2025-01-05, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ILOVERUSSIA
Undrar fortfarande om hur många sådana här kabelbrott sker under 1 år. Har du någon uppfattning på det? sker det 1 eller flera?. Så man kan få en helhet i det hela.
De är mycket ovanliga.
Citera
2025-01-05, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Din utgångspunkt är helt irrelevant.

Den normala världen anser inte att ett flertal kabelbrott under en kort tidsperiod är en slump.
Mycket möjligt men vi vet inte säkert.
Det värsta kabelbrottet i modern tid var ju Nordstream och där har man fortfarande inte kunnat fastställa ansvaret.
Tyskland tror det är Ukraina men de skyldiga har inte kunnat anhållas.
Vi får hoppas att man kan fastställa vad som låg bakom den finska sjökabeln lite snabbare. Skulle det vara en ukrainsk sportdykare återigen så kommer Finland inte att bli kompenserade ekonomiskt.
Citera
2025-01-05, 12:14
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Mycket möjligt men vi vet inte säkert.
Det värsta kabelbrottet i modern tid var ju Nordstream och där har man fortfarande inte kunnat fastställa ansvaret.
Tyskland tror det är Ukraina men de skyldiga har inte kunnat anhållas.
Vi får hoppas att man kan fastställa vad som låg bakom den finska sjökabeln lite snabbare. Skulle det vara en ukrainsk sportdykare återigen så kommer Finland inte att bli kompenserade ekonomiskt.

Jo, vi vet helt säkert att det skett flera kabelbrott under en kort tidsperiod. Vi vet också att ditt älskade Ryssland brukar ägna sig åt hybridkrigföring.

Självfallet vill ni rysshoror skylla kabelbrottet på Ukraina.
Citera
2025-01-05, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 190401
Smälta småkratrar och tusentals ampere låter som något ur en fysikbok, men är det verkligen hela bilden? Havsbotten är inte bara naturligt kyld, den är också en perfekt plats för att dölja aktiviteter. Vad händer om kättingen inte bara är en kedja utan en del av en större, hemligstämplad operation?

Tänk militärteknologi: kanske undervattensvapen eller elektromagnetiska puls-generatorer som kan slå ut hela nätverk. Eller varför inte något ännu större, experiment med magnetfält som påverkar navigering, eller till och med kontrollerad manipulation av väder? Det finns ju teorier om liknande projekt, men här kan det ske i det dolda.

Och sensorkablar som "ryker först"? För mig låter det som en kontrollerad process för att täcka spåren. Fiberoptiska kablar kan användas för övervakning, datainsamling eller till och med riktad kommunikation. När något går fel? Kablarna bryts och allt försvinner spårlöst.

Vi kanske bara ser toppen av isberget. Vad om detta är en avledningsmanöver för något större i närheten ,en undervattensbas, en resursutvinning eller något vi inte ens kan föreställa oss? Varför pratar ingen om detta? Och varför verkar det hela så välplanerat?
Det känns som att finska viken är en bermudatriangel där en mystisk skuggflotta av okänt ursprung helt oförklarligt tappar ankarna. Det här är ett övernaturligt fenomen som verkar styras av okända civilisationer i havsdjupet.
Vetenskapen är svarslös. Du och jag kan fortsätta spekulera i avdelningen för Paranormala fenomen, ockultism och ufologi.
Senast redigerad av jonkebonke 2025-01-05 kl. 12:28.
Citera
2025-01-05, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Jo, vi vet helt säkert att det skett flera kabelbrott under en kort tidsperiod. Vi vet också att ditt älskade Ryssland brukar ägna sig åt hybridkrigföring.

Självfallet vill ni rysshoror skylla kabelbrottet på Ukraina.

Det var rysshoran Olaf Scholtz som skyllde på Ukraina.
Hade omvärlden utanför lilla Norden betraktat detta på samma vis som man gjorde med NS hade det varit en snackis inom hela Nato men så är inte fallet. En notis bara.

Vi vet inte ännu vem som hade motiv till att sabba den lilla sjökabeln i Finska Viken eller om det var en olycka bara.
Inget kan uteslutas tills rättegången är klar.
Citera
2025-01-05, 12:34
Medlem
Jag tippar på att inom kort tid dyker ankaret upp som en nyhet på löpsedlarna, ankaret Eagle_s så fint lyckades tappa av en " olyckshändelse ".
Åbäket ska bara lyftas upp nu, sen full rulle igen 😁
Citera
2025-01-05, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Rättare sagt, jag pratar "elektricitet och ström". Vad du pratar om vetta fåglarna, för du förstår ju inte något av detta.
Nej.
Nej. Elektrisk ström är just precis ström. Ström mäts i ampere. Spänning mäts i volt.

Nej, det har jag inte sagt. Sluta ljug och du är fanemig inte i någon som helst jävla position att snacka om "snömos" när ditt pladder är både ospecifikt, otekniskt och konspiratoriskt.

Det jag sade var att man inte nödvändigtvis kan utläsa så mycket av var ankaret är och att det inte nödvändigtvis måste ligga i sitt spår. Detta är inte att säga att det inte "spelar någon roll" var ankaret hittas. Det är dess motsats. Vilken roll ankarets plats spelar, vet vi först om/när det hittas. Ingenting i förstone kan utläsas ur om ankaret ligger öster, väster, söder eller norr om något spår eftersom vi vet att fartyget rört sig sådär lagom lustigt och vi förstår också att ankaret inte följer fartygets track, utan gör sin egna. Vi vet inte ens hur många 'shots' av ankarkätting som var ute och vet inte hur ankaret lossnade, om det hade bottenkontakt just då. Och vidare känner åtminstone inte jag till något specifikt om bottentopografin, så jag förstår att ankaret kan vara i ett spår, i omedelbar anslutning till ett spår, utanför ett spår, grävt ner sig, vilar på fast underlag eller whatever. Det handlar alltså om allmänt förstånd kring vad jag inte vet. Samtidigt sitter du och konspirerar och hittar på scenarier kring saker du inte begriper alls.

Återigen, berätta nu mer om det "oförutsägbara" som kan hända ett fartyg och vilken elektrisk modell (t.ex. impedansmodell eller vilken Theveninekvivalent du vill använda dig av)...
Tidigare babblade du om att Eagle fick black out när spionchefen ombord satte på sig hörlurarna för lyssna på vad nato hade för sig, då fick du dina byxor nerdragna.
Nu kallar du en ström eller elkabel för en amperekabel.
Och som grädde på moset kallar du en chackel på ankarkättingen för "shotts"..du sitter bara och hittar på och fantiserar.
Du snärjer in dig själv i ord så du inte vet vad du säger till slut.
Du förnekar och ljuger konstant om vad du själv tidigare har skrivit.
Nu fick du dina byxor nerdragna igen...taskigt dö.
Citera
2025-01-05, 12:41
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Det var rysshoran Olaf Scholtz som skyllde på Ukraina.
Hade omvärlden utanför lilla Norden betraktat detta på samma vis som man gjorde med NS hade det varit en snackis inom hela Nato men så är inte fallet. En notis bara.

Vi vet inte ännu vem som hade motiv till att sabba den lilla sjökabeln i Finska Viken eller om det var en olycka bara.
Inget kan uteslutas tills rättegången är klar.

Nej det har Scholtz aldrig påstått.

I klassiskt rysk stil så försöker du gå off topic. Du får diskutera Nord Stream med dina andra sektmedlemmar i relevant tråd.

Faktum kvarstår att det sker upprepade kabelbrott i Östersjön och det mest troliga är att det är ryssjävlarna som ligger bakom.
Citera
2025-01-05, 13:03
Medlem
Just nu vid platsen där ankaret befinner sig har vi denna lilla finska båt och väntar på sin last.

https://www.vesselfinder.com/vessels/details/8006804

Vad HYLJE är för båt,

Hylje*(799)*is a combined pollution cleanup ship and vehicle transport ship built in 1981 and refitted in 1990–1991. She is operated by a civilian crew from the Ministry of the Environment, but is under*Finnish Navy*control. The vessel can act as a landing ship and logistic support vessel. The vessel has a capacity to carry 100 tons of deck cargo and its bow ramp can unload vehicles up to 42 tons. The vessel is equipped with oil and oil-slurry collection tanks with a total capacity of 1,410 cubic metres (50,000*cu*ft). The vessel can be operated in light ice.*Hylje*is equipped with a 6-ton crane.[2]

https://military-history.fandom.com/...l_vessel_Hylje

( får ju backa upp mitt tidigare påstående om ankaret, då vissa tror jag är ett troll 😁 )
Citera
2025-01-05, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Tidigare babblade du om att Eagle fick black out när spionchefen ombord satte på sig hörlurarna för lyssna på vad nato hade för sig, då fick du dina byxor nerdragna.
Du pysen, jag råder dig att inte ljuga om min position. Vad jag har sagt kan alla läsa och det är fantastiskt korkat att ljuga inför mig, om vad jag själv har sagt. Det enda jag har påpekat är att signalspaningsutrustning mycket väl kan dra mer ström än vad fartyget är dimensionerat för. Detta går liksom inte att ifrågasätta med mindre än att man visar svart på vitt att så inte är fallet, vilket vare sig du eller Bond123 har klarat av. Ni vet ju inte grundläggande ellära och kan uppenbarligen inte räkna på de storheter som är relevanta. Jag har aldrig påstått att Eagle S har eller ens har haft signalspaningsutrustning ombord. Jag har enbart påstått att givet att så är strömförsörjningen inte trivialt.
Citat:
Nu kallar du en ström eller elkabel för en amperekabel.
Var någonstans? Sluta ljug. Vad är en "ström eller elkabel"? Har du någon position att argumentera för, gör det i stället för att ljuga om vad andra säger och tjafsa emot bättre vetande. Ström mäts i ampere hur mycket du än försöker blanda bort korten. Och eftersom det är HVDC vi talar om är det vidare trivialt att räkna ut denna givet överförd effekt.

Det är DU som ska svara på frågor här. Berätta nu vad som kan "hända" för ospecifikt med fartyget?
Citat:
Och som grädde på moset kallar du en chackel på ankarkättingen för "shotts"..du sitter bara och hittar på och fantiserar.
Lol. Länkarna i en kätting kallas i allmänhet för just länkar. Ett schackel (som det stavas) är något annat, även om det är nära besläktat och återfinns med fördel t.ex. i ändorna eller fogar i kätting och kedjor. Och jag har naturligtvis inte kallat något för någonting här, utan jag har bara påpekat att vi inte vet hur många 'shots' som var ute. En shot är 90 fot och att jag skrev med enkelfnutt indikerar för precis alla med språkförståelse att jag menade den informella men tämligen välkända enheten om just 90 fot, eller runt 27 meter. I själva verket, utanför shots och famnar, finns få standardiserade mått för ankarkättning internationellt. De kan vara markerade varje tiotal meter, varje shot eller varje n:te länk.

Så sluta för i helvete använda ord du inte förstår och samtidigt tramsa runt och låtsas att det är alla vi andra som inte förstår.

Citat:
Du snärjer in dig själv i ord så du inte vet vad du säger till slut.
Nu blandar du ihop mig och dig.
Citat:
Du förnekar och ljuger konstant om vad du själv tidigare har skrivit.
Nu ljög du igen och blandar ihop mig och dig.
Citat:
Nu fick du dina byxor nerdragna igen...taskigt dö.

Förklara nu vad du tror ska hända om ett ankare kapar en sjökabel för kraftöverföring eller håll snattran din inkompetenta, okunniga, tramsande och ljugande lilla idiot.
Senast redigerad av DjILY 2025-01-05 kl. 13:11.
Citera
2025-01-05, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Just nu vid platsen där ankaret befinner sig har vi denna lilla finska båt och väntar på sin last.

https://www.vesselfinder.com/vessels/details/8006804

Vad HYLJE är för båt,

Hylje*(799)*is a combined pollution cleanup ship and vehicle transport ship built in 1981 and refitted in 1990–1991. She is operated by a civilian crew from the Ministry of the Environment, but is under*Finnish Navy*control. The vessel can act as a landing ship and logistic support vessel. The vessel has a capacity to carry 100 tons of deck cargo and its bow ramp can unload vehicles up to 42 tons. The vessel is equipped with oil and oil-slurry collection tanks with a total capacity of 1,410 cubic metres (50,000*cu*ft). The vessel can be operated in light ice.*Hylje*is equipped with a 6-ton crane.[2]

https://military-history.fandom.com/...l_vessel_Hylje

( får ju backa upp mitt tidigare påstående om ankaret, då vissa tror jag är ett troll 😁 )
En liten finsk båt där, intressant. Om de bara väntar på sin last kanske det inte är så enkelt som det verkar. Kanske är de där för att undersöka något mer än bara ankaret, något vi inte känner till än. Det skulle inte vara första gången något verkar vara oskyldigt vid första anblicken, men faktiskt har en annan betydelse. Vem vet vad de egentligen letar efter på den platsen.
Citera
2025-01-05, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ILOVERUSSIA
Om det nu skett i kabelbrott, det får framtiden utvisa. Men tror knappast att Ryssland ligger bakom detta. Det var samma med nordstream sabotaget. Som det visade sig att ukraina låg bakom, tror jag att det har att göra med att kriget går dåligt i ukraina.

NATO vet också att Trump antagligen kommer backa om stöd till Ukraina. Så att för Europa ska klara detta krig själv måste NATO stage ett scenario

Någon som har exakt uppgifter hur ofta kabelbrott sker under 1 år?. Vore intresannt fakta, om hur många som sker.

Det händer ofta... Vet att DN hade en artikel förra året när det hänt. Han skrev något om att just nu uppmärksammas det mer än normalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in