Citat:
Ursprungligen postat av
tempeZZt
Då skulle det ju påverka alla bitar i burken vilket det alltså inte gör då en burk senapssill även innehåller köttiga bitar.
Dessutom uppstår inte samma fenomen när man gör inlagd senapssill själv.
Alright. tänkte mer på slemmigheten som TS nämde kunde beror på just innehållet i typ av lag.
När det kommer till den generella kvaliten på bitarn kan det kanske vara så att vissa typer av lag har olika krav på kvalite.
Tex säg att senapssill har en lägstakrav på 5 (på en 10 gradig skala) , löksill har ett krav på 7. Då hamnar automatiskt alla som är 5-6 i senapssillen samt att det även förekommer bitar som är 7+. Det skulle förklara skillnaden i burkarna . Ser det inte heller som en orimlighet att det skulle kunna vara på så sett då man nog helst vill ha de bäst synliga bitarna i lag som man lätt ser igenom. Vill vara tydlig här med att när jag nämner kvalite så pratar jag nästan uteslutande om det rent visuella och inte om smaken för där gissar jag att det måste ligga på en likvärdig standard oavsett typ av lag.
Att man medvetet skulle lägga X antal dåliga bitar i viss typ av lag tror jag inte då det skulle vara allt för tidskrävande, utan min gissning är isåfall att det sker en gallring av synlighetskvalite och sedan går dessa "lådor" till respektive sill. Men som sagt, detta är ytterligare en gissning och det skulle vara intressant ifall någon med insyn kunde besvara det hela.