Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Jag skulle säga att 5090 korten inte är tänkta för spel egentligen så därför håller jag absolut med dig om att minnet på kortet är väldigt snålt tilltaget. 5090 borde ha minst 48 GB kan man tycka. Finns väl men då handlar det om en helt annan prisklass.
Själv bytte jag nyligen från ett 1080 till ett 4080 Super då jag trodde att 5080 skulle bli dyrare än vad de nu blev.
Är ändå nöjd med datorn och den kommer nog klara sig ett bra tag för mig. I värsta fall så får man väl uppgradera GPU och CPU något steg framöver.
Tvärtom "Geforce" är precis tänkt för spel, de råkar bara vara de "billigaste" någorlunda kapabla korten som vanligt folk har råd att köpa, därför är de populära bland hobby/prosumers användare.
De som jobbar med AI använder inte 5090/4090/3090 osv de saknar massvis du vill ha för seriös träning, ECC minne, garanterad stabilitet, mycket VRAM osv
Det är därför A100/H100/B100 osv är om du sysslar med AI på riktigt, gör du inte det så är 3090 troligtvis det mest prisvärda du kan köpa och då flera st av dessa, 5090 kommer definitivt inte vara det.
Men som sagt ingen seriös tränar några betydande modeller på konsumentkort, ett litet fel på minnet kan sabotera veckor av jobb vilket inte ens upptäcks av dessa eftersom de saknar ECC...