2024-12-29, 07:34
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vad syftar du på?
Gnäller ju på allt!
Citera
2024-12-29, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Som det så ofta sägs så är ju första miljonen den svåraste. Men nu har jag bestämt mig - jag ska spara ihop till den första miljonen inom fem år.

Jag har gjort upp en sparplan som jag följer slaviskt varje månad.
Jag kommer under 2025 kunna lägga undan 11600 kr/mån i sparande. 2026 kommer detta dock öka till 13700 kr/mån då jag kommer ha betalat av en del smålån. Bor idag i en bostadsrätt på 4 rok med ca 1,3 MSEK kvar i lån.

Vad jag gör är att jag varje månad för över min tänkta sparsumma till ett annat konto i samma bank (så att jag fortfarande kan nalla av pengarna om något oförutsett händer). Men målet är att i slutet på varje månad föra över dessa pengar till mitt fondsparande i SAVR. Detta har funkat bra hittills.

Startkapitalet är i dagsläget ganska litet, 130 000 SEK. Det är för att jag köpte bil och gjorde en hårtransplantation under 2024.

Det fina i kråksången:
Jag har i min sparplan gjort en justerbar avkastningsmatris, och om jag räknar med en stabil avkastning på 7% årligen kommer jag ha den första miljonen om fem år. Jag har då räknat med fortsatt amortering på bostaden, vilket också gör att lånet på bostaden minskat tills dess. Med andra ord kommer jag senare i livet både kunna äga min bostad samt även ha ett eget sparkapital på över miljonen som man kan investera på olika sätt. Detta gör att jag inte är speciellt oroad över pensionen när den väl kommer. Pengar kommer finnas. Jag tänker inte sitta och beklaga mig över hur fattigt jag har det som pensionär, som många av mina bekanta gör. Jag ska kunna resa, gymma, spela golf, resa runt i husbil, äta ute, m.m. Men allting hänger på att denna plan nu följs.

Jag önskar att jag hade gjort detta långt tidigare. Då hade jag inte behövt spara så "hårt" som jag måste göra nu. Det hade räckt med lättare sparande så hade ränta-på-ränta-effekten gjort sitt. Men nu är det som det är.

Lyckas man komma över avkastning på 7% kommer målet nås ännu tidigare.

Jag råder er andra som ännu är unga att göra en liknande sparplan. Lista alla dina inkomster och alla dina utgifter. Var snäll, sätt en budget som du vet du kommer kunna hålla. Lägg en summa på Övrigt varje månad. Den måste vara realistisk. Resten av all din inkomst kan du spara. Räkna med en blygsam årlig avkastning och se vad detta blir över tid. Du kommer nog bli förvånad över hur mycket det blir.

Vad tror ni? Kommer jag greja detta? Är det något ni själva redan gör eller har gjort? Skulle det vara intressant med uppdatering över hur det går?

$$$$$
Kommer säkert gå bra ...kul att sätta upp mål och försöka nå dem. Minns min första miljonen och tyvärr var det ingen euforisk känsla att uppnå....nu har jag miljon nr 2.... Bästa känslan är att man har ett "fuck off kapital" vilket gjorde att jag kunde säga upp mig när jag inte mådde bra på jobbet
Citera
2024-12-29, 08:49
Medlem
Citat:
Vad tror ni? Kommer jag greja detta?
Klart du gör, och lycka till!
Citat:
Är det något ni själva redan gör eller har gjort?
Jodå, jag har, eller rättare har haft en sparplan. Den var för enkel att hålla, hittills i alla fall, haha.

Har ett Excell-ark där jag fyller i tillgångar och skulder, har dock inte med bostad och lån till den, men det mesta annat (lönebankens saldo, aktier, fonder, sparkonton, konsumtionsskulder med mera). Fyller på flera gånger varje månad, men det brukar bli oftare när börsen går bra och mer sällan när det går illa.

Ganska trevligt att se hur kurvan, när man tar fram en sådan, blir allt brantare. Har även ett par sub-totaler, en för aktier och fonder, en för sparkonton. En vacker dag ska jag nog fixa så jag kan få fram alla sub-totaler på ett och samma diagram. Men eftersom jag då och då flyttar pengar mellan sparkonton och värdepapper, så blir dock det inte så rättvist.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-12-29 kl. 08:52.
Citera
2024-12-29, 09:39
Medlem
teamdjungels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Hur gammal är du då tro?
Det står ju endast några inlägg före ditt....
Citera
2024-12-29, 09:41
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Kommer jag greja detta?

Svårt att svara på eftersom det saknas info om din inkomst etc. Att börja spara har likheter med nyårslöftet att börja träna

Finns bättre forum om du är seriös: RikaTillsammans
Citera
2024-12-29, 09:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det fina i kråksången:
Jag har i min sparplan gjort en justerbar avkastningsmatris, och om jag räknar med en stabil avkastning på 7% årligen kommer jag ha den första miljonen om fem år.

En stilla undran. Var har du säkra 7% i avkastning?
Citera
2024-12-29, 10:14
Avslutad
Det känns som 7% avkastning inte når över inflationen och konsumentprisindex. Värdestegring på bostäder kapitalvaror ökar mer än detta, inräknat den Verkliga inflationen. Att ha 1 miljon på banken i 5 år eller mer är en förlust. Visst ökar ju ditt kapital med insättningar du gör med skattade pengar.
Bättre låna en miljon, ha denna miljon på banken, låt känna efter hur det känns att ha en miljon.
Därefter köper du istället konst, exklusiva bilar, exklusiva klockor, ädelmetaller. Dessa torde ha en högre värdestegring under åren än 7%. Sedan har du ju skatten på vinsten då dessa aktier skall realiseras.
Bara min tanke där. Det kräver ju också en viss kunskap i att inhandla "rätt" objekt för investeringssyfte. Dessa kan ju nyttjas ochkså under sitt ägande och därigenom bli skattefria vid försäljning om man nu inte gör en extra vinst på 40000 .- per år.
Många olika sätt att uppnå rikedom i pengar. Vissa bättre än andra. Facit har man ju inte.
Citera
2024-12-29, 10:34
Medlem
Humeruss avatar
Kör hårt!
Spara på slentrian, försök att inte ens fundera över sparandet.
En miljon känns ball, jag nåde den gränsen 15 gånger, alltså inte 15miljoner, utan typ upp 1,1 ner till 0,9.
Så ett tips är att inte lägga för mycket energi på summan även om den kan vara en motivation. Sen sparar jag bara aktier, det är en smula mer volatilt.

Ett tips är att spara lite i barnens namn också. Vet egentligen inte om barn har det bra av att starta med ett fett sparkonto.
Men det är iaf väldigt mycket enklare att få ränta på ränta effekt man redan månadssparat i 18år.
Citera
2024-12-29, 10:35
Medlem
Låter som en bra plan. Har själv börjat samma resa. Det är motiverande när avkastningen börjar gå fortare än vad man själv sparar, även fast jag måste spara klart mindre än vad du gör.

Lite input som du säkert är med på redan:
- var mentalt förberedd på att aktier kan tappa 25-50% på kort tid. När index går ned mycket, så var beredd att kunna investera pengar, alltid bra att ha en liten buffert av cash eller möjlighet att ta värdepapperskredit för att nyttja sådana möjligheter. Det viktigaste är att inte sälja. Läs på om "mr Market"

I övrigt: 7% är en bra kalkylavkastning. Många har sett starkare utveckling på sina amerikanska värdepapper senaste åren men det är lite bubbelvarning där just nu. Är bra att läsa på om vilka index som känns intressanta

För alla surgubbar som tycker man ska arbeta ihop pengarna: OMX30GI avkastat ca 10% per år över tid. Vissa år är det mindre, andra år mer, men över tid. Med 500k i sparat kapital så är det 50k per år över tid på avanza zero. Detta är tillräckligt för att täcka upp räntekostnader på ett vanligt bolån. Det är en signifikant skillnad för ens egen ekonomiska trygghet att ha den typen av passiva imkomst och ger mycket mer frihet i vardagen, dessutom går sparandet mycket fortare för man får hjälp av avkastningen. Avkastningen är inte garanterad, men det är så det har sett ut historiskt Fattar man inte att det så och hur det går till är det dags att börja läsa en bok.
Citera
2024-12-29, 10:38
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Du behöver inte jobba när du har kapitalinkomster? Undrar vad jag gör för fel. Jag har bara kapitalinkomster och jobbar (nästan) hela tiden.
Du kanske är en day-trader?
Citera
2024-12-29, 10:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Börsen.
Citera
2024-12-29, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Börsen.
Inte regelbunden, men kanske i snitt på många års sikt.
De är inte säkra speciellt inte om du går in då börsen är övervärderad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in