• 1
  • 2
2024-12-27, 10:16
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Nej, så länge bilen inte är igång eller bromspedalen inte är nedtryckt så är det ingen fara. Huvudcylindern sitter strax nedanför och den kommer du inte åt i alla fall att suga ur. Kopplingen delar samma vätska om man nu är intresserad av den detaljen.

Haha Jaha, Jag har alltid trott att man endast kan ta bort några dl i behållaren, men inte för långt ner för då kommer det i luft i systemet.

Så det är bättre att tömma hela behållaren före luftning av alla bromsok i framtiden?
Citera
2024-12-27, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
På verkstaden trycker de ny vätska genom hela systemet.

Rekommenderar ett besök där.
Fel, fel, fel, fel - seriösa bilverkstäder SUGER ur bromsvätska ur luftningsventilerna!
Citera
2024-12-27, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Den vätska som finns i behållaren kommer ju inte ut i bromsrören av sig själv.

Tre metoder:
1. Är ni två så sköter den ena pedalen och den andra öppnar och stänger nippeln på oket.
2. Anordning finns för att suga ut vätskan vid oken.
3. Anordning finns som ansluts till behållaren för att trycka ut ,till oken.

Behållaren kan man ju tömma genom oken men det får ju inte bli tomt.
Om du/ni kör "pedalpumpmetoden" så glöm inte att placera en kloss under bromspedalen, så att pedalen INTE går att pumpa/trampa "i botten".
OM pedalen "går i botten" så tvingas kolvpackningen över vändkanten i huvudcylinders lopp, och riskerar att skadas av vändkanten.
Resultatet kan bli att kolvpackningen inte förmår hålla tätt, och bromspedalen riskerar att "gå i botten" = utebliven bromsverkan.

Har bilen ABS-bromsar är det ALLTID säkrare att använda sugmetoden, med bromsvätska tillfört huvudcylinderns behållare samtidigt.
Luft i ABS-blocket är mycket svårt att avlägsna annat än med ovan beskrivna metod.
Citera
2024-12-27, 14:49
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Fel, fel, fel, fel - seriösa bilverkstäder SUGER ur bromsvätska ur luftningsventilerna!

Resultatet blir samma samma oavsett metod?

30+ år som mek och jag har använt båda sätten.

Oftast att sätta tryck på systemet med ny bromsvätska och skölja igenom.
Citera
2024-12-27, 14:55
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gReturns
Hade tömt det ordentligt sen lufta ur systemet lite jobb med det men ska du garantera att jobbet får maximal verkan är såna här genvägar inte värt det.

Vissa bilmodeller kräver diagnosutrustning för att kunna få ur all luft ur ett helt tomt ABS hydraulaggregat.
Citera
2024-12-27, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Vissa bilmodeller kräver diagnosutrustning för att kunna få ur all luft ur ett helt tomt ABS hydraulaggregat.
Japp att läsa manualen innan är bra då det där står i vilken ordning vätskan ska bytas ut. ABS och utan ABS brukar skilja sig åt vilket ok man ska ta först. Kräver abs enheten diagnos utrustning för byte så kanske en verkstad är bäst.

Alla metoder fungerar bra men de vise tvistar fortfarande om sug eller tryck metoden är bäst. Billigast och enklast för privatpersoner brukar vara en sug från tex biltema.

De verkstäder jag haft att göra med brukar köra tryckmetoden.
Citera
2024-12-27, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Haha Jaha, Jag har alltid trott att man endast kan ta bort några dl i behållaren, men inte för långt ner för då kommer det i luft i systemet.

Så det är bättre att tömma hela behållaren före luftning av alla bromsok i framtiden?

Eftersom du inte trycker ned bromspedalen eller ens har bilen igång så är det ju omöjligt för luft att komma in i systemet. Ja, vill du köra den "vanliga" metoden och stå och huka vid varje ok, så kan du suga ur behållaren och fylla på med ny vätska, eller bara köra igenom allt tills det ser klart och rent ut samt utan luftbubblor. Givetvis så ska man ju se till att bromsvätskan inte tar slut i behållaren under tiden. Skulle jag personligen göra detta - ensam dessutom - så hade jag tveklöst satsat på en sådan här: https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...ell-2000044343
Citera
2024-12-27, 19:43
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Eftersom du inte trycker ned bromspedalen eller ens har bilen igång så är det ju omöjligt för luft att komma in i systemet. Ja, vill du köra den "vanliga" metoden och stå och huka vid varje ok, så kan du suga ur behållaren och fylla på med ny vätska, eller bara köra igenom allt tills det ser klart och rent ut samt utan luftbubblor. Givetvis så ska man ju se till att bromsvätskan inte tar slut i behållaren under tiden. Skulle jag personligen göra detta - ensam dessutom - så hade jag tveklöst satsat på en sådan här: https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...ell-2000044343

Kul att du länkar denna! Konstigt nog passade den inte s40 2003...dessa modeller har större bromslock, så fick dessvärre lämna tillbaka den förra året, annars hade den vart supersmidig att ha i garaget
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in