2024-12-30, 09:25
  #1
Medlem
Har själv sålt av en del sverige-fonder och köpt på mig USA-fonder, även Avanza Zero och investmentbolag såldes.

Jag tror EU kommer gå dåligt 2025 och tror på USA, köper LF USA Index samt globalfonder som nu är mycket USA. Till det kryddar med en del risk-aktier som exempelvis D-wave.

Ska säga att 50% av kapitalet är på Lysa bred 75/25 men det är nog ett bra lass USA där oxå..
Funderat på en post mot Indien oxå men inte kommit till skott.

Hur tänker ni?
Citera
2024-12-30, 09:48
  #2
Avslutad
Ligger hyfsat tungt i USA och vapen industri. Blir det fred i Ukraina/Mellanöstern så kan det nog bli till att skifta lite.
Citera
2024-12-30, 09:58
  #3
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Har själv sålt av en del sverige-fonder och köpt på mig USA-fonder, även Avanza Zero och investmentbolag såldes.

Jag tror EU kommer gå dåligt 2025 och tror på USA, köper LF USA Index samt globalfonder som nu är mycket USA. Till det kryddar med en del risk-aktier som exempelvis D-wave.

Ska säga att 50% av kapitalet är på Lysa bred 75/25 men det är nog ett bra lass USA där oxå..
Funderat på en post mot Indien oxå men inte kommit till skott.

Hur tänker ni?
Du gör nybörjarmisstag nr. 1: säljer lågt, köper högt. Du ska göra tvärtom.
Citera
2024-12-30, 10:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Har själv sålt av en del sverige-fonder och köpt på mig USA-fonder, även Avanza Zero och investmentbolag såldes.

Jag tror EU kommer gå dåligt 2025 och tror på USA, köper LF USA Index samt globalfonder som nu är mycket USA. Till det kryddar med en del risk-aktier som exempelvis D-wave.

Ska säga att 50% av kapitalet är på Lysa bred 75/25 men det är nog ett bra lass USA där oxå..
Funderat på en post mot Indien oxå men inte kommit till skott.

Hur tänker ni?

Lite sent att vikta om mot USA och gå all in
Citera
2024-12-30, 10:48
  #5
Medlem
USA aktiemarknaden är en BUBBLA, mer än dubbelt för höga priser.
Sverige är en liten bubbla, som KANSKE kan ha några fynd.

- -
Själv har jag skippat de övervärderade aktiemarknaderna i väst
har istället gått in för hela företag i SOAsien. Ett köpt för 1/4 av värdet, ett annat startar jag från scratch. Tänker starta ett tredje, som är ytterligare ett förädlingssteg av produkterna det första företaget gör, och köpa fler och fler av den första typen med kommande vinster.
Citera
2024-12-30, 11:12
  #6
Medlem
Jordgubbes avatar
Börsen är svårt och inte särskilt roligt. Ibland har man tur, men oftast är allt bara obegripligt.

Har tidigare spritt mig till Asien lite och haft Samsung där, vilket en tid gått ganska bra. De lever helt sitt eget liv och går ständigt i nån obegriplig riktning. För några veckor sedan dök de med 35 procent, oups.

Vore intressant ha mer i Asien, som (cynisk*) balans mot Europa och USA men samtidigt är kronan så svag nu så inget kul köpa utländskt. Om det finns nån nykter analys av Asien nånstans nu?

Tycker Flashback inte är nåt vidare för aktieråd, alltid en massa skrik om luftslott och egna agendor. Enda roliga med sistnämnda är att gå in i tex tråden om Fingerprint och se hur de tystnade en efter en.

* för jag hatar hur Europa schabblar bort sig gentemot Asien, men det är ett annat kapitel.
Citera
2024-12-30, 12:18
  #7
Medlem
ariberts avatar
USA börsen är ganska dyr men jag fortsätter att investera där. Har gjort så i över 25 år och då månadssparat vilket gjort att jag under så lång tid också kunnat köpa billigt.
Jag skulle dock i dagsläget inte gå in med en större klumpsumma.

Sthlm börsen sparar jag också i, då i indexfonder.

Asien håller jag mig borta ifrån då marknaden är för volatil.

Europa främst då Tyskland som är dragloket i Europa har enorma energiproblem då dom kapat banden med billig Rysk energi. Dessutom har Tyskland ingen regering. Frankrike är bankrutt.
Jag håller mig borta från investeringar i Europa. Undantag Sverige och övriga Norden.
Citera
2024-12-30, 12:39
  #8
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Hur tänker ni?

Same procedure as last year… 80% Global och 20% Sverige indexfond.
Citera
2024-12-30, 12:45
  #9
Medlem
Ligger kvar med 99 procent bitcoin. Resten ädelmetaller och lite fiat på bankkonton.

Tror att bitcoin kommer att ha ytterligare ett ganska starkt år innan en det troligen åter är dags för en rytmiskt återkommande baissemarknad.
Citera
2024-12-31, 00:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Har själv sålt av en del sverige-fonder och köpt på mig USA-fonder, även Avanza Zero och investmentbolag såldes.

Jag tror EU kommer gå dåligt 2025 och tror på USA, köper LF USA Index samt globalfonder som nu är mycket USA. Till det kryddar med en del risk-aktier som exempelvis D-wave.

Ska säga att 50% av kapitalet är på Lysa bred 75/25 men det är nog ett bra lass USA där oxå..
Funderat på en post mot Indien oxå men inte kommit till skott.

Hur tänker ni?

Jag gör i princip tvärtom mot hur du gör, jag säljer sakta av i globalfonderna ju mer de fortsätter gå upp, och viktar om till lite mer småbolag, både globala och svenska, samt vanliga Sverige index fonder.

Säger inte att du gör fel men känns lite bakvänt enligt mig att NU vikta om mer till globalfonder som redan rusat uppåt i 5 år, och sälja Sverige som fortfarande är relativt billigt, iaf om man jämför med USA.

Ser alltid detta hända att folk vill köpa det som gått jättebra under en längre tid, för det känns bra och hett, köper dyrt, och sedan när det dippar får dom panik och säljer billigt, helt tvärt om mot vad man bör göra.
Citera
2025-01-06, 12:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag gör i princip tvärtom mot hur du gör, jag säljer sakta av i globalfonderna ju mer de fortsätter gå upp, och viktar om till lite mer småbolag, både globala och svenska, samt vanliga Sverige index fonder.

Säger inte att du gör fel men känns lite bakvänt enligt mig att NU vikta om mer till globalfonder som redan rusat uppåt i 5 år, och sälja Sverige som fortfarande är relativt billigt, iaf om man jämför med USA.

Ser alltid detta hända att folk vill köpa det som gått jättebra under en längre tid, för det känns bra och hett, köper dyrt, och sedan när det dippar får dom panik och säljer billigt, helt tvärt om mot vad man bör göra.
Jo jag håller med dig om detta, men jag tror det kommer funka med USA/Global ett par år till. Min gissning är att USA kommer starkt under 2025 och kanske lite till men sedan vänder det. Jag kommer göra liksom du men väntar alltså ett år eller två.
Citera
2025-01-06, 12:57
  #12
Medlem
Jag har köpt fastighet med produktionskapacitet i låglöneland i SOAsien.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in