärntvättade fanboys marknadsföra det.
Citera
2025-03-24, 20:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Saken är att Path Tracing inte är en grej... än så länge. Path Tracing har helt enkelt utvecklats tack vare Ray Tracing-boomen för utvecklare att höja detaljnivån på sina spel. Men det kräver tok för mycket från dagens grafikkort men till Nvidias fördel så gillar Path Tracing deras AI-kärnor mer än AMDs. Fortfarande är det inte spelbart över 60 fps i detaljrika titlar med dagens hårdvara.

Men eftersom Nvidia gör en poänglöst sak bättre, så måste alla hjärntvättade fanboys marknadsföra det.

Så Path Tracing är alltså det som kommer vara på den nya horisonten? Då är det likadant med det nu som när ray tracing släpptes. Det vill säga 3060 kort kunde aktivera det, men det var ju inte optimerat, användes knappt av utvecklare eller ens fungerade bra. Men dom hade åtminstone möjlighet att pröva det.
Citera
2025-03-24, 21:04
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
AMD känns att ha det hetaste kortet på marknaden just nu vilket är 9070 XT, lite bästa av två världar till bästa pris. Känner mig nästan sugen på att uppgradera från mitt 3060ti eftersom dollarn sjunker i värde kraftigt just nu vilket öppnar upp köplusten men tänker fan inte spendera 8 lök för ett grafikkort. Väljer hellre att låta spel köra på låga inställningar.

Ja samtidigt är min personliga erfarenhet av AMD att deras drivrutiner suger röv, så jag vet inte. Jag har två AMD kort och båda har samma problem där spel eller program helt plötsligt slutar fungera och hänger sig, efter ett tag dyker en ruta upp som säger att drivrutinen slutat svara osv, de har fortfarande inte löst detta på över ett år.

Hårdvaran däremot är fin fin på AMD, så det är rent ett rent mjukvaruproblem.

Har aldrig stött på samma problem på vare sig Intel eller Nvidia kort.
Citera
2025-03-24, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Jag sitter ju med en 2080 ti med 8GB. Håller inte riktigt måttet längre.

2080 ti har 11 GB inte 8... så om du har ett 2080 med 8 GB är det inget TI.
Citera
2025-03-24, 21:24
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Ja samtidigt är min personliga erfarenhet av AMD att deras drivrutiner suger röv, så jag vet inte. Jag har två AMD kort och båda har samma problem där spel eller program helt plötsligt slutar fungera och hänger sig, efter ett tag dyker en ruta upp som säger att drivrutinen slutat svara osv, de har fortfarande inte löst detta på över ett år.

Hårdvaran däremot är fin fin på AMD, så det är rent ett rent mjukvaruproblem.

Har aldrig stött på samma problem på vare sig Intel eller Nvidia kort.

Marknadsandelsproblem, om AMD får fler användare som felrapporterar in saker som inte fungerar så hamnar AMD eventuellt närmre Nvidia. Då Nvidia är rätt kända för att ha rätt så kassa "launch"-drivers så rättas många problem snabbt pga den höga mängden konsumenter som rapporterar fel.

Däremot har PhysX blivit ett problem med 5000-serien, folk nämner detta och Nvidia svarar "Men skaffa ett dedikerat PhysX-kort då!"
Senast redigerad av Vem0th 2025-03-24 kl. 21:27.
Citera
2025-03-24, 21:58
Medlem
ksvs avatar
Jag tycker att det är snålt med endast 32 gb vram i RTX 5090.
Ska man ta 30k för ett grafikkort tycker jag det vore motiverat med mer minne. Man behöver egentligen inte mer minne för att spela men det skulle göra det mer användbart för AI.

Jag kommer dock beställa ett ändå när de åter blir tillgängliga på marknaden.
Citera
2025-03-25, 01:25
Medlem
Citat:
Marknadsandelsproblem, om AMD får fler användare som felrapporterar in saker som inte fungerar så hamnar AMD eventuellt närmre Nvidia. Då Nvidia är rätt kända för att ha rätt så kassa "launch"-drivers så rättas många problem snabbt pga den höga mängden konsumenter som rapporterar fel.

Däremot har PhysX blivit ett problem med 5000-serien, folk nämner detta och Nvidia svarar "Men skaffa ett dedikerat PhysX-kort då!"

Tror inte det har något med marknadsandelar att göra överhuvudtaget, de har fått in bugrapporter om detta väldigt länge och det är ett väl omskrivet fenomen. Fortfarande inte åtgärdat som sagt.

Intel har betydligt bättre stabilitet på sina drivrutiner men de har inte ens 10% av AMDs marknadsandel på grafikkort.
Citera
2025-03-25, 07:48
Moderator
memymos avatar
Diskutera 50xx Serien i denna tråden!

Vill ni diskutera AMD vs Nvidia gör det i (FB) Nvidia RTX vs AMD?

OT raderat

/MOD
Citera
2025-03-25, 07:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Jag tycker att det är snålt med endast 32 gb vram i RTX 5090.
Ska man ta 30k för ett grafikkort tycker jag det vore motiverat med mer minne. Man behöver egentligen inte mer minne för att spela men det skulle göra det mer användbart för AI.

Jag kommer dock beställa ett ändå när de åter blir tillgängliga på marknaden.

Jag skulle säga att 5090 korten inte är tänkta för spel egentligen så därför håller jag absolut med dig om att minnet på kortet är väldigt snålt tilltaget. 5090 borde ha minst 48 GB kan man tycka. Finns väl men då handlar det om en helt annan prisklass.
Själv bytte jag nyligen från ett 1080 till ett 4080 Super då jag trodde att 5080 skulle bli dyrare än vad de nu blev.

Är ändå nöjd med datorn och den kommer nog klara sig ett bra tag för mig. I värsta fall så får man väl uppgradera GPU och CPU något steg framöver.
Citera
2025-03-26, 22:11
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
2080 ti har 11 GB inte 8... så om du har ett 2080 med 8 GB är det inget TI.

Du har rätt. Mitt misstag.
Citera
2025-03-27, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag skulle säga att 5090 korten inte är tänkta för spel egentligen så därför håller jag absolut med dig om att minnet på kortet är väldigt snålt tilltaget. 5090 borde ha minst 48 GB kan man tycka. Finns väl men då handlar det om en helt annan prisklass.
Själv bytte jag nyligen från ett 1080 till ett 4080 Super då jag trodde att 5080 skulle bli dyrare än vad de nu blev.

Är ändå nöjd med datorn och den kommer nog klara sig ett bra tag för mig. I värsta fall så får man väl uppgradera GPU och CPU något steg framöver.

Tvärtom "Geforce" är precis tänkt för spel, de råkar bara vara de "billigaste" någorlunda kapabla korten som vanligt folk har råd att köpa, därför är de populära bland hobby/prosumers användare.

De som jobbar med AI använder inte 5090/4090/3090 osv de saknar massvis du vill ha för seriös träning, ECC minne, garanterad stabilitet, mycket VRAM osv

Det är därför A100/H100/B100 osv är om du sysslar med AI på riktigt, gör du inte det så är 3090 troligtvis det mest prisvärda du kan köpa och då flera st av dessa, 5090 kommer definitivt inte vara det.
Men som sagt ingen seriös tränar några betydande modeller på konsumentkort, ett litet fel på minnet kan sabotera veckor av jobb vilket inte ens upptäcks av dessa eftersom de saknar ECC...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in