2025-01-22, 21:27
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamtgubbe
Man är ju sjuk i huvet, men har förbeställt en 5090. Just nu sitter med en 4090 i datorn.. och det räcker ju. men är man nördig och vill ha det bästa varje år. Dock är det inget man nämner för sambon.

vafan ska du med 5090 till?

//asus 4090 strix
Citera
2025-01-23, 16:40
Medlem
Precis som jag misstänkte, 5090 är inget annat en ett uppskruvat 4090 där kortet även med fördel kan användas som värmeelement. 600 watt drar kortet vid fullt pådrag, 46 watt när det inte används alls, kan jämföras med ett 4080 som drar 16 watt idle.

I princip ett 4090 med mycket bättre kylarlösning och bättre ray tracing.

https://www.youtube.com/watch?v=eA5lFiP3mrs
Citera
2025-02-23, 21:13
Medlem
RS89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Om några dagar släpper Nvidia sin nya serie GPU, Blackwell 5000-serien.
Deras toppmodell lär bli RTX 5090 som enligt rykten kommer att kosta över 30.000 kr.
Kan det vara prisvärt för gaming?
https://www.sweclockers.com/nyhet/40...5090-avslojade

https://www.ljudochbild.se/nyheter/g...0-blir-enormt/

Allt är väl beroende på behov? Jag känner inget behov av uppgradering av mitt 4060ti.

Jag hade dock en plan som sket sig, trodde att 4090 korten skulle rasa i pris i samband med 5000 serien, men 4090 korten försvann totalt från marknaden. Jag visste att dom slutade produceras men att dom försvann på sådant sätt förvånade mig. Men planen var att framtidssäkra mig med ett 4090ti när 5000 lanserades men det sket sig. Men som sagt, mitt 4060ti levererar gott och väl
Citera
2025-02-23, 23:19
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RS89
Allt är väl beroende på behov? Jag känner inget behov av uppgradering av mitt 4060ti.

Jag hade dock en plan som sket sig, trodde att 4090 korten skulle rasa i pris i samband med 5000 serien, men 4090 korten försvann totalt från marknaden. Jag visste att dom slutade produceras men att dom försvann på sådant sätt förvånade mig. Men planen var att framtidssäkra mig med ett 4090ti när 5000 lanserades men det sket sig. Men som sagt, mitt 4060ti levererar gott och väl

Jag sitter ju med en 2080 ti med 8GB. Håller inte riktigt måttet längre.
Citera
2025-02-23, 23:51
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Men planen var att framtidssäkra mig med ett 4090ti när 5000 lanserades men det sket sig. Men som sagt, mitt 4060ti levererar gott och väl

Eftersom det aldrig gjorts några "Ti" för någon av Nvidias flaggskepp så var det väl en ganska usel plan till att börja med.

Lika så har det varit så här varje gång en ny serie lanserats, tidigare pga bitcoin/etherium miners... och nu i stället för de som sitter och kör språkmodeller hemma.

Men annars är Radeon 7900 XTX inte helt galet och finns fortfarande tillgängligt på marknaden.
Citera
2025-02-24, 10:15
Medlem
RS89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Eftersom det aldrig gjorts några "Ti" för någon av Nvidias flaggskepp så var det väl en ganska usel plan till att börja med.

Lika så har det varit så här varje gång en ny serie lanserats, tidigare pga bitcoin/etherium miners... och nu i stället för de som sitter och kör språkmodeller hemma.

Men annars är Radeon 7900 XTX inte helt galet och finns fortfarande tillgängligt på marknaden.

Jag skrev lite för snabbt och lite för trött. Poängen var att jag hade tänkt uppgradera mitt nuvarande ProArt 4060ti 16GB till ett 4090 i tron att priset skulle sjunka när 5000 släpptes.

Nej det blir som du säger, 7900XTX finns. För några +25.000 lägger jag inte. Ser att folk säljer 4090 på blocket för +20.000 begagnat med, humor men antar att det är marknaden som styr.
Citera
2025-02-24, 19:10
Medlem
Citat:
Jag skrev lite för snabbt och lite för trött. Poängen var att jag hade tänkt uppgradera mitt nuvarande ProArt 4060ti 16GB till ett 4090 i tron att priset skulle sjunka när 5000 släpptes.

Nej det blir som du säger, 7900XTX finns. För några +25.000 lägger jag inte. Ser att folk säljer 4090 på blocket för +20.000 begagnat med, humor men antar att det är marknaden som styr.

Jag var också lite snabb, RTX 3090 var och är tydligen den hittills enda generation av flaggskepp som fått en Ti version.

Men ja jag förstod vad du egentligen menade, personligen köpte jag ny dator i höstas (7950X3D och RTX4090) men övervägde att vänta dels för antingen få mer ”prestanda för pengarna” eller komma undan billigare (den gick till lite över 50000) men nu visade sig att otåligheten var helt ok ändå. 9950X3D har fortfarande inte släppts och RTX5090… går inte få tag på och ärligt är jag inte jätteimponerad över prestanda skillnaden, i synnerhet inte eftersom jag använder datorn för annat än spel och multiframe generation är inte minsta intressant.

Hade jag köpt nytt kort idag och enbart för spelbruk hade det garanterat blivit Radeon 9700XTX.
För annat dammsuger jag nu begagnat marknaden på begagnade nvidia kort, speciellt gamla serverkort som går komma över för hyfsade peng… men i just ditt fall är de tveksamt någon uppgradering mot ditt RTX4060Ti.
Citera
2025-02-24, 20:54
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:

Sålde mitt 4090 idag för 21.000, helt sjukt va folk bombade mig med meddelanden! Ska köpa xtx7900 och spara 10.000
Citera
2025-02-24, 23:03
Medlem
RS89s avatar
Citat:
Jag var också lite snabb, RTX 3090 var och är tydligen den hittills enda generation av flaggskepp som fått en Ti version.

Men ja jag förstod vad du egentligen menade, personligen köpte jag ny dator i höstas (7950X3D och RTX4090) men övervägde att vänta dels för antingen få mer ”prestanda för pengarna” eller komma undan billigare (den gick till lite över 50000) men nu visade sig att otåligheten var helt ok ändå. 9950X3D har fortfarande inte släppts och RTX5090… går inte få tag på och ärligt är jag inte jätteimponerad över prestanda skillnaden, i synnerhet inte eftersom jag använder datorn för annat än spel och multiframe generation är inte minsta intressant.

Hade jag köpt nytt kort idag och enbart för spelbruk hade det garanterat blivit Radeon 9700XTX.
För annat dammsuger jag nu begagnat marknaden på begagnade nvidia kort, speciellt gamla serverkort som går komma över för hyfsade peng… men i just ditt fall är de tveksamt någon uppgradering mot ditt RTX4060Ti.

En sak är säker hos mig, blir inget RTX 50** kort. Helt sjukt, 5090 går för uppåt 36.500 kronor. För ett par år sen fick du en komplett monsterdator för dom pengarna.

Nu har endast ti modellen av 5070 släppts och dom ligger på 12-13.000 kronor, så det är väl inte svårt att gissa att ett vanligt 5070 lär ligga på runt 10.000 kronor, ett kort Nvidia påstår från deras håll ska ligga på 549$ (6 323 sek) så man får tacka svensk kemikalieskatt och moms och diverse som trissar upp priset.

Nej, 7900XTX blir nog vägen att gå
Citera
2025-02-25, 00:00
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Varför finns dom inte att köpa? Hade iofs inte tänkt köpa exakt nu ändå, men kanske i april-maj.

32gb kommer vara grymt för AI. Har 3090 nu.
Citera
2025-02-25, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
Varför finns dom inte att köpa? Hade iofs inte tänkt köpa exakt nu ändå, men kanske i april-maj.

32gb kommer vara grymt för AI. Har 3090 nu.

Nvidia har väl inte producerat och inte heller haft så många färdig producerade som efterfrågan varit på dessa.

Och för att lägga till på det så har det precis blivit bekräftat att det är tillverkningsfel på en del av korten så det blir väl återkallande osv på detta också.
https://www.theverge.com/news/617901...acturing-issue

Tror inte det är många som köper 5090 för AI, amatörer som vill köra språkmodeller köper hellre 3090s, de går för runt 8-10000 begagnat och har trots allt 24GB VRAM, du kan köpa minst 3 för samma pris som ett 5090 (och då alltså få 72GB VRAM).

För träning (om man nu som hobbyist eller möjligtvis väldigt experimentellt i någon verksamhet skulle syssla med det) är 4090 ett bättre alternativ, både billigare och kan med lätthet moddas till 48GB VRAM.

Seriösa professionella användare skulle aldrig köpa ett konsument kort för vare sig inferens eller träning, de är inte konstruerade för detta och felkällorna är för många, samt att seriös träning (som inte är enklare finetuning) tar veckor om inte längre och ingen med sina sinnesfullabruk drar i gång ett sådant projekt på ett kort som saknar ECC minne... utöver det så är det fråga om hållbarhet osv AI är mycket mer "slitsamt" för hela kortet än vad vad etherium eller bitcoin-mining var/är (och dessa brukade i regel undervolta/underklocka korten för att de dels skulle hålla längre men för att energieffektiviteten skulle bli högre och det var hela anledningen att konsumentkort var populära för mining, de gick få ganska energieffektiva i drift om de klockades ner, de var hyfsat billiga i inköp och hashning som kryptojobbet var är inte speciellt minnesintensivt och även om det vid något tillfälle skulle bli något minnesfel så är det värsta som händer att den beräknade hashen blir felaktig, händer något sådant vid AI träning så kan hela träningen vara bortkastad/förstörd och än värre utan ECC så vet du inte ens om det skett annat än att modellen troligtvis inte fungerar som den ska när träningen är över).

Det är därför företag köper A40 osv för sådant.

För spel och annat dyl så är konsumentkorten bra, men spel bryr sig inte om det läser fel någon gång då och då... värsta som kan hända är i stortsett att det blir någon tillfällig glitch i renderingen.
Citera
2025-02-25, 09:45
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Nvidia har väl inte producerat och inte heller haft så många färdig producerade som efterfrågan varit på dessa.

Och för att lägga till på det så har det precis blivit bekräftat att det är tillverkningsfel på en del av korten så det blir väl återkallande osv på detta också.
https://www.theverge.com/news/617901...acturing-issue

Tror inte det är många som köper 5090 för AI, amatörer som vill köra språkmodeller

Ointressant, håller på med bild. 32GB kommer göra stor skillnad

Aja, hoppas det löser sig till runt april-maj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in