2024-12-25, 11:17
Medlem
Citat:
Nästan tre av fyra statliga arbetsgivare har svårt att hitta kompetenta sökande till lediga jobb, visar en undersökning av Arbetsgivarverket.
https://www.tv4.se/artikel/tt-241225...hitta-bra-folk

Vad beror detta på? Märkligt med alla som t ex går universitet och högskola och många här som uttrycker svårighet få jobb. Hade en anhörig som blev anställd på arbetsförmedlingen för bra många år sedan. Kom direkt från universitetet. Ej svenska som modersmål. Tror det var 4a som valdes ut för jobben av minst 100 sökande på plats efter första gallring. Testerna för att kunna vara en av de lyckliga som fick jobben var väldigt hårda.
Kan det vara behärskar ej språket, brottslig bakgrund eller misstänkta brottsliga förbindelser som ligger bakom bristen?
Senast redigerad av DrGiggles 2024-12-25 kl. 11:22.
Citera
2024-12-25, 11:23
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles

Vad beror detta på? Märkligt med alla som t ex går universitet och högskola och många här som uttrycker svårighet få jobb. Hade en anhörig som blev anställd på arbetsförmedlingen för bra många år sedan. Tror det var 4a som valdes ut för jobben av minst 100 sökande på plats efter första gallring. Testerna för att kunna vara en av de lyckliga som fick jobben var väldigt hårda.
Kan det vara behärskar ej språket, brottslig bakgrund eller misstänkta brottsliga förbindelser som ligger bakom bristen?
Jag förstår inte frågan, undrar du om alla akademiker som har svårt att få jobb har dålig svenska, brottslig bakgrund, eller misstänkta brottsliga förbindelser?
Citera
2024-12-25, 11:27
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Inte bara staten som har svårt att hitta kompetent personal. Det gäller även den privata sektorn.

De arbetslösas kompetens stämmer inte med vad arbetsgivarna letar efter.
Citera
2024-12-25, 11:28
Medlem
Pershagen76s avatar
Dom betalar dåligt jämfört med den privata sektorn. Det handlar ju inte endast om att du vill ha sökande, det behöver vara rätt sökande. Ofta vill de ha samma kompetens som den privata sektorn men lönesättningen gör det svårt. Det finns vissa statliga institutioner som betalar ok, SEK är ett exempel, sen finns det de som ligger på andra sidan, till exempelvis FMV som betalt horribla löner.
Citera
2024-12-25, 11:30
Avstängd
Citat:

Vad beror detta på? Märkligt med alla som t ex går universitet och högskola och många här som uttrycker svårighet få jobb. Hade en anhörig som blev anställd på arbetsförmedlingen för bra många år sedan. Kom direkt från universitetet. Ej svenska som modersmål. Tror det var 4a som valdes ut för jobben av minst 100 sökande på plats efter första gallring. Testerna för att kunna vara en av de lyckliga som fick jobben var väldigt hårda.

Det tror jag inte på - det är bara att anställa folk o ge dom betald utbildning - så skedde systematiskt
inom tullverket o polisen o flera statliga myndigheter.

Hur är det med landshövdingar - får man kompetent folk till dessa superjobb - tänk på Gäddkäften
Citera
2024-12-25, 11:33
Medlem
Citat:

Nu har jag inte sett deras anställningskrav, men när jag själv för en hel del år sedan sökte aktivt inom IT-branschen, så var ju kraven ofta väldigt nischade, samt följt av en hel hop av krav, vilket gav en ungefär lika stor sannolikhet som att vinna på lotto som att hitta någon som helt passade in på deras meritlista.
Jag tänker mig dock att statliga myndigheter borde väl inte vara så kinkiga, men jag har kanske fel.
Citera
2024-12-25, 11:37
Medlem
Lönerna är rätt dåliga i staten överlag nu, på samma sätt som kommunerna har skotlöner så följer staten efter och då blir det såhär,
Citera
2024-12-25, 12:13
Medlem
Suecotes avatar
En del av svaret finns väl i hur många som inte klarar grundskola och gymnasium nuförtiden. Men orsaken bakom det brukar inte Statsmedia vilja berätta...

Sedan behöver det här med "kompetens" nagelfaras. Varför är de inte tydliga med vilka kompetenser det är de saknar? Så kan utbildningar anpassas efter behoven, istället för att människor ska slösa bort sina liv och dra på sig studieskulder med "kommunikation" och "genusstudier". I många branscher handlar det om att kunna importera billig arbetskraft, helst med statliga bidrag som grädde på moset. *host* Northvolt... "Kompetens" är nyspråk för "billig".
Citera
2024-12-25, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Jag förstår inte frågan, undrar du om alla akademiker som har svårt att få jobb har dålig svenska, brottslig bakgrund, eller misstänkta brottsliga förbindelser?

Nej, jag undrar vilka de största gemensamma nämnarna är. När jag tänker efter kanske det är tidigare arbetslivserfarenhet som saknas framförallt. Vet att för många år sedan hade du iranier med minst 120p högskola men utan arbetslivserfarenhet som sökande på många jobb.
Citera
2024-12-25, 12:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Lönerna är rätt dåliga i staten överlag nu, på samma sätt som kommunerna har skotlöner så följer staten efter och då blir det såhär,

Är dom - landshövding - ap-fondsjobb - rikspolischef - domare - åklagare - kronofogde -
pilot regeringsplanet - palmeutredare/holmers livvakter
Citera
2024-12-25, 12:31
Medlem
Höga formella krav, men låga krav på mjuka faktorer och social skills. Eftersom lönen är lägre än privat kommer de som både har formella meriter och informella skills att välja andra jobb, och de som har kompetens men inte riktigt når de formella kraven sorteras bort redan i steg 1.
Citera
2024-12-25, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX

Vilka tjänster pratar vi om? Min personliga upplevelse är att lönen inte behöver vara dålig inom statlig/kommunalt. Okej, löneutvecklingen som undersköterska inom kommun/region är inte bra.

Inom IT vet jag nyexade som fått närmare 35-40k som ingångslön. Då har de kommit direkt från universitetet.

Karriärutvecklingen däremot är inget vidare, speciellt inom kommun. Vill du kliva upp på 50-60k så är det byta jobb som gäller om du inte satsar på att bli chef (oftast väldigt svårt då chefer inom stat/kommun/region arbetar länge och är skyddade).

Men min uppfattning av det privata är inte direkt heller att nyexade tenderar att stanna och att lönen oftast inte utvecklas särskilt bra där heller. Det är hugget som stucket, vill du tjäna bra MÅSTE du byta jobb ofta i början. Nu undantar jag seniora roller från det hela där man tenderar att tjäna klart bättre inom det privata. Och självklart kan man inte jämföra lön mellan Spotify och Blekinge kommun. Endast 1% av alla arbetssökande har ens någon som helst chans på en fet lön hos Spotify.

Sedan kan djupa bakgrundskontroller som det oftast är inom det statliga vara något som många ser som en stor nackdel och därmed söker någonting annat.

Lägg därtill HR-tester mm. vilket är vanligt förekommande på många statliga/kommunala jobb. Inom det privata testar man hellre praktisk arbetsförmåga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in