2024-12-31, 03:20
Medlem
Retropropagations avatar
Vad tror ni experter om det här?

Hur kommer DeepSeek att påverka AI-maktbalansen mellan Amerika, Kina och Indien?

Hur kommer DeepSeek att påverka svenskutvecklad AI?

Själv litar jag på Andrej Karpathy...

Populär rapportering, med tonvikt på aktiekurser och det ekonomiska:

https://www.youtube.com/watch?v=NJljq429cGk

Citat:
China's new AI model breakthrough - CNBC Television

Andrej Karpathy:

https://x.com/karpathy/status/1872362712958906460

Citat:
DeepSeek (Chinese AI co) making it look easy today with an open weights release of a frontier-grade LLM trained on a joke of a budget (2048 GPUs for 2 months, $6M).
Citat:
Does this mean you don't need large GPU clusters for frontier LLMs? No but you have to ensure that you're not wasteful with what you have, and this looks like a nice demonstration that there's still a lot to get through with both data and algorithms.
Citat:
Very nice & detailed tech report too, reading through.

https://x.com/deepseek_ai/status/1872242657348710721
Senast redigerad av Retropropagation 2024-12-31 kl. 03:31.
Citera
2024-12-31, 11:28
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Fast DeepSeek har funnits länge, även om detta är en ny version, så är det inte något helt nytt. Dessutom är den baserad på öppna modeller som finns, som vem som helst kan använda, så dom har inte gjort en helt ny version från grunden för dom pengarna. Egentligen ska man lägga till kostanden för vad dom öppna modellerna kostat också.
Citera
2024-12-31, 11:48
Medlem
Rodrigos avatar
Kina är ju ett så öppet och demokratiskt land, låter inte alls som ett enda guardrails-helvete att ha med en sådan modell att göra..
Citera
2024-12-31, 15:29
Medlem
GrillTeknikers avatar
Det är redan så jävla kört på alla fronter med AI, cybersäkerhet, internetberoende/sårbara samhällen, vapenskramlande från Ryssland och Kina, etc. etc.

Lika bra att löpa linan ut och bara skita i allt, ge Kina all sin info och låta AI ta över.

Det är kört oavsett, Black Mirror kan visas som dokumentärserie inom 5-20 år.
Citera
2024-12-31, 15:51
Medlem
Deepseek tränar sina modeller på ett sätt som gör att de presterar i nivå med OpenAIs trots att USA försökt förhindra Kina från att ha de snabbaste grafikkorten.

Det är naturligtvis något som inte är bra för OpenAI, Sam Altman gick tydligen bananas på twitter i går och klagade på företag som kopierade idéer.
Citera
2025-01-20, 22:59
Medlem
Kottkompotts avatar
Deepseek-R1, (sannolikt) bra och extremt billig kinesisk opensource

Det kinesiska företaget Deepseek släppte en bomb i AI-världen för några timmar sedan.

https://github.com/deepseek-ai/DeepSeek-R1

Kortfattat är det en modell som bänktestar ungefär identiskt med GPT o1, som då är väldigt bra i flera domäner, men 95% billigare.
De har även använt den för att destillera flertalet andra opensourcemodeller till att få rejält bättre prestanda.
Detta lär ha tänt en hel majbrasa under stjärten på andra AI-aktörer, och personligen tycker jag det är fantastiskt att se att open-source inte ligger ett helt år bakom hyperproprietära miljardmodeller längre.

Har själv inte haft tillfälle att testa någon av de destillerade modellerna än, men t.ex. QWEN 14B R1 torde gå köra på ett mellanklassgrafikkort.

Tankar?
Senast redigerad av Kottkompott 2025-01-20 kl. 23:01.
Citera
2025-01-21, 08:31
Medlem
Vill den redovisa händelserna kring Himmelska fridens torg 1989 och annat misshagligt enligt den kinesiska regimen?
Citera
2025-01-21, 09:19
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Vill den redovisa händelserna kring Himmelska fridens torg 1989 och annat misshagligt enligt den kinesiska regimen?
Nej, men hur stort behov har du av att ställa specifikt den frågan när du redan vet vad som hände då?

Testade iallafall själv på https://chat.deepseek.com/, gillar verkligen tonfallet den har rent generellt. Känns väldigt naturligt.
Citera
2025-01-21, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Nej, men hur stort behov har du av att ställa specifikt den frågan när du redan vet vad som hände då?

Testade iallafall själv på https://chat.deepseek.com/, gillar verkligen tonfallet den har rent generellt. Känns väldigt naturligt.
Vad mer är censurerat, kan man fråga sig, jag vet inte allt om det jag vill veta.
Citera
2025-01-21, 09:49
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Vad mer är censurerat, kan man fråga sig, jag vet inte allt om det jag vill veta.
Jamen självklart är den censurerad om nånting, alla aktörer med tillräckliga resurser att träna större modeller har intresse i att tillämpa någon grad av censur.

Nu är det så att beslutsfattarna på Deepseek skulle bli "omskolade" eller något dylikt om de inte tillämpade sådan censur för att blidka CCP, och då hade vi inte haft den här modellen alls.
Jag är ganska okej med att det är så, för jag har väldigt gärna en AI som är skitbra på matte med mera, men som jag inte kan fråga om specifikt Himmelska fridens torg.
För det är inte ett av mina intresseområden.

Konsensus inom r/Singularity och r/Locallama verkar hursomhelst vara att det är en riktigt bra modell utanför sina censurområden, så här på morgonkvisten när folk hummit testa den lite.
Och återigen, själv tycker jag den är riktigt trevlig. Känns väldigt naturligt på ett sätt, inte samma pinne-i-röven känsla som vissa andra AI:er brukar ha efter sin egen blytunga corporate-censur.
Senast redigerad av Kottkompott 2025-01-21 kl. 09:55.
Citera
2025-01-21, 10:12
Medlem
Intressant att kina släpper open source, det borde försvåra deras censur och kontrollen över produkten. Kan man få Xi att äta honung då kanske?
Citera
2025-01-21, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antiw
Intressant att kina släpper open source, det borde försvåra deras censur och kontrollen över produkten. Kan man få Xi att äta honung då kanske?
Man kan porta den och göra den censurfri. Är det säkert någon som gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in