• 1
  • 2
2024-12-31, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Utan att veta hur programmet dun ska använda faktiskt fungerar så går det inte att hjälpa dig. Eller ska vi gissa oss till hur mycket minne programmet kan använda? Hur många trådar det stödjer, om det ens stödjer multithreading? Har det CUDA eller NPU stöd? Om ja, hur mycket GPU minne behöver den delen för att fungera bäst?

Men om jag får gissa helt vill så gissar jag istället på att det är en single threaded javascript applikation som körs i en browser, utan stöd för något annat, och då är det snabbaste single threaded CPU som är intressant, vilket i detta fall är en Intel Core Ultra 9 285K. Resten av komponenterna är inte lika intressanta i detta fall. Fast denna gissningen är sannolikt inte korrekt.

Så kom med mer detaljerad info om du vill ha riktig hjälp, annars köp något random skit på Elgiganten som du har råd med, så blir det säkert bra.

Det finns ingen begränsning i antal trådar och minne. Endast beroende på vad man har på datorn.
Citera
2024-12-31, 10:42
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aMember99
Det finns ingen begränsning i antal trådar och minne. Endast beroende på vad man har på datorn.

Välj då den dyraste du har råd med som har flest trådar och mest minne. Helst stationär, eftersom dom i stort sett alltid har bättre processorer och bättre kylning. Köp med en CPU som har inbyggd grafik så behöver du inte ens ha ett grafikkort i den, eftersom det inte verkar ha någon betydelse.
Citera
2025-05-15, 17:36
Medlem
Stationär, utan tvekan. Du får mycket mer prestanda för pengarna, bättre kylning och möjlighet att uppgradera. Perfekt för tunga beräkningar.
Citera
2025-05-29, 02:16
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Om man behöver en dator för kraftiga beräkningar, typ analys av schack. Ska man välja laptop eller stationär? Någon som har koll på detta.
Vill bara höja ett varningens finger för s k "thermal throttling" som är tydligen ett stort problem vad angår laptops... Ett absolut outhärdligt laggande! Visst kan man lägga ofantliga stålar på en gaming-laptop men kylningen kommer fortfarande inte att vara optimal. Har en laptop (inte gaming men för grafisk design osv) för 50 000 och den har stora problem med kylningen. Visst laptop är suveränt om man är på resande fot och egentligen inte kör mer krävande program än t ex analys av shack och Adobe, men att bygga en egen stationär är oftast bättre.
Citera
2025-06-01, 01:26
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Om man behöver en dator för kraftiga beräkningar, typ analys av schack. Ska man välja laptop eller stationär? Någon som har koll på detta.

Lägg pengarna på cloudtid hos en kraftfull server istället. Finns t.ex. https://chessify.me men du kan ju också köra egen mjukvara på en riktig server.
Citera
2025-08-18, 01:34
Medlem
Beror på helt enkelt på vad du tycker är bekvämast. Jag tycker om både laptops och stationära datorer för olika ändamål. Det är härligt att ha en kraftfull stationär dator som man kan laga och byta ut delarna på. Att inte bry sig om batteri tid och ha datorn igång hela tiden, ett ställe att arbeta på där man inte behöver oroa sig om att kylningen ska påverka prestandan och att prestandan inte ska räcka till. Stationära datorer har oftast större kapacitet för prestanda.

Laptops är bra eftersom de är portabla vilket underlättar om man reser mycket. Väldigt flexibelt att kunna välja arbetsplats med en laptop. Därmed riskerar man att batteriet blir sämre övertid, om datorn ska vara på längre kontinuerligt kan laptoppens prestanda påverkas, värme påverkar och degraderar batteriet. Om skärmen går sönder är detta väldigt tragiskt. Svårt att byta delar på, men man vinner i att en laptop är väldigt portabel.

Man får se över lite och väga fördelar med nackdelarna, jag har både laptop och stationär och då jag har valmöjligheter att välja vart arbetet ska utföras. Ska jag köra ett program över längre tid och ha det igång över natten hade jag valt en stationär. Jag föredrar helst stationär dator eftersom detta innebär valmöjligheter till ett härligt tangentbord också. Jag tycker inte om laptoppens tangentbord. När man tar en paus är det bara låsa skrivbordet gå iväg för att sedan komma tillbaka och återuppta arbetet. Min dator är igång hela tiden tills den kraschar helt enkelt.
Citera
2025-08-20, 06:53
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Jag vet inte vad som är relevant för honom, eftersom han inte berättar i detalj vad det är han faktiskt ska göra. För mig så är en dator med 32GB det absolut minsta, helst 128GB, men det är för mina ändamål och inte något som dom flesta behöver. Ska man bara använda en browser så kan det mycket väl räcka med 8GB.

TS skriver ju om användningen.
Problemet är att du (jag) inte vet vad det är.

Citat:
Jag skrev ovan att jag kommer att använda den för beräkningar, såsom schackanalys. Jag kommer alltså att använda den för att köra analys med exempelvis Komodo.

Det hjälpte inte att googla heller:

Citat:
Komodo IDE:
En kommersiell, integrerad utvecklingsmiljö (IDE) för dynamiska programmeringsspråk som Python, Perl, Ruby, PHP och JavaScript. Den är känd för sina avancerade funktioner som felsökning och kodanalys.

Trådar:
Med t.ex två trådar kan processorn göra beräkningar i förväg i en gren av programmet medan huvudprogrammet pågår i en annan. När huvudprogrammet kommer till en brytpunkt fortsätter det rakt fram eller fortsätter i grenen.

Problemet är att om programmet inte fortsätter i grenen hade man inget för att man förberedde den.

Jag tror antal kärnor är viktigare än antal trådar. Antal kärnor 6 - 8 är lagom.
Citera
2025-08-20, 09:35
Medlem
Kalaskula544s avatar
En stationär PC är enklare att skräddarsy efter dina behov du har på datorn, både före och efter köpet på hårdvaran.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in