Citat:
Ursprungligen postat av
KlasLund
Såg en video en gång föreställande Charlotte Kalla på gymet och törs nästan garantera att Ts missuppfattat något väsentligt.
Tänker du på den här?
https://www.youtube.com/watch?v=INHnaLpNL9I
Innan gympasset med fokus på explosivitet har de värmt upp med att springa en mil. Sen reppar hon 50 kg i både seal rows och bänkpress med fötterna i luften. Hon uppger även att hennes max i bänkpress varit 57,5 kg, jag får anta att det också är reps med fötterna i luften eftersom skillnaden skulle varit större annars om det gällde klassisk bänkpress med tillhörande driv och stabilitet från benen.
Med stöd av fötterna hade hon nog pressat närmare 80 kg minst som PB för 1 rep. Det är i nivå med vad Elsa Karlsson tog när hon slog rekord som ungdom i bänkpress i SM i viktklass -57. Några år senare när hon gick upp till 69 kg blev Elsa världsmästare med 123,5 kg i bänkpress...
Tekniken är lite sådär på Charlottes seal rows och blondinens snatch i bakgrunden med sned stång, men det är helt klart godkänt speciellt med tanke på att de redan sprungit en mil.
Jag håller helt med dig. Det här är långt ifrån svaga tjejer. En genomsnittslig Svensson-spännis skulle ha svårt att hålla samma tempo på gymmet, om de ens skulle ta sig dit efter uppvärmningen.
Jag vågar säga att med fullt fokus på styrketräningen hade damernas skidlandslag varit i god form för styrkelyft på elitnivå efter högst ett par månader.