Citat:
Ursprungligen postat av
paltbalt90
Jag slutade dricka i höstas, och har i stort tyckt det var ett bra beslut. Mår bättre, har mer energi, får mer saker gjort, saknar inte att vakna bakfull på lördagar osv.
MEN en sak jag kan sakna är att det inte längre finns något som förgyller stunder på samma sätt. Jag menar inte att jag saknar att bli plakat och slira runt på stan, jag menar känslan att ta en öl på tex julafton och kunna sjunka ner i soffan. Möta upp några vänner och sitta och slänga käft över några glas. Att samtal kan känns lite mer intressanta och att man inte blir trött och seg redan klockan tio när man är på middag hemma hos någon.
Nu vet jag att jag behövde sluta för jag hade lite osunda alkoholvanor, en öl slutade ofta i många öl. Jag vet att detta är en naturlig del i att sluta med alkohol, jag levde trots allt 18 år innan jag drack alkohol första gången och hade många roliga kvällar innan dess.
Så vad säger ni som varit nyktra en längre tid? Blir det bättre eller kommer man alltid känna att något saknas på högtider och andra festiviteter?
Det kommer med tiden. En ask alladin, ett glas iskall julmust t.ex. sitter rätt fint. Enkla sakerna man inte sett som något som förgyller tidigare, börjar förgylla av sig självt med tiden, när alkoholen inte har något fokus alls längre. Men det tar 1-2 år. Därför har du fokus på alkohol fortfarande.
Det är bara hjärnans luriga sätt att försöka få en att dricka för att få en dopamin rush. Hjärnan är lurig som fan kring det och lurar dig för att få alkohol. Mvh, nykter sedan 2014.