2024-12-30, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Om jag tjänade 35 000 i månaden skulle jag vara glad!

Jag skulle vara glad om jag tjänade 25000.

Tjänar under 22000 för ett heltidsjobb som jag jobbat på i 10 år. 43 år gammal. Ska dock sluta snart, så jag kanske tjänar ännu mindre på mitt nästa jobb.

Lever dock väldigt bra, eftersom jag har extremt låga fasta utgifter. Men det hade inte gjort ont att tjäna åtminstone några tusenlappar mer i månaden
Citera
2024-12-30, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Elen uppe i norr kostar typ 2-3 ören/kW, medan den ibland kostar uppemot 5 spänn för södra och mellersta Sverige. Till och med uppemot 10 spänn kortare stunder, hörde jag.

AB:s artikel är onekligen provocerande, men samtidigt är båda mycket unga och det är nog lätt att bli fartblind om man får en massa pengar i den åldern. Hon ser ju mer ut att höra hemma på McDonalds i några år.

Men de klarar sig säkert bra, han jobbar ju kvar och hon hade tydligen flera försäkringar som nu löses ut + A-kassa. Om hon nu får behålla A-kassan efter att ha gått ut offentligt med att hon tackar nej till jobb.

Men satan vad Northvolt har misskötts - alltför höga löner till okvalificerade arbetare och utlänningar från Sudan osv. Och nu julbonus på 59 miljoner till de kvarvarande arbetarna.

Sälja hus/lägenheter som köpts till groteska överpriser i Skelleftetrakten lär nog inte bli särskilt enkelt framöver.

Du får nog skaffa hörapparat eller bli mer källkritisk, nej det kostar inga 2-3 öre per kw.
Citera
2024-12-30, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Hon är tjock och han tar emot Aftonbladet i linne.

De kommer aldrig att uppleva samma levnadsstandard som de gjorde under några månader hösten-24.

Han hade legat och sovit middag strax innan Aftonbladet kom dessutom, i kläderna
Citera
2024-12-30, 06:20
Medlem
RBRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darthvader45
Moa vägrar alltså ta ett jobb med lägre lön eftersom hon vant sig med sin nya ”livstil”. Både hon och hennes pojkvän, som hon träffade på en bilträff är riktiga white-trash. Vad är hennes problem? Vem tror hon att hon är?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m_medium=share

Då säger vi "Välkommen till verkligheten" till Moa med anhang !
Ett tydligt exempel på Generation Idiot !
Citera
2024-12-30, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darthvader45
Moa vägrar alltså ta ett jobb med lägre lön eftersom hon vant sig med sin nya ”livstil”. Både hon och hennes pojkvän, som hon träffade på en bilträff är riktiga white-trash. Vad är hennes problem? Vem tror hon att hon är?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m_medium=share

Det lär det väl bli ändring på då hon måste söka jobb och ta de hon får för att få behålla a-kassan. Detta gäller även försäkringarna som om jag minns rätt bygger på att du har rätt till a-kassa. Antar att det är den typ av försäkringar man kan teckna hos banken vid bostadslån samt tillägg till a-kassa vid högre inkomst. Men även om hon skulle få behålla någon är det en kortare tid på ett halvår till ett år. Så även om hon totalt får mer än ett låglönejobb så kommer a-kassan inte att låta henne resonera som hon gör. Och missar de detta så varar det ändå bara en kort tid.

De kommer ju få sälja huset och ev gå med stor förlust om de inte har råd att bo kvar. Gissar att det blir svårsålt till samma pris också med tanke på att Northvolt försvinner från orten. Klokast vore väl att skaffa en YH utbildning inom det hon jobbar med omgående? Men frågan är ju om den typen av jobb ens finns där de köpt hus. De verkar väldigt naiva i detta. Det bästa hon kan göra är nog att ta ett jobb inom rimlig tid även om inkomsten är låg. Vill de bo kvar kanske de kan hyra ut rum i huset eller så.
Senast redigerad av Grantoppen2 2024-12-30 kl. 07:38.
Citera
2024-12-30, 07:37
Medlem
Ånej va synd det är om Moa 😆😆 väx upp förfan
Citera
2024-12-30, 07:42
Medlem
Därför är det så många arbetslösa för ingen vill ta ett job med lägre lön lever hellre på akassa
Citera
2024-12-30, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
Därför är det så många arbetslösa för ingen vill ta ett job med lägre lön lever hellre på akassa

Jag tror dock att om du har högre utbildning och har jobbat inom ett visst område kan a-kassan/arbetsförmedlingen vara lite snällare ett tag. Jag slapp i varje fall söka jobb jag var överkvalificerad för under en tid när jag var inskriven på arbetsförmedlingen för 10 år sedan. Fick också nytt jobb inom 2 mån, det hjälpte helt klart att jag slapp ta jobb på kafé och restaurang så jag hade tid att söka det jag var utbildad för. I det stora hela troligen billigare och bättre både för samhället och mig själv. Men detta förutsatte att man hade rätt utbildning vilket hon inte verkar ha. Då ska man ju också ha en chans att få ett jobb inom det man utbildas till.
Citera
2024-12-30, 08:42
Medlem
GregerMedeltids avatar
Tyvärr ett ganska vanligt fenomen i orter eller branscher som ser en sådan typ av boom som Skellefteå/Northvolt har gjort. Vissa människor förstår inte de befinner sig i en tillfällig uppgång, utan tror att de goda tiderna kommer fortsätta för alltid.

Man såg jättemånga exempel på detta under t.ex. IT-bubblan där alla med datorvana kunde bli utvecklare och tjäna motsvarande hundratusentals kronor i månaden - självklart en stor del av ersättningen i form av aktier och optioner, men gör ju inget för de går alltid upp. Jag undrar hur mycket mina aktier i boo.com är värda nu.

Har man lite mer förstånd kanske man funderar lite mer på vad för risker man tar på sig. Okej, den enda anledningen till att jag har min nuvarande lön är att min arbetsgivare varit extremt desperat? Och min luffare till sambo sitter i exakt samma situation? Och arbetsgivaren har hittils bara bränt riskkapital och producerar en bråkdel av vad fabriken är byggd för? Jo men det känns som utmärkta förutsättningar för att köpa ett hus på den överhettade bostadsmarknaden i Skellefteå. Det är ju inte så att både vår framtida försörjning och värdet på huset är starkt kopplat till att Northvolt blir lönsamt.
Citera
2024-12-30, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogersson
Du får nog skaffa hörapparat eller bli mer källkritisk, nej det kostar inga 2-3 öre per kw.

Jodå, i november låg priset på 2-3 öre i Norrland. Nu i december har elpriset gått upp flera ören i Norrland och snittar mäktiga 9-10 ören per kW. Medan alla i mellersta och södra Sverige stundtals får betala uppemot 10 kr/kW, men oftast runt 3-4 kr.

Källa: DI.
Citera
2024-12-30, 09:33
Medlem
Glädjebud till Moa (och Lukas, som snart också blir arbetslös när hela det misskötta luftslottet Northvolt går i putten):

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-an-arbetslosa
Citera
2024-12-30, 09:43
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Glädjebud till Moa (och Lukas, som snart också blir arbetslös när hela det misskötta luftslottet Northvolt går i putten):

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-an-arbetslosa

Det var intressant att du skriver det där med att de ska gå omkull den här mystiska batterifabriken i norra Norrland.

Jag själv suttit och läste den här tråden funderat på precis samma sak varför dem hela tiden räknar med att hennes sambo ska ha kvar sitt arbete för det är ju faktiskt mer eller mindre nästan bestämt att de kommer till att få stänga.
Så länge staten inte går in med något bidrag längre så finns det inte heller naglarna utländska investerade och ni kan ju också glömma att bedragaren Harald Mix kommer att gå in och stötta.

Den här fabriken håller kanske till sommaren skulle jag tro sen är det nog slut och sakerna är sålda och skickade till Kina.

Normalt sett brukar jag inte tycka om heller att man hackar på de svaga och nu den här stackars kvinnan som ska bli arbetslös men när hon själv sitter i media med den här jävla översittare attityden.

Så tycker jag tycker faktiskt att det här känns ganska bra hon får börja lära sig att anpassa sig efter utbildningsnivå med mera att komma från ett vanligt gymnasium utan någon som helst högskoleutbildning och tror att man ska börja dra hem en halv miljon i årsinkomst vilket för övrigt inte är speciellt mycket men med tanke på hennes ålder och utbildning så är det väldigt mycket pengar.

Jag ber också provocerad av det här men samtidigt så känns det som att det här är en inställning som folket i Norrland har.
Det är hela tiden antagligen att de ska få guldkantade fabriksarbeten eller så ska de allihopa vara en sjukpensionärer.

Så för en gångs skull drabbade äntligen rätt person så jag välkomnar också den här lilla tjejen ner till jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in