• 1
  • 2
2024-12-30, 17:39
Medlem
Om man behöver en dator för kraftiga beräkningar, typ analys av schack. Ska man välja laptop eller stationär? Någon som har koll på detta.
Citera
2024-12-30, 17:56
Medlem
4yoonlys avatar
Har du något behov av att släpa runt på denna dator ofta?

Är det inget behov/krav så är ju en stationär att föredra. Kan pumpa in bra mycket ström och kyla och därmed får betydligt mycket beräknings kraft för mindre pengar än en laptop. Men behöver du släpa runt på den av något skäl så är ju en laptop att föredra...
Citera
2024-12-30, 18:17
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aMember99
Om man behöver en dator för kraftiga beräkningar, typ analys av schack. Ska man välja laptop eller stationär? Någon som har koll på detta.

Alltså du kan få en riktigt stark bärbar om du lägger lite mer. Tycker inte heller stationära är särskilt mycket billigare nu för tiden än bärbara. Om du vill kunna flytta datorn är det bärbar som gäller. Kanske även annars, men lite mer kräm får du nog med stationär eftersom de är större och kan hantera värme bättre. Samma specs blir högre i en stationär.

Vet inte hur krävande det du skall göra är. Om det bara handlasr om att den skall stå på en plats och råstyrka kanske föregående inlägg är bra. Man kan väl vattenkula osv osv. för att skapa ett monster.
Citera
2024-12-30, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Har du något behov av att släpa runt på denna dator ofta?

Är det inget behov/krav så är ju en stationär att föredra. Kan pumpa in bra mycket ström och kyla och därmed får betydligt mycket beräknings kraft för mindre pengar än en laptop. Men behöver du släpa runt på den av något skäl så är ju en laptop att föredra...

Nej, jag behöver den bara här hemma. Så då kanske stationär är bäst. Hur mycket RAM ska man egentligen ha?
Citera
2024-12-30, 18:19
Avstängd
Citat:
Nej, jag behöver den bara här hemma. Så då kanske stationär är bäst. Hur mycket RAM ska man egentligen ha?

32 gig eller mer. 16 går också, men skulle hellre kört på 32 minst.
Citera
2024-12-30, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
32 gig eller mer. 16 går också, men skulle hellre kört på 32 minst.
Okej, tack. Hur många trådar är bäst. Vet du någonting om det?
Citera
2024-12-30, 18:55
Avstängd
Citat:

Där finns det nog andra som är mer insatta, men skulle gissa på att ju fler trådar desto högre prestanda.

Angående gigayte. Om du köper en stationär går det ju ofta att själv utöka det senare om man hittar ett kap det andra är bra. Dock finns det så kallade flaskhalsar dvs. att ibland kan man inte nyttja all kraft i ramminnet om det inte är rätt moderkort osv. så enklast kanske ändå är att ha mycket ram från början. Beror på.

Tips. Sweclockers forum.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2024-12-30 kl. 18:59.
Citera
2024-12-30, 19:02
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:

Citat:

Det behövs mer detaljerad information om vad du ska använda den till för att tala om hur mycket ram du behöver. Samma sak med "trådar", och även eventuellt GPU.

Tala om vad det är för mjukvara du ska använda, och hur, så kommer du att få hjälp.
Citera
2024-12-30, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Det behövs mer detaljerad information om vad du ska använda den till för att tala om hur mycket ram du behöver. Samma sak med "trådar", och även eventuellt GPU.

Tala om vad det är för mjukvara du ska använda, och hur, så kommer du att få hjälp.

Jag skrev ovan att jag kommer att använda den för beräkningar, såsom schackanalys. Jag kommer alltså att använda den för att köra analys med exempelvis Komodo.
Citera
2024-12-31, 10:01
Medlem
Citat:
Jag skrev ovan att jag kommer att använda den för beräkningar, såsom schackanalys. Jag kommer alltså att använda den för att köra analys med exempelvis Komodo.

Utan att veta hur programmet dun ska använda faktiskt fungerar så går det inte att hjälpa dig. Eller ska vi gissa oss till hur mycket minne programmet kan använda? Hur många trådar det stödjer, om det ens stödjer multithreading? Har det CUDA eller NPU stöd? Om ja, hur mycket GPU minne behöver den delen för att fungera bäst?

Men om jag får gissa helt vill så gissar jag istället på att det är en single threaded javascript applikation som körs i en browser, utan stöd för något annat, och då är det snabbaste single threaded CPU som är intressant, vilket i detta fall är en Intel Core Ultra 9 285K. Resten av komponenterna är inte lika intressanta i detta fall. Fast denna gissningen är sannolikt inte korrekt.

Så kom med mer detaljerad info om du vill ha riktig hjälp, annars köp något random skit på Elgiganten som du har råd med, så blir det säkert bra.
Citera
2024-12-31, 10:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Utan att veta hur programmet dun ska använda faktiskt fungerar så går det inte att hjälpa dig. Eller ska vi gissa oss till hur mycket minne programmet kan använda? Hur många trådar det stödjer, om det ens stödjer multithreading? Har det CUDA eller NPU stöd? Om ja, hur mycket GPU minne behöver den delen för att fungera bäst?

Men om jag får gissa helt vill så gissar jag istället på att det är en single threaded javascript applikation som körs i en browser, utan stöd för något annat, och då är det snabbaste single threaded CPU som är intressant, vilket i detta fall är en Intel Core Ultra 9 285K. Resten av komponenterna är inte lika intressanta i detta fall. Fast denna gissningen är sannolikt inte korrekt.

Så kom med mer detaljerad info om du vill ha riktig hjälp, annars köp något random skit på Elgiganten som du har råd med, så blir det säkert bra.

Men det är väl inget som kommer gå långsammare av att ha mer av allt? Du talar mer utifrån att han inte skall köpa saker som inte tillför mycket. Han är ju osäker grabben och vet inte vad han skall köpa. Jag hade kört på 32 gig ram, allra minst 16. Inte 8. Oavsett. Tycker knappt man skall köpa en dator med 8 idag. Kanske en Macbook som är snabb ändå, eller om man mest skall surfa, men annars inte.
Men du menar att ram inte alls kommer vara relavant för just det han skall göra?
Citera
2024-12-31, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Men det är väl inget som kommer gå långsammare av att ha mer av allt? Du talar mer utifrån att han inte skall köpa saker som inte tillför mycket. Han är ju osäker grabben och vet inte vad han skall köpa. Jag hade kört på 32 gig ram, allra minst 16. Inte 8. Oavsett. Tycker knappt man skall köpa en dator med 8 idag. Kanske en Macbook som är snabb ändå, eller om man mest skall surfa, men annars inte.
Men du menar att ram inte alls kommer vara relavant för just det han skall göra?

Jag vet inte vad som är relevant för honom, eftersom han inte berättar i detalj vad det är han faktiskt ska göra. För mig så är en dator med 32GB det absolut minsta, helst 128GB, men det är för mina ändamål och inte något som dom flesta behöver. Ska man bara använda en browser så kan det mycket väl räcka med 8GB.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in