2025-07-05, 07:36
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Nej du kommer inte att bli frisk då du inte tar till dig några tips och delvis pga av du inte orkar att laga mat eller att träna 4-5 timmar per vecka, samt gå några korta promenader.

Och framför allt så ”ljuger” du för dig själv. Du bränner inte 12- 1500 kcal per dag på någon motion.
Jag rör mig ca 12- 14000 steg per dag och då bränner jag enligt min telefon ca 200 kcal extra per dag och kanske lika mycket till de dagar som jag tränar i en timme.

Det ger inte mer än så.
Och gör jag det månad ut och månad in så blir det tillslut min nya setpoint.
Så du måste även variera dig.
Och nej det är inga gymbro tips. Det är så det fungerar oavsett vad någon dietist eller läkare säger.

Tror inte heller att du någonsin har vägt någon mat. 150 gram kolhydrater och 150 gram protein ( 150 gram protein är runt 600-700 gram kött per dag) det ger 1200 kcal och 50 gram fett 450 kcal. Det är mycket mat, du skulle kunna ligga och pilla dig i naveln hela dagarna och gå ner i vikt med det intaget.

Och sedan så undrar jag vart ifrån du får alla dina idéer ifrån? Det finns absolut ingen som säger att så lite näringsfattig mat som möjligt ger en sund viktnedgång.

Det är även så att det är 2025 nu så du kan veckoplanerare och handla all mat över nätet och få det hemkört .Så du behöver inte gå in i en affär övht.

Det känns mer som att du njuter av offerkoftan och att få köra med div undanflykter.
Det är hur lätt som helst och du behöver i-stort- sätt aldrig vara hungrig om du gör det på rätt sätt.

Är det inte bättre att prova i 6 månader och göra det på riktigt ist för att må dåligt år ut och år in?
Du har ju inget att förlora direkt, eller?

Återigen, ditt minne och läsförståelsen? Du behöver så klart inte minnas våra diskussioner i detalj, men du måste väl minnas att jag skrivit flera gånger till dig att jag går 12-15k steg om dan och 20k vissa dagar och att du sagt att jag går för mycket 😄

Jag har tyvärr vägt och räknat mer mat än du förmodligen ätit under ditt liv. Angående protein så kör jag 1,5-2 g/kg kroppsvikt. Men du är för all del välkommen att gasta i min journal om du känner att det ger dig något.
Citera
2025-07-05, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Återigen, ditt minne och läsförståelsen? Du behöver så klart inte minnas våra diskussioner i detalj, men du måste väl minnas att jag skrivit flera gånger till dig att jag går 12-15k steg om dan och 20k vissa dagar och att du sagt att jag går för mycket 😄

Jag har tyvärr vägt och räknat mer mat än du förmodligen ätit under ditt liv. Angående protein så kör jag 1,5-2 g/kg kroppsvikt. Men du är för all del välkommen att gasta i min journal om du känner att det ger dig något.

Jag kommer ihåg det, men 20 000 steg ger inte mer än 6-800 kcal över din egen förbränning
Och går du inte dem i sträck så ger det ännu mindre. Och ja jag skrev att det blir för mycket för att du måste börja om om du nu verkligen hade velat gå ner.

Nej det ger inte mig något då du bara sitter och ljuger ( jag kommer ihåg de ggr jag läst vad din måltid består av) så nej du äter inte 3 stora kycklingfiléer varje dag.

Och ena dagen så kör du mest pass för att nästa dag lyfta tungt och ha muskler.

Så du gör till 99% inte något utav det du påstår, och det känns som du mest vill övertyga andra att du har ett problem som inte finns.

Det finns ingen fetisgen eller några sjukdomar som gör någon större skillnad. ( ca -100kcal per dag vid sjukdom, DVS i stort sätt ingenting )
Det är helt upp till var och en hur man vill se ut
Citera
2025-07-05, 08:24
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Nej det ger inte mig något då du bara sitter och ljuger ( jag kommer ihåg de ggr jag läst vad din måltid består av) så nej du äter inte 3 stora kycklingfiléer varje dag.

Det finns ingen fetisgen eller några sjukdomar som gör någon större skillnad. ( ca -100kcal per dag vid sjukdom, DVS i stort sätt ingenting )
Det är helt upp till var och en hur man vill se ut

Du kanske äter lite väl enformigt? Det går relativt lätt att äta bra med protein på normal varierad mat med kött, ägg och kvarg. Här är helt vanlig mat utan proteinpulver med ca 140 g protein och ca 2100 kcal.
https://imgur.com/a/4rn1uFg

Skrev ett inlägg någon sida bak om FTO-genen med lite gästspel av MC4R-genen. Hänvisade till studierna genom deras PMID-nr, man går in på Pubmed och skriver in numret så kommer studierna fram 👍
Citera
2025-07-05, 14:16
Medlem
Citat:
Du kanske äter lite väl enformigt? Det går relativt lätt att äta bra med protein på normal varierad mat med kött, ägg och kvarg. Här är helt vanlig mat utan proteinpulver med ca 140 g protein och ca 2100 kcal.
https://imgur.com/a/4rn1uFg

Skrev ett inlägg någon sida bak om FTO-genen med lite gästspel av MC4R-genen. Hänvisade till studierna genom deras PMID-nr, man går in på Pubmed och skriver in numret så kommer studierna fram 👍

Antar att du skämtar med din länkning? Ska jag googla och ta fram proteininnehållet själv?
Kött runt 20 gram p per 100gram 1 ägg 7 gram, keso 14 gram p per 100 g
Vart är kolhydraterna? Det finns ingen som kan träna på din ihop fantiserade kost. Äter du samma varje dag?
Klipp ut det du finner intressant och relevant ur studien så ska jag läsa den.
I 99% av fallen där folk länkar en studie så har de inte begripit vad den innehåller och vad det står i den
Argumentera inte med idioter, så gör ditt jobb tack!
Citera
2025-07-20, 17:55
Medlem
Dishys avatar
Det här matbruset (food noise) som vi alla på viktmedicin snackar om och som mer eller mindre försvinner med medicinen, alltså vad ÄR det egentligen?

Funderar på om det är hjärnan som slåss mot sig själv? Finns gener som ökar preferens för energität mat, vilket är helt rimligt eftersom det bidragit till ökad överlevnad historiskt sett. Och så finns det som sagt gener som ökar hunger och minskar mättnad. Man har sett att aktiviteten i den kändaste hungergenen inte minskar när man går upp i vikt utan tvärtom ökar.

Så food noise kanske är ljudet av det där kriget mellan driften att vilja äta mer och tyglandet av driften?

Bad chatgpt beskriva vad matbrus är:
Konstanta, påträngande tankar om mat som upplevs som ovälkomna eller obehagliga – ofta mer intensiva än vanliga tankar kring hunger eller matplanering.

Lyssnade på en podd med en läkare som själv tagit Ozempic och som behandlat många patienter; hon hade fortfarande inte träffat en patient som blivit fet genom att vara inaktiv och äta vad den ville.

Folk har generellt bra kunskap och starkt motivation. Visst finns det feta med dålig kunskap eller som inte orkar bry sig, på samma sätt som det finns ytterligheter åt andra hållet. Men den stora överviktiga massan har inte bott under en sten och saknar kunskap eller karaktär, det finns ju överviktiga och feta bland alla grupper av människor.

Lustigt att ordet inte ens fanns före dessa viktmediciner. Men nu när vi fd feta eller feta under behandling har något att jämföra med, och att det är natt och dag att ha matbrus och inte ha det, så finns ordet överallt.
Citera
2025-07-20, 21:21
Medlem
Citat:
Det här matbruset (food noise) som vi alla på viktmedicin snackar om och som mer eller mindre försvinner med medicinen, alltså vad ÄR det egentligen?

Funderar på om det är hjärnan som slåss mot sig själv? Finns gener som ökar preferens för energität mat, vilket är helt rimligt eftersom det bidragit till ökad överlevnad historiskt sett. Och så finns det som sagt gener som ökar hunger och minskar mättnad. Man har sett att aktiviteten i den kändaste hungergenen inte minskar när man går upp i vikt utan tvärtom ökar.

Så food noise kanske är ljudet av det där kriget mellan driften att vilja äta mer och tyglandet av driften?

Bad chatgpt beskriva vad matbrus är:
Konstanta, påträngande tankar om mat som upplevs som ovälkomna eller obehagliga – ofta mer intensiva än vanliga tankar kring hunger eller matplanering.

Lyssnade på en podd med en läkare som själv tagit Ozempic och som behandlat många patienter; hon hade fortfarande inte träffat en patient som blivit fet genom att vara inaktiv och äta vad den ville.

Folk har generellt bra kunskap och starkt motivation. Visst finns det feta med dålig kunskap eller som inte orkar bry sig, på samma sätt som det finns ytterligheter åt andra hållet. Men den stora överviktiga massan har inte bott under en sten och saknar kunskap eller karaktär, det finns ju överviktiga och feta bland alla grupper av människor.

Lustigt att ordet inte ens fanns före dessa viktmediciner. Men nu när vi fd feta eller feta under behandling har något att jämföra med, och att det är natt och dag att ha matbrus och inte ha det, så finns ordet överallt.

Hej!
Det finns ingen hungergen. Framtill 80-90 talet så fanns det inte speciellt många som va feta.
Det är något som skapas helt på egen hand, och ju mer skräp du äter desto mer sugen blir du.

Lite som att många vill dricka vin varje helg, en form av belöning.
Eller som tjockisar brukar säga att unna sig.
Det blir helt enkelt en vana som man själv skapar.

Men du kan vänja dig av med det men det tar tid.
Och om folk skulle orka att laga och äta lite bättre mat så minskar suget över tid.

Du kan äta mycket mat som även är god om du är lite smart.
Ni blandar ihop ett sug med hunger.

Precis som med nikotin och alkohol, det är ett psykiskt beroende.
Och ni gör allt för att förneka och tillåta er att vara kvar i beroendet
T.e.x lyssnar på poddar och tolkar studier som någon ”forskning” som får er att tro att just ni har någon genetiskt defekt som inte fanns för 30-40 år sedan.

Och som jag har skrivit innan så är det så att de som har ett problem med sköldkörteln eller de som äter någon medicin har en otrolig LITET fysiskt minus mot någon som har en helt frisk kropp.

Hade ni lagt halva tiden utav den tiden ni lägger på nätet och på att läsa om massa trams på att träna ( på riktigt) och till att laga mat

så hade ni kunnat tävla inom fitness inom två år, oavsett hur gamla ni än är.
Citera
2025-07-21, 07:45
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Hej!
Det finns ingen hungergen. Framtill 80-90 talet så fanns det inte speciellt många som va feta.
Det är något som skapas helt på egen hand, och ju mer skräp du äter desto mer sugen blir du.

Det finns en poäng i det du säger, det som hänt sedan 80-talet är att miljön ändrats. Man brukar säga "Genetics loads the gun, environment pulls the trigger.”
Citera
2025-07-21, 10:15
Medlem
Citat:
Det finns en poäng i det du säger, det som hänt sedan 80-talet är att miljön ändrats. Man brukar säga "Genetics loads the gun, environment pulls the trigger.”

Det har troligtvis alltid varit en fördel att äta så mycket som möjligt, då det kunde variera hur mycket mat man hade eller kunde skaffa.
Men där är vi inte nu, så då får man tänka lite själv.

Det hade varit trevligt och gott att äta en trerätters och dricka en flaska vin varje kväll.
Men det blir inget bra i längden, så då får man välja bort det
Citera
2025-07-22, 19:06
Medlem
Dishys avatar
Herregud jag var ju helt rubbad, läser i gammal dagbok från 2014:
"Hur lite kan jag äta, hur lite kan jag klara mig på? Under 1000 kcal?"

Nä fy fan hade glömt att jag var så illa däran i ätstörningen. Glömt eller förträngt. Tränade hårt under den perioden också. Inte konstigt att man fått (får) jobba hårt för att få styr på skallen.
Citera
2025-07-23, 08:19
Medlem
Dishys avatar
Lagt till en till liten skillnad i vanorna på sistone, äter något litet proteinrikt eller dricker en liten proteinshake direkt på morgonen innan jag går ut. Känns mycket lugnare och trevligare i kroppen nu! Brukade gå morgonpromenaden först och äta frukost efteråt.

Har känt en lite stressad och nästan jagad känsla förut, tänkt att det är för att jag går för snabbt och borde sakta ned, men nu tror jag snarare att det kom av att jag gick på lång promenad utan något i magen.

Läste att kvinnor har sämre förmåga att klara lågt blodsocker pga att vi har mer fettförbrukande muskelfibrer jämfört med män som har mer glukosförbukande. Så kvinnokroppen blir mer stressad och producerar mer kortisol (stresshormon som kan öka fettinlagring) av fysisk aktivitet på tom mage. Har blivit märkbart mer lugn och harmonisk i kroppen på morgonen bara av den här lilla förändringen.

Men stresshantering är fortsatt ett konstant pågående projekt speciellt nu i semestertider med massa aktiviteter med familjen. Är dålig på att planera och tidsoptimist ibland och det är ju man själv som kommer i kläm då för man vill ju prioritera familjens behov. Vissa träningspass får hoppas över och sitta ned och äta lunch i lugn och ro händer inte direkt. Sommaren är en utmaning, erkänner att jag ser fram emot vardagen och rutinerna 😄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in