• 1
  • 2
2024-12-24, 16:54
Medlem
Jag slutade dricka i höstas, och har i stort tyckt det var ett bra beslut. Mår bättre, har mer energi, får mer saker gjort, saknar inte att vakna bakfull på lördagar osv.

MEN en sak jag kan sakna är att det inte längre finns något som förgyller stunder på samma sätt. Jag menar inte att jag saknar att bli plakat och slira runt på stan, jag menar känslan att ta en öl på tex julafton och kunna sjunka ner i soffan. Möta upp några vänner och sitta och slänga käft över några glas. Att samtal kan känns lite mer intressanta och att man inte blir trött och seg redan klockan tio när man är på middag hemma hos någon.

Nu vet jag att jag behövde sluta för jag hade lite osunda alkoholvanor, en öl slutade ofta i många öl. Jag vet att detta är en naturlig del i att sluta med alkohol, jag levde trots allt 18 år innan jag drack alkohol första gången och hade många roliga kvällar innan dess.

Så vad säger ni som varit nyktra en längre tid? Blir det bättre eller kommer man alltid känna att något saknas på högtider och andra festiviteter?
Citera
2024-12-24, 17:07
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Dricka kan man ändå göra lite då och då. Man behöver inte överdriva och utesluta det helt.
Citera
2024-12-24, 17:31
Medlem
strategasiats avatar
Dom korta perioder jag lyckats hålla mig nykter så försöker jag fokusera på måltiderna, unna mig läsk och chips som ger lite av samma utfyllnadskänsla. Allt smakar mycket bättre när man är nykter också.
Citera
2024-12-24, 17:57
Medlem
Jag funderar också en del kring detta. Jag har varit nykter sen i mitten av september.

Visst det är många fördelar så som bättre sömn, klar i skallen, delaktig på ett annat sätt och framförallt kan man prioritera och stå för saker och ting. Moralen kommer sakta men säkert tillbaks.

Ändå känner jag lite också att det är något som saknas.

Vore iofs kanske mer konstigt om man inte kände så.
Citera
2024-12-24, 18:09
Medlem
rotfrukts avatar
Det behövs ingenting för att förgylla speciella stunder.

Innan såg jag inte fram emot att gå på middag och träffa vänner utan jag såg fram emot att dricka alkohol och bli berusad. Jag såg inte fram emot att komma hem från jobb och ta det lugnt och varva ner utan det var att rulla en joint och bli hög.
Jag såg inte fram emot att utveckla min personlighet och lära känna mig själv, tog hellre en lina och gömde mig för mig själv.

Innan såg jag det som ett dilemma precis som du. Är det ens lönt att grilla utan en öl i handen? Eller gå en promenad i skogen nykter.

För att svara på frågan gör jag det som jag inte kunde göra innan. Verkligen njuta av livets stunder, i mitt sinnes fulla bruk.
Citera
2024-12-24, 18:12
Medlem
Bassplays avatar
Rök en holk istället. Men bara på helger, högtider och hemmafester.
Citera
2024-12-24, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paltbalt90
Jag slutade dricka i höstas, och har i stort tyckt det var ett bra beslut. Mår bättre, har mer energi, får mer saker gjort, saknar inte att vakna bakfull på lördagar osv.

MEN en sak jag kan sakna är att det inte längre finns något som förgyller stunder på samma sätt. Jag menar inte att jag saknar att bli plakat och slira runt på stan, jag menar känslan att ta en öl på tex julafton och kunna sjunka ner i soffan. Möta upp några vänner och sitta och slänga käft över några glas. Att samtal kan känns lite mer intressanta och att man inte blir trött och seg redan klockan tio när man är på middag hemma hos någon.

Nu vet jag att jag behövde sluta för jag hade lite osunda alkoholvanor, en öl slutade ofta i många öl. Jag vet att detta är en naturlig del i att sluta med alkohol, jag levde trots allt 18 år innan jag drack alkohol första gången och hade många roliga kvällar innan dess.

Så vad säger ni som varit nyktra en längre tid? Blir det bättre eller kommer man alltid känna att något saknas på högtider och andra festiviteter?

Det kommer med tiden. En ask alladin, ett glas iskall julmust t.ex. sitter rätt fint. Enkla sakerna man inte sett som något som förgyller tidigare, börjar förgylla av sig självt med tiden, när alkoholen inte har något fokus alls längre. Men det tar 1-2 år. Därför har du fokus på alkohol fortfarande.

Det är bara hjärnans luriga sätt att försöka få en att dricka för att få en dopamin rush. Hjärnan är lurig som fan kring det och lurar dig för att få alkohol. Mvh, nykter sedan 2014.
Citera
2024-12-24, 18:52
Medlem
zombie-nations avatar
Du kanske måste lära dig att ha tråkigt. Allt måste inte ha guldkant.

Vi har guldkant hela tiden i Sverige, toa inomhus, god frukt, läsk, kaffe, mat osv men ingen är tacksam över det. Det som man gör sällan blir automatiskt guldkant. Det betyder att man måste ta bort något från vardagen.
Citera
2024-12-24, 19:18
Medlem
hockexs avatar
Blir som nikotin eller annan substans till slut, man tänker inte ens på det, och det är bättre om det inte är en del av ens liv än att det är det.
Citera
2024-12-24, 19:27
Medlem
Det är inte alkoholens berusning som förgyller en situation. Det är energin i samvaron med goda vänner eller familjen som skapar den känslan. Du kan ha te, kaffe eller saftglögg i koppen, det är gemenskapen och tillhörigheten till människorna runt bordet som skapar guldkanten.
Citera
2024-12-24, 20:26
Medlem
Ni lyfter alla bra punkter, och jag hoppas innerligen att jag återigen kommer kunna känna verklig njutning av kall läsk och gott sällskap. Eller ja, jag känner ju såklart njutning av att umgås med vänner men jag skulle nog säga det jag saknar absolut mest är hur mycket mer social jag är med lite alkohol i kroppen.

Jag känner nästan att jag är lite tråkig nu som nykter, jag deltar inte lika mycket i samtalen och sitter mer och lyssnar. Blir sedan trött rätt tidigt och känner mest för att åka hem. Ligger hellre och läser eller surfar runt på internet än att sitta kvar. Det funkar väl på en vardag, men högtider och födelsedagar känns olidligt långa i helt nyktert tillstånd.
Citera
2024-12-24, 21:00
Medlem
Det kommer att falla på plats med tiden.
Första tiden jag var nykter, så hade jag svårt med sociala event.
Numrera så går det helt fint, många som uppskattar att det finns någon som kan föra en konversation efter kl 22.
Men det tog tid innan jag blev bekväm med att vara nykter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in