2024-12-25, 21:20
Medlem
Körde bil idag till ett julbord jag var bjuden till. Hade på radion och lyssna på två reportage på SR. Det ena handlade om ensamma äldre, och i synnerhet män som begår självmord. Det andra handlade om hur de ortodoxa kristna i Sverige firar jul. I reportaget från den ortodoxa kyrkan, vilken verkar ha varit en rumänsk kyrka, fick en del där frågan om vad julen innebär för de. Svar efter svar handlade om att få tillbringa tiden med hela sin familj.

Då slog tanken mig att väldigt många killar i Sverige förmodligen aldrig kommer få det mest grundläggande och elementära, dvs en familj. Många killar i Sverige som idag är 18-30 år kommer stå där när de är 30+ år och tvingas fira ensamma. Hur tragiskt är inte det?

Ja de här männen har alltid funnits. Men jag tror att de kommer bli fler, extremt många fler. Jag tror anledningarna är flera, här är några:

* Rekordmånga singlar bland båda könen.
* Hög invandring och ett stort stort överskott av män i de aktuella åldrarna.
* Ett väldigt stort antal unga kvinnor idag är bisexuella och då konkurrerar killarna även med andra kvinnor, andelen är mycket högre bland kvinnor än män.
* Faktumet att färre vill ha barn, både män och kvinnor.
* Fler kvinnor jagar karriär och framgång istället för familj.
* Att mänsklig interaktion är något som de tjänar pengar på och som styrs av algoritmer, vilket försvårar kontakt mellan människor. Exempelvis på dejtingappar.

Kommer vi få en enormt stor andel män som aldrig kommer ha en familj? Och hur är det med kvinnorna? Kommer många där också bli utan familj eller kommer de klara sig genom att kvinnor är socialare och har större nätverk? Just detta var något som togs upp på SR. Att betydligt fler äldre män far illa på grund av att de inte har några sociala nätverk att falla tillbaka på.
Citera
2024-12-25, 21:34
Medlem
Nej så blir det. Både män och kvinnor kommer bli ensammare. Männen får helt enkelt skaffa sig vänner. Kan man inte skaffa sig och behålla vänner så skyll er själva, dumskallar, då får det bli självmordet som väntar.
Citera
2024-12-25, 21:35
Medlem
Absolut, detta är priset vi får betala för att gamla utdaterade normer försvinner.
Förr var män mer eller mindre garanterade en familj, eftersom det var en självklarhet för kvinnor att stadga sig så tidigt som möjligt.

Idag när folk ska leva sina liv på sina egna villkor så finns inte denna självklarhet längre, vilket innebär att man plötsligt måste kämpa för och förtjäna en partner.

Samhällets utveckling är förstås på det stora hela positivt. Men för vissa människor, framför allt mindre attraktiva män, så är det skett till ett betydande pris.
Citera
2024-12-25, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Absolut, detta är priset vi får betala för att gamla utdaterade normer försvinner.
Förr var män mer eller mindre garanterade en familj, eftersom det var en självklarhet för kvinnor att stadga sig så tidigt som möjligt.

Idag när folk ska leva sina liv på sina egna villkor så finns inte denna självklarhet längre, vilket innebär att man plötsligt måste kämpa för och förtjäna en partner.

Samhällets utveckling är förstås på det stora hela positivt. Men för vissa människor, framför allt mindre attraktiva män, så är det skett till ett betydande pris.

Kan det rentav vara bättre att slippa en familj?
Citera
2024-12-25, 21:38
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Körde bil idag till ett julbord
Satt du vid julbordet med denna tanke snurrande att du behövde skriva av dig sen ? I hörnet nånstans där ingen såg dig ?

OnT Att det finns många singlar i båda könen korrelerar inte med familjebildning.
Citera
2024-12-25, 21:41
Avstängd
Citat:
Körde bil idag till ett julbord jag var bjuden till. Hade på radion och lyssna på två reportage på SR. Det ena handlade om ensamma äldre, och i synnerhet män som begår självmord. Det andra handlade om hur de ortodoxa kristna i Sverige firar jul. I reportaget från den ortodoxa kyrkan, vilken verkar ha varit en rumänsk kyrka, fick en del där frågan om vad julen innebär för de. Svar efter svar handlade om att få tillbringa tiden med hela sin familj.

Då slog tanken mig att väldigt många killar i Sverige förmodligen aldrig kommer få det mest grundläggande och elementära, dvs en familj. Många killar i Sverige som idag är 18-30 år kommer stå där när de är 30+ år och tvingas fira ensamma. Hur tragiskt är inte det?

Ja de här männen har alltid funnits. Men jag tror att de kommer bli fler, extremt många fler. Jag tror anledningarna är flera, här är några:

* Ett väldigt stort antal unga kvinnor idag är bisexuella och då konkurrerar killarna även med andra kvinnor, andelen är mycket högre bland kvinnor än män.
* Att mänsklig interaktion är något som de tjänar pengar på och som styrs av algoritmer, vilket försvårar kontakt mellan människor. Exempelvis på dejtingappar.

Kommer vi få en enormt stor andel män som aldrig kommer ha en familj? Och hur är det med kvinnorna? Kommer många där också bli utan familj eller kommer de klara sig genom att kvinnor är socialare och har större nätverk? Just detta var något som togs upp på SR. Att betydligt fler äldre män far illa på grund av att de inte har några sociala nätverk att falla tillbaka på.

Ingen man som är normal i huvudet har svårt att hitta en tjej.
Så ni får leta efter någon som är i eran egen liga.
Problemet är att ni Tor att ni kan få snygga tjejer pga av ni tycker att ni är snälla och har ett jobb
Citera
2024-12-25, 21:43
Medlem
CC75s avatar
Så ser det ut i en stor del av världens I-länder. Sydkorea är värst tror jag med ett födslotal på 0,7. Dagens män behöver hitta andra meningar med livet. Familj kommer inte dominera på samma sätt som tidigare.

Dock, vad gäller ensamhet. Barn är definitivt ingen garanti för att inte bli ensam. Titta bara idag hur många äldre som är ensamma trots barn. Barn idag flyttar inte bara inom Sverige utan även till andra länder. Vill man inte bli ensam gäller det att skaffa många vänner varav några bör vara 10-15-20 år yngre än en själv samt har bra ekonomi så man kan betala för att bli omhändertagen.

Kvinnor kommer troligen klara sig bättre av just den anledning du nämner TS. Män som är i förhållande måste ta vara på sitt sociala nätverk och fortsätta leva lite som man gjorde när man var singel. Båda parter i ett par bör uppmuntra varandra till att hålla igång eller skaffa sig sociala nätverk. Man behöver inte dela på allt.

// CC
Citera
2024-12-25, 21:45
Medlem
ValkPaddas avatar
För mig är det inte självklart vilket som är bäst, familjeliv eller självmord.
Citera
2024-12-25, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Ingen man som är normal i huvudet har svårt att hitta en tjej.
Så ni får leta efter någon som är i eran egen liga.
Problemet är att ni Tor att ni kan få snygga tjejer pga av ni tycker att ni är snälla och har ett jobb

Jag tror inte det du påstår stämmer alla gånger, även om jag förstår din tanke.
Jag har en kille på mitt gym som jag brukar prata med emellanåt. Han verkar vara vettig och social. Han har bostadsrätt i ett bättre område och ett ganska bra jobb. Hur som haver har han nu varit ensam i 10 år. Och vänner har han, enligt egen utsago. Han pratar med både mig och andra på gymmet och verkar normal.
Citera
2024-12-25, 21:48
Medlem
Citat:
Kan det rentav vara bättre att slippa en familj?
Det finns ju helt klart många fördelar. Mindre stress och oro, mer egentid och bättre ekonomi.

Att ha familj är inte direkt någon dans på rosor det heller. Det får man komma ihåg.
Citera
2024-12-25, 21:49
Medlem
Citat:

Ja, tyvärr har du helt rätt. Generellt har kvinnor en betydligt högre social kompetens och har mycket lättare att skaffa sig/behöver ha ett socialt nätverk omkring sig. Män förlitar sig ofta på att deras kvinna ”fixar” detta så att de kan luta sig tillbaka och koncentrera sig på hockey-/fotbollsmatcherna + sprida sin säd till höger och vänster. Precis som övriga däggdjur.
Citera
2024-12-25, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det finns ju helt klart många fördelar. Mindre stress och oro, mer egentid och bättre ekonomi.

Att ha familj är inte direkt någon dans på rosor det heller. Det får man komma ihåg.
Har du familj?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in