• 1
  • 2
2024-12-24, 02:40
Medlem
Tjenixen. Dags att uppgradera gamla bettan som jag haft sedans 2015-2016. Gamla grafikkortet började överhetta pga en av fläktarna snurra inte alls och det andra VÄLDIGT låg hastighet medans ett spel var igång.

I och med arbetslös ATM och betalningsnmärkning, kan inte delbetala, så tänkte jag köpa delar per månad. Men tror faktiskt Processorn och RAM-minnena inte är helt usla ännu. Så min fråga är om det är smart att köpa nytt grafikkort, typ GeForce RTX4060 eller Radeon RX7700, och sätta in det i en gammal dator. Eller om ni har andra rekommendationer inget över 6000-6500kr.

Gammla bettan har
MSI X99S GAMING 7, Socket-2011-3
Intel Core i7-5820K Processor
Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz 16GB
EVGA SuperNOVA 850 G2, 850W PSU.

Tack för hjälp vänner!
Citera
2024-12-24, 03:07
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roacha9
Tjenixen. Dags att uppgradera gamla bettan som jag haft sedans 2015-2016. Gamla grafikkortet började överhetta pga en av fläktarna snurra inte alls och det andra VÄLDIGT låg hastighet medans ett spel var igång.

I och med arbetslös ATM och betalningsnmärkning, kan inte delbetala, så tänkte jag köpa delar per månad. Men tror faktiskt Processorn och RAM-minnena inte är helt usla ännu. Så min fråga är om det är smart att köpa nytt grafikkort, typ GeForce RTX4060 eller Radeon RX7700, och sätta in det i en gammal dator. Eller om ni har andra rekommendationer inget över 6000-6500kr.

Gammla bettan har

Tack för hjälp vänner!
Byt fläkten som laggar, kostar ett par hundralappar.
Win 11 supportar inte din processor, inte min heller men om ett år vet vi inte vad som händer. Du kanske kör win 11 ful nu, men det kan klippas.. Min processor supportas heller inte av win 11 och jag skulle inte kosta på min gamla burk mycket i detta läget, fast den fungerar felfritt.

Just my thoughts.
Citera
2024-12-24, 03:24
Medlem
Tack för svar. Jag änväder fortfarande Win10

Tanken är ju att grafikkortet kommer fortsättas användas 1-2år till. Så kanske inte helt och hållet värdelöst, för back-up kortet jag har är inte i närheten av så starkt som mitt överhettandes MSI R9 390X Gaming 8G är/var.
Citera
2024-12-24, 03:26
Medlem
det kommer bli bottleneck mellan gpu och cpu, du kommer du knappt märka skillnad så det är bortkastade pengar egentligen.

Ska du ha en RTX4060 så skaffa minst i5-13600K eller Ryzen 7 7700X men hursom behöver du nytt moderkort så det är lika bra du köper en helt ny.
Citera
2024-12-24, 03:38
Medlem
particulum1s avatar
Jag skulle försöka hitta ett ersättningskylblock eller, som ett alternativ, reparera fläkten genom att leta efter en ersättningsfläkt till kylaren på eftermarknaden.

Relativt bortkastade pengar att uppgradera med ett ny gpu, om du inte uppgraderar moderkort och cpu (flaskhals som tidigare användare förmedlare)
Citera
2024-12-24, 03:52
Medlem
Tackar vänner!

Tar och kontaktar närmaste PC-store i stan och kollar med dom om dom kan fixa det. Spar pengarna så länge tills jag kan skaffa ett uppgraderingskit.
Citera
2024-12-24, 04:12
Medlem
Med den budgeten, och den PC:n, så hade jag kollat begagnade PC istället. Mest valuta för pengarna.
Citera
2024-12-24, 04:21
Medlem
Onanikrems avatar
Hittar du ingen fläkt som passar (då det är en relativt gammal rigg) kolla på Myrorna, PMU, Returmarknaden osv.. Många kort i samma generation har samma fläktar även fast prestandan på korten är olika..
Citera
2024-12-24, 04:25
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Tackar vänner!

Tar och kontaktar närmaste PC-store i stan och kollar med dom om dom kan fixa det. Spar pengarna så länge tills jag kan skaffa ett uppgraderingskit.
Låter mer som att en temperatursensor pajat, så att kortet inte fattar att det är varmt och därmed inte startar fläktarna. Det kan vara svårt att fixa. Jag skulle satsa på ett nytt kort ändå, hellre än att lägga pengar på att felsöka det gamla. Bry dig inte om de som snackar om flaskhalsar - du kommer ju inte få sämre prestanda än du hade innan. Övriga delar kan du uppgradera senare när du sparat ihop mer pengar.

Om du ska köpa ny CPU kommer du också behöva köpa nytt moderkort (eftersom CPU-sockeln ser annorlunda ut) och helst nytt RAM (dvs DDR5 som håller på att ersätta DDR4). Du kan inte bara byta en del i taget eftersom alla delar (CPU, moderkort, RAM) är beroende av varandra. Du vill nog även ha ny lagring i form av SSD - antar att du har en mekanisk hårddisk i gamla datorn. PSUn kan hålla ett tag till om du har tur, men även dess elektronik åldras och förr eller senare kommer den ge upp.
Citera
2024-12-24, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Låter mer som att en temperatursensor pajat, så att kortet inte fattar att det är varmt och därmed inte startar fläktarna. Det kan vara svårt att fixa. Jag skulle satsa på ett nytt kort ändå, hellre än att lägga pengar på att felsöka det gamla. Bry dig inte om de som snackar om flaskhalsar - du kommer ju inte få sämre prestanda än du hade innan. Övriga delar kan du uppgradera senare när du sparat ihop mer pengar.

Om du ska köpa ny CPU kommer du också behöva köpa nytt moderkort (eftersom CPU-sockeln ser annorlunda ut) och helst nytt RAM (dvs DDR5 som håller på att ersätta DDR4). Du kan inte bara byta en del i taget eftersom alla delar (CPU, moderkort, RAM) är beroende av varandra. Du vill nog även ha ny lagring i form av SSD - antar att du har en mekanisk hårddisk i gamla datorn. PSUn kan hålla ett tag till om du har tur, men även dess elektronik åldras och förr eller senare kommer den ge upp.

Jepp tror jag kommer följa ditt råd. Visst ett nytt GPU kommer inte kunna köra fullt ut men det kommer prestera mycket bättre än mitt back-up kort.
Citera
2024-12-24, 04:47
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jepp tror jag kommer följa ditt råd. Visst ett nytt GPU kommer inte kunna köra fullt ut men det kommer prestera mycket bättre än mitt back-up kort.
Ur ett perspektiv av bekvämlighet och prestanda framstår det som ett rimligt val.
Men ekonomiskt? Du nämnde trots allt att det finns ekonomiska begränsningar.
Ur ett ekonomiskt perspektiv, utöver potentiella besparingar, kan det vara ofördelaktigt att betala för något du inte kan utnyttja till fullo. I det här fallet gör du faktiskt två ekonomiskt ogynnsamma val:

-Du betalar för prestanda som du inte kan utnyttja till 100 %.
-Du betalar (indirekt) för att reparera ditt kort genom att ersätta det helt och hållet.

Köper du då inte ett nytt kort främst av bekvämlighetsskäl?

(För övrigt är det inte särskilt komplicerat att byta ut en fläkt på en GPU-kylare eller till och med att byta hela kylaren.)

Sen är inte jag någon som säger att bekvämlighet inte har ett ekonomiskt värde, för det kan det ha.
Citera
2024-12-24, 12:25
Medlem
Citat:

Gammla bettan har

Tack för hjälp vänner!

Din burk är snudd på att vara en antikvitet, ett rtx 4060 skulle inte hjälpa mer än ett rtx 2070 typ... Jag hade köpt ett nytt grafikkort eller ett begagnat för en två tusen...

Jag antar att du bara vill fortsätta spela samma spel som du gjorde innan och då räcker det säkert med ett lite äldre kort till din cpu och resten av datorn
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in