2024-12-31, 00:36
Medlem
Jag har tittat runt lite på nätet för att hitta information kring ränteavdrag för privatlån och krediter. Men vad jag inte fattar är, sker det automatiskt i deklarationen eller måste jag själv skicka in dessa uppgifter?

Jag har, dum som jag är, en del mindre, men dyra privatlån och krediter. Jag betalar rätt saftig ränta på dessa och har gjort så i år. Min fråga är, behöver jag själv deklarera dessa eller är det något som sker automatiskt från mina lån/kreditgivare? Hur kan jag enklast kolla upp hur mycket som betalats i ränta för mig i år? Är det möjligt att maila och begära kostnad för ränta hos mina långivare?
Citera
2024-12-31, 00:49
Medlem
Hur mycket ränta du betalat, ser du antingen på deklarationen eller så hos de olika långivarna.

Fom nästa år halveras avdragen och året efter tas det bort helt, detta innefattar då inte lån och krediter med säkerhet, typ bil och bolån, under förutsättning att man då köper fordonet hos handlare.

Alla krediter som inte har någon form av säkerhet får man alltså inte göra avdrag för längre fram.
Citera
2024-12-31, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Hur mycket ränta du betalat, ser du antingen på deklarationen eller så hos de olika långivarna.

Fom nästa år halveras avdragen och året efter tas det bort helt, detta innefattar då inte lån och krediter med säkerhet, typ bil och bolån, under förutsättning att man då köper fordonet hos handlare.

Alla krediter som inte har någon form av säkerhet får man alltså inte göra avdrag för längre fram.

Så när jag får deklarationen så ser jag summan jag betalat i ränta, räknar ut den procent jag kan dra av (15% nästa år?) och fyller i det? Brukar bara godkänna deklarationen tidigare då jag inte brytt mig om några avdrag..
Citera
2024-12-31, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobben4
Så när jag får deklarationen så ser jag summan jag betalat i ränta, räknar ut den procent jag kan dra av (15% nästa år?) och fyller i det? Brukar bara godkänna deklarationen tidigare då jag inte brytt mig om några avdrag..

Här kan du läsa lite ytterligare, finns dessutom en hel del övrig information.
https://www.xn--lnforum-exa.se/threa...eringen.24447/

När du får deklarationen så är ränteutgifterna redan uträknade
Senast redigerad av peckapecan 2024-12-31 kl. 01:57.
Citera
2024-12-31, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobben4
Det kommer vara ifyllt och uträknat. Du behöver inte fylla i något själv.
Citera
2024-12-31, 11:41
Medlem
Får aldrig tillbaka ens i närheten av skatteavdraget på hypotekslån. Kanske 1/4 blir skatteåterbäring mot när man själv räknar ut. Skatten från arbetsgivaren verkar stämma så vet inte vad det är som orsakar detta.

Har slutat lita på att man får tillbaka 30%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in