Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.tubbs
Har själv sålt av en del sverige-fonder och köpt på mig USA-fonder, även Avanza Zero och investmentbolag såldes.
Jag tror EU kommer gå dåligt 2025 och tror på USA, köper LF USA Index samt globalfonder som nu är mycket USA. Till det kryddar med en del risk-aktier som exempelvis D-wave.
Ska säga att 50% av kapitalet är på Lysa bred 75/25 men det är nog ett bra lass USA där oxå..
Funderat på en post mot Indien oxå men inte kommit till skott.
Hur tänker ni?
Jag gör i princip tvärtom mot hur du gör, jag säljer sakta av i globalfonderna ju mer de fortsätter gå upp, och viktar om till lite mer småbolag, både globala och svenska, samt vanliga Sverige index fonder.
Säger inte att du gör fel men känns lite bakvänt enligt mig att NU vikta om mer till globalfonder som redan rusat uppåt i 5 år, och sälja Sverige som fortfarande är relativt billigt, iaf om man jämför med USA.
Ser alltid detta hända att folk vill köpa det som gått jättebra under en längre tid, för det känns bra och hett, köper dyrt, och sedan när det dippar får dom panik och säljer billigt, helt tvärt om mot vad man bör göra.