Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-24, 02:58
Medlem
Krakatoas avatar
Visste inte var jag skulle lägga den här tråden men jag tycker detta är intressant.

En person i Sverige, där det är kostnadsfritt att studera på universitet och högskola samt där man åtnjuter CSN-bidrag och högkostnadsskydd för mediciner, tycker det är värt att klaga på att inte ha råd med både kurslitteratur och mediciner. Detta trots ovan nämnda skattefinansierade förmåner.

Jag vet inte. Det framgår inte om hon blivit sjuk under studietiden men jag förutsätter att det skedde innan. Det vill säga, hon var redan sjuk och visste om förutsättningarna, men valde ändå att studera och gå på CSN. Nu är hon arg för att det är dyrt med både medicin och böcker som riskerar att bli ännu dyrare.

Från artikeln:

Julia Sjöberg, 25, är kroniskt sjuk, pluggar till gymnasielärare och lever på CSN.
Hon har knappt råd med sina mediciner.
Och nu vill regeringen tillsammans med SD göra medicinerna ännu dyrare till nästa år.
– Förra vintern skippade jag att hämta ut mitt recept för att ha råd med kurslitteratur. Hur kommer det bli nu? säger hon.

Men smärtan skulle visa sig vara den kroniska sjukdomen spondylartrit.
Diagnosen fick hon 2020 och sedan dess har hon behövt äta smärtstillande medicin dagligen.

– Det här är andra eller tredje gången som högkostnadsskyddet för läkemedel höjs sedan jag blev student. Det känns inte okej.

Under studietiden jobbar Julia extra i butik.

– Trots det har jag behövt välja mellan att ha råd med mat, kurslitteratur och medicinen vissa månader. Förra vintern skippade jag att hämta ut mitt recept för att ha råd med kurslitteraturen. Då hamnade jag i ett smärtskov.

Förvisso jobbar hon extra och kan hantera sin sjukdom men är det mat, kurslitteratur eller högkostnadsskyddet i sig som blivit dyrt? Artikeln fokuserar, vad jag kan utröna, enbart på att regeringen med SD valt att höja högkostnadsskyddet men kan det vara så att inflation som höjer priset på mat och kurslitteratur också kan vara en del av boven?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/EyLBMo/25-ariga-julias-kris-koper-kurslitteratur-i-stallet-for-medicin
Citera
2024-12-24, 03:19
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
Visste inte var jag skulle lägga den här tråden men jag tycker detta är intressant.

En person i Sverige, där det är kostnadsfritt att studera på universitet och högskola samt där man åtnjuter CSN-bidrag och högkostnadsskydd för mediciner, tycker det är värt att klaga på att inte ha råd med både kurslitteratur och mediciner. Detta trots ovan nämnda skattefinansierade förmåner.

Jag vet inte. Det framgår inte om hon blivit sjuk under studietiden men jag förutsätter att det skedde innan. Det vill säga, hon var redan sjuk och visste om förutsättningarna, men valde ändå att studera och gå på CSN. Nu är hon arg för att det är dyrt med både medicin och böcker som riskerar att bli ännu dyrare.

Från artikeln:

Julia Sjöberg, 25, är kroniskt sjuk, pluggar till gymnasielärare och lever på CSN.
Hon har knappt råd med sina mediciner.
Och nu vill regeringen tillsammans med SD göra medicinerna ännu dyrare till nästa år.
– Förra vintern skippade jag att hämta ut mitt recept för att ha råd med kurslitteratur. Hur kommer det bli nu? säger hon.

Men smärtan skulle visa sig vara den kroniska sjukdomen spondylartrit.
Diagnosen fick hon 2020 och sedan dess har hon behövt äta smärtstillande medicin dagligen.

– Det här är andra eller tredje gången som högkostnadsskyddet för läkemedel höjs sedan jag blev student. Det känns inte okej.

Under studietiden jobbar Julia extra i butik.

– Trots det har jag behövt välja mellan att ha råd med mat, kurslitteratur och medicinen vissa månader. Förra vintern skippade jag att hämta ut mitt recept för att ha råd med kurslitteraturen. Då hamnade jag i ett smärtskov.

Förvisso jobbar hon extra och kan hantera sin sjukdom men är det mat, kurslitteratur eller högkostnadsskyddet i sig som blivit dyrt? Artikeln fokuserar, vad jag kan utröna, enbart på att regeringen med SD valt att höja högkostnadsskyddet men kan det vara så att inflation som höjer priset på mat och kurslitteratur också kan vara en del av boven?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/EyLBMo/25-ariga-julias-kris-koper-kurslitteratur-i-stallet-for-medicin

Ska vi diskutera inflation eller det faktum att du tycks tro att 3988kr är mycket pengar? Vet inte om det är din mamma eller pappa som handlar mat i er familj, men fråga dom om matpriserna de senaste åren, yay högkotnadsskyddet höjts framgår i artikeln.

Varför skulle Tidöpartierna inte nämnas? Det är ju dom som kommer med förslag.
Citera
2024-12-24, 03:34
Medlem
Amazon-mannens avatar
Tror uppmärksamhetstörstande Julia visst har råd med medicin, hon måste bara lära sig prioritera..
Citera
2024-12-24, 03:45
Moderator
Fear2bes avatar
Hon jobbar och är jätte arg för att medicinen höjs från 55 kr per vecka till 73 kr.

Citat:
– Jag blev skitarg när jag hörde om förslaget. Jag ringde runt till alla jag känner och berättade. Min stackars sambo har fått höra mig klaga hur mycket som helst på det här, säger Julia Sjöberg. (från artikeln i ts)

Senast redigerad av Fear2be 2024-12-24 kl. 03:52.
Citera
2024-12-24, 03:55
Medlem
kalkryggars avatar
Studentlitteratur har blivit dyrt som attan senaste åren. Lägg till alla andra kostnader som skjutit iväg. Det är ganska svårt för alla att klara skolan med CSN nu om de inte kommer från familjer med pengar.

Sånt samhälle vill inte jag ha. Det ska vara enkelt för alla att klara av att studera. Vi måste ha fler som studerar högre utbildning.

Generellt skulle jag också vilja säga att om man klarar av att studera och jobba extra så är studierna för simpla. Det behöver hottas upp rejält.

Vi måste se till att höja CSN ordentligt nu. Främst bidragsdelen. Kanske det bara är bidragsdelen vi ska höja faktiskt. Sverige måste satsa på rätt saker så vi inte blir ett U-land i framtiden.
Citera
2024-12-24, 04:13
Medlem
Onanikrems avatar
All medicin ingår inte i högkostnadsskyddet (en närstående har haft livsviktig medicin för runt 4k i månaden utanför högkostnadsskyddet) Nu tror jag inte det gäller "Julias" medicin men bara reflekterar..
Citera
2024-12-24, 04:48
Medlem
Lainus007s avatar
Hon är antingen helt pantad eller så är hon bara tänd på att vara högst upp på aftonhoran.

Fullt studiestöd + extrajobb är lätt över 15.000 kr i månaden, antagligen mer, hon är dessutom sambo, jag antar att de delar på boendekostnaderna.
Hon pluggar i Linköping och där ligger hyrorna på allt mellan 8.000-12.000 kr.

Jag är inget mattegeni och detta är bara rena spekulationer men om hon inte har massor av andra utgifter som blancolån, bil, osv så har hon i bästa fall runt 10.000 kr att röra sig med när hyran, elen, busskort och hemförsäkringen är betald.

Även med dagens priser borde väl en student klara sig bra på det..?

Knappt 240kr i månaden behöver stackars Julia betala för sin medicin.
Ganska rimligt pris om jag får säga det själv.

Kurslitteratur är dyrt, men man borde väl kunna sälja vidare böckerna till samma pris så det går jämt ut.

Nyfiken på hur mycket av månadspengen hon bränner på diverse café och restaurangbesök.
Senast redigerad av Lainus007 2024-12-24 kl. 05:45.
Citera
2024-12-24, 04:51
Medlem
Kanske dags att börja låna kurslitteratur på universitetsbiblioteket ...
Citera
2024-12-24, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lainus007
Hon är antingen helt pantad eller så är hon bara tänd på att vara högst upp på aftonhoran.

Fullt studiestöd + extrajobb är lätt över 15.000 kr i månaden, antagligen mer, hon är dessutom sambo, jag antar att de delar på boendekostnader.

Knappt 240kr i månaden betalar stackars Julia för sin medicin.

Kurslitteratur är dyrt, men man borde väl kunna sälja vidare böckerna till samma pris.

Mycket nyfiken om hon är en frekvent besökare av caféer och hur mycket av månadspengen hon blåser bort där…

Troligtvis det förstnämnda. Aftonbladet gör alltid reportage om de mest extrema exemplen..
Citera
2024-12-24, 06:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Hon jobbar och är jätte arg för att medicinen höjs från 55 kr per vecka till 73 kr.

Alltså Hur tänkte redaktionen på Aftonbladet här? Tänkte man "Fyfanken vilken dunderartikel denna måste vi gå ut med." Alltså jag lägger mer pengar på lussekatter varje vecka än vad hon gör på medicin. Kanske jag bör få min egna nyhetsartikel där jag slår ett slag för kampen mot saffranspriser.

Hon betalar knappa 240 spänn i månaden och får en snyftartikel i Aftonbladet? Tror mer hon vill ha media attention än att hon har det kämpigt i livet.
Citera
2024-12-24, 06:25
Medlem
Aftonhoran slår till igen
Är det snyfthistorier kan man ge sig fan på att det är en blåst bimbo, är det hjältehistorier så är det alltid en mena-man.

Börjat väl bli lite väl uppenbart.

Sen att man höjer högkostnadsskyddet, ja ska man strössla bidrag på människor som inte bidrar till den gemensamma skattkistan så hamnar vissa i kläm. Dock aldrig babbarna och deras 10 fula ungar..
Citera
2024-12-24, 06:44
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
"....den blixtrande värken i kroppen." Svid- och smärtkärrring vid 25, lycka till. Undrar vad för medicin hon "behöver", opiater?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in