2024-12-26, 12:43
Medlem
Unleasheds avatar
Jag har flertalet gånger fått spammeddelanden på WhatsApp från diverse företag med "jobberbjudanden" som jag bara har ignorerat, då man får sån skit på samtliga sociala medier.

Men nu senast idag så var det en random privatperson som ringde till mig, jag svarade självklart inte då det var ett utlandsnummer. Jag skrev till personen och frågade vem det var och varför den hade ringt mig, personen bad om ursäkt, sa att det var ett misstag och blockade mig sedan.

Så vart får alla dessa företag och personer tag på mitt nummer? Finns det något jag kan göra för att ingen ska kunna se mitt nummer om jag inte själv har gett det till dom?
Citera
2024-12-26, 12:52
Medlem
7hhhs avatar
Det finns bokstavligen oändligt med möjligheter. Om du radar upp 100000 olika möjliga orsaker så kan jag ändå komma med en till.
Citera
2024-12-26, 13:15
Medlem
Studsbolls avatar
Det är bara ett helt vanligt telefonnummer och precis som att någon kan ringa fel som vanligt kan man ringa fel eller skicka fel med whatsapp. När det gäller reklam kan de bara spamma med alla nummerkombinationer som helst, precis som med e-mail adresser.
Citera
2024-12-26, 15:48
Finns guider på YouTube om hur man stänger ned alla okända nummer. Kan inte gå i god för att det kommer fungera, men du kan testa och kanske be någon polare/bekant som du är trygg i att ge ditt nummer till och be honom pröva när du ändra i inställningarna.

https://www.youtube.com/watch?v=wXy6Vs0q_Qo
Citera
2024-12-26, 17:58
Medlem
eltonkebabs avatar
Det finns 99 999 999 möjliga mobilnummer som börjar med 07, enkelt att spamma alla.
Citera
2025-05-07, 03:20
Medlem
dandylines avatar
Förekommer samma på Telegram, riktigt irriterande.
Citera
2025-05-16, 23:08
Medlem
Ditt nummer kan ha spridits via dataläckor, appar som snor kontaktlistor eller om du själv råkat lägga ut det nånstans. Kolla app-behörigheter, dela inte numret hur som helst och sätt WhatsApp så bara kontakter ser dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in