2025-01-06, 14:18
  #13
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Jo jag håller med dig om detta, men jag tror det kommer funka med USA/Global ett par år till. Min gissning är att USA kommer starkt under 2025 och kanske lite till men sedan vänder det. Jag kommer göra liksom du men väntar alltså ett år eller två.
Om du ändå bara gissar och chansar så rekommenderar jag dig att spela på Lotto istället.

Du kommer garanterat förlora pengar på din "strategi".
Citera
2025-01-06, 14:37
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Om du ändå bara gissar och chansar så rekommenderar jag dig att spela på Lotto istället.

Du kommer garanterat förlora pengar på din "strategi".
Har spöat index dom senaste 10 åren med mina gissningar så jag komer fortsätta med det, jag köper iofs ett par lotto-rader oxå
Citera
2025-01-06, 15:01
  #15
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Har spöat index dom senaste 10 åren med mina gissningar så jag komer fortsätta med det, jag köper iofs ett par lotto-rader oxå
Jaså, vad ligger din CAGR på?
Citera
2025-01-06, 15:16
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Har själv sålt av en del sverige-fonder och köpt på mig USA-fonder, även Avanza Zero och investmentbolag såldes.

Jag tror EU kommer gå dåligt 2025 och tror på USA, köper LF USA Index samt globalfonder som nu är mycket USA. Till det kryddar med en del risk-aktier som exempelvis D-wave.

Ska säga att 50% av kapitalet är på Lysa bred 75/25 men det är nog ett bra lass USA där oxå..
Funderat på en post mot Indien oxå men inte kommit till skott.

Hur tänker ni?

Indien har gått riktigt bra 2024, där ligger jag kvar, funderar däremot på att sälja USA-fonden. Kommer gå på Europa senare i vår då jag förväntar mig en dalande Euro, och tänker småstarta i en ny globalfond mot sommaren för att jag tror Trumps tullar kommer sänka USA på sikt. Men tyngden ligger fortfarande i svenska aktier, finns fortfarande mycket som är lågt värderat 😋

Dock bara vad jag tror, ta det inte som rådgivning!!
Citera
2025-01-06, 15:49
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Indien har gått riktigt bra 2024, där ligger jag kvar, funderar däremot på att sälja USA-fonden. Kommer gå på Europa senare i vår då jag förväntar mig en dalande Euro, och tänker småstarta i en ny globalfond mot sommaren för att jag tror Trumps tullar kommer sänka USA på sikt. Men tyngden ligger fortfarande i svenska aktier, finns fortfarande mycket som är lågt värderat 😋

Dock bara vad jag tror, ta det inte som rådgivning!!
Ska kolla lite extra på Indien som du säger, aldrig haft något fokus där,

Europa är jag skeptisk till, mest med tanke på energi-politiken som kommer ge fortsatt politisk instabilitet.
USA kommer rasa på sikt men Trump-effekten gissar jag håller i sig ett tag till.
Hur gör du med Sverige? Index eller något mer nischat?
Citera
2025-01-06, 15:58
  #18
Medlem
Under 2024 har jag bara köpt aktier i Sverige, sålde Avanza Zero i början av -24 och gick all in på börsen. Har gått sådär pga raset i slutet av året men ser ruggigt bra ut inför -25 och framåt. Har dock bara satsat pengar jag kan vara utan de kommande 5-6 åren, har råd att ta risker och har brett ut mina innehav över 10 sektorer, så jag vete tusan om jag skulle uppmana andra att göra samma sak. Inte en rekommenderad väg för de lättstressade kan jag lova, man får ha is i magen.
Citera
2025-01-06, 16:17
  #19
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Har själv sålt av en del sverige-fonder och köpt på mig USA-fonder, även Avanza Zero och investmentbolag såldes.

Jag tror EU kommer gå dåligt 2025 och tror på USA, köper LF USA Index samt globalfonder som nu är mycket USA. Till det kryddar med en del risk-aktier som exempelvis D-wave.

Ska säga att 50% av kapitalet är på Lysa bred 75/25 men det är nog ett bra lass USA där oxå..
Funderat på en post mot Indien oxå men inte kommit till skott.

Hur tänker ni?


För första gången har jag bestämt mig för att anskaffa andelar i kontracykliska bolag. Exempel : kommunikation, läkemedel livsmedel, tobak, alkohol och spel. FFa livsmedel. Detta är branscher som fortfarande går hyfsat när allt annat går dåligt.
Behåller en fond ( 50% U.S , 25% Sverige och resten global) Det är lågkonjunktur i Sverige och jag tror att vi håller oss där på några års sikt. Då blir det väl att köpa axfood , telekom, hälsovård etc
EU-Området och aktier i Euro undviker jag helt.
U.S. tror jag på , tror att de kommer att uppleva en ökande andel av utländskt kapital som söker sig dit i dessa tider. Synd bara att valutarisken är så stor nu. Stärks kronan så kan man snabbt hamna på minus .
Citera
2025-01-06, 17:46
  #20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
För första gången har jag bestämt mig för att anskaffa andelar i kontracykliska bolag. Exempel : kommunikation, läkemedel livsmedel, tobak, alkohol och spel. FFa livsmedel. Detta är branscher som fortfarande går hyfsat när allt annat går dåligt.
Behåller en fond ( 50% U.S , 25% Sverige och resten global) Det är lågkonjunktur i Sverige och jag tror att vi håller oss där på några års sikt. Då blir det väl att köpa axfood , telekom, hälsovård etc
EU-Området och aktier i Euro undviker jag helt.
U.S. tror jag på , tror att de kommer att uppleva en ökande andel av utländskt kapital som söker sig dit i dessa tider. Synd bara att valutarisken är så stor nu. Stärks kronan så kan man snabbt hamna på minus .
Ler när jag läser din plan, nybörjare förstår inte att när börsen rasar så rasar allt. Du är inte den första som trott att du kan förutspå framtiden 😄
Citera
2025-01-06, 18:11
  #21
Bannlyst
En bred global indexfond slår det mesta över tid. Iaf om man tittar på historien. Kanske ändrar sig om USA blir utkonkurrerad av Kina.
Citera
2025-01-06, 18:22
  #22
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Ler när jag läser din plan, nybörjare förstår inte att när börsen rasar så rasar allt. Du är inte den första som trott att du kan förutspå framtiden 😄


Tack Captain Obvious.

Nu har jag inte räknat med att börsen ska rasa då hade jag gjort på annat sätt.
Var har jag skrivit att jag kan förutspå framtiden ? Nybörjare ?
0 rätt blev det . Bra jobbat
Citera
2025-01-06, 18:41
  #23
Medlem
Stabila högutdelare är ett alternativ. Typ Handelsbanken, Tele2 och Axfood. Då kan man sitta ett år eller två trots börskrasch och ändå få bra avkastning. Återinvestera avkastningen, efter kraschen återhämtar dom sig eftersom dom är så stabila företag.

Strategin är såklart välkänd ”bygga pengamaskin”. Är du ung idag så börja direkt!! Men några snabba klipp blir det inte. Isf kan du gambla med bio/medtech.
Citera
2025-01-06, 21:34
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
USA aktiemarknaden är en BUBBLA, mer än dubbelt för höga priser.
Sverige är en liten bubbla, som KANSKE kan ha några fynd.

- -
Själv har jag skippat de övervärderade aktiemarknaderna i väst
har istället gått in för hela företag i SOAsien. Ett köpt för 1/4 av värdet, ett annat startar jag från scratch. Tänker starta ett tredje, som är ytterligare ett förädlingssteg av produkterna det första företaget gör, och köpa fler och fler av den första typen med kommande vinster.

Många företag har konkat i Sverige 2024, jag gissar att flera större bolag har fått sparka lite folk och skalat ner.

Flera av de som är kvar och exporterar mkt borde väl ligga hyfsat till för 2025, med tanke på kronans låga värde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in