• 1
  • 2
2024-12-28, 12:26
Medlem
Ögnade igenom sport bilagan och där finns lite fys frågor till damerna och herrarna. Jag tycker brudarna ser ut som monster med massa muskler på rumpa och lår dessutom (avgörande för marklyft) de vara nån sa att hon körde några rep på 90 kg nån annan sa att hon maxat på 100.

Jag är faktiskt förvånad över att dom inte kan dra upp mer. Visst dom har ett stort underläge emot män i militärpress men med tanke på att marklyft aktiverar hela kroppen och förmodligen underkroppen mest. Tycker jag att de är konstigt att en kvinna i toppform och med grym allround fysik, som väger kring 60 kg inte klarar mer. Även om dom inte kör övningen ofta.
Senast redigerad av Ki 2024-12-28 kl. 12:31.
Citera
2024-12-28, 12:35
Avstängd
De flesta otränade män klarar 100. Låter rimligt.
Citera
2024-12-28, 12:35
Medlem
slagskotts avatar
De får inte bulka på sig med för mycket muskler, de blir för tunga och större muskler suger mer energi
Citera
2024-12-28, 12:44
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
Ögnade igenom sport bilagan och där finns lite fys frågor till damerna och herrarna. Jag tycker brudarna ser ut som monster med massa muskler på rumpa och lår dessutom (avgörande för marklyft) de vara nån sa att hon körde några rep på 90 kg nån annan sa att hon maxat på 100.

Jag är faktiskt förvånad över att dom inte kan dra upp mer. Visst dom har ett stort underläge emot män i militärpress men med tanke på att marklyft aktiverar hela kroppen och förmodligen underkroppen mest. Tycker jag att de är konstigt att en kvinna i toppform och med grym allround fysik, som väger kring 60 kg inte klarar mer. Även om dom inte kör övningen ofta.

De tränar uthållighet så stora muskler behöver de inte,
Citera
2024-12-28, 12:47
Medlem
De behöver DYNAMISK styrka,
det tränas bäst med lite mindre vikt, fler repetitioner.
Citera
2024-12-28, 12:56
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
nån sa att hon körde några rep på 90 kg nån annan sa att hon maxat på 100.

Reps på 90 är ju inte samma sak som att dra maxvikten på ett rep. Reppar man 90 drar man mycket mer i ett rep, men varför skulle en skidåkare vara intresserad av att veta sitt absoluta PB i marklyft? För en skidåkare är det en enorm risk att skada ländryggen och förutom egot finns det ingen vinst i att veta, för att de inte tävlar i styrkelyftning.

Däremot vet de nog på minuten hur snabbt de kan springa en mil.
Citera
2024-12-28, 13:03
Medlem
CalzoneItalias avatar
Dom som är bäst på sprint kör väl mer styrka kan jag tänka mig . Behövs ju starka muskler för att kunna trycka ifrån ordentligt . Som 100m löpare i friidrott som är muskulösa .
Citera
2024-12-28, 14:13
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Reps på 90 är ju inte samma sak som att dra maxvikten på ett rep. Reppar man 90 drar man mycket mer i ett rep, men varför skulle en skidåkare vara intresserad av att veta sitt absoluta PB i marklyft? För en skidåkare är det en enorm risk att skada ländryggen och förutom egot finns det ingen vinst i att veta, för att de inte tävlar i styrkelyftning.

Däremot vet de nog på minuten hur snabbt de kan springa en mil.

Såg en video en gång föreställande Charlotte Kalla på gymet och törs nästan garantera att Ts missuppfattat något väsentligt.
Citera
2024-12-28, 15:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

De skulle bli stela som pinnar om de lyfte för tungt.
Citera
2024-12-28, 15:31
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Såg en video en gång föreställande Charlotte Kalla på gymet och törs nästan garantera att Ts missuppfattat något väsentligt.

Tänker du på den här? https://www.youtube.com/watch?v=INHnaLpNL9I

Innan gympasset med fokus på explosivitet har de värmt upp med att springa en mil. Sen reppar hon 50 kg i både seal rows och bänkpress med fötterna i luften. Hon uppger även att hennes max i bänkpress varit 57,5 kg, jag får anta att det också är reps med fötterna i luften eftersom skillnaden skulle varit större annars om det gällde klassisk bänkpress med tillhörande driv och stabilitet från benen.

Med stöd av fötterna hade hon nog pressat närmare 80 kg minst som PB för 1 rep. Det är i nivå med vad Elsa Karlsson tog när hon slog rekord som ungdom i bänkpress i SM i viktklass -57. Några år senare när hon gick upp till 69 kg blev Elsa världsmästare med 123,5 kg i bänkpress...

Tekniken är lite sådär på Charlottes seal rows och blondinens snatch i bakgrunden med sned stång, men det är helt klart godkänt speciellt med tanke på att de redan sprungit en mil.

Jag håller helt med dig. Det här är långt ifrån svaga tjejer. En genomsnittslig Svensson-spännis skulle ha svårt att hålla samma tempo på gymmet, om de ens skulle ta sig dit efter uppvärmningen.

Jag vågar säga att med fullt fokus på styrketräningen hade damernas skidlandslag varit i god form för styrkelyft på elitnivå efter högst ett par månader.
Citera
2024-12-28, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
De flesta otränade män klarar 100. Låter rimligt.

Är lite tveksam till detta, folk överlag är betydligt klenare än vad man tror. Men det skulle vara intressant att testa i verkligheten, ta som exempel 100 slumpvis utvalda män och sen låta dessa testa max i de vanliga basövningarna.

Kanske även dela upp i åldersgrupper, 20-30 och 40-50 år.
Citera
2024-12-28, 15:45
Medlem
Väger du 55 är det nästan dubbla kroppsvikten. Hur många killar inom uthållighetsidrott gör mer än så?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in