Flashback bygger pepparkakshus!
2025-01-24, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Jag skulle vilja se när Magellan dog på Filippinerna, om det var spjut i bröstet eller förgiftad pil i benet och om det var hövdingen Lapu-Lapu som siktade.
Kan mycket väl ha varit ett myteri av den egna besättningen sådana tendenser hade funnits sedan en lång tid tillbaka
Citera
2025-01-24, 18:29
Medlem
Världens största pansarslag i Kursk 1943.
Filmat med 4K på alla avsnitt.
Citera
2025-01-28, 13:59
Medlem
KringExs avatar
Var Kalmarunionen med om något stort fältslag? Jag kan ingenting om svensk historia från den tiden
Citera
2025-01-28, 14:02
Medlem
Nle201s avatar
Rorke's Drift, utan tvekan.
Citera
2025-01-28, 15:18
Medlem
Slaget vid Bråvalla.
Citera
2025-01-28, 17:44
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Utan tvekan Slaget vid Svolder.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Svolder

"Slaget vid Svolder var ett sjöslag som utkämpades i september 999 eller 1000 i västra Östersjön mellan Olav Tryggvason av Norge och en allians av hans fiender. Slagets bakgrund var enandet av staten Norge, långvariga danska försök att få kontroll över landet, och spridandet av kristendomen i Skandinavien. Slaget är en mytomspunnen och central händelse i Nordens vikingatida historia. Om sjöslaget skall ha ägt rum vid Svolder, eller i Öresund, har varit ett akademiskt tvisteämne då olika källor motsäger varandra. "

" Finn sköt, och pilen träffade mitt på Einars båge i samma ögonblick som Einar spände den för tredje gången. Bågen brast i två delar. Då sade konung Olav: "Vad var det som brast där med sådant brak?" Einar svarade: "Norge ur dina händer, konung!"

Spännande händelse i Nordens historia.

/VV
Citera
2025-01-30, 08:32
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Utan tvekan Slaget vid Svolder.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Svolder

"Slaget vid Svolder var ett sjöslag som utkämpades i september 999 eller 1000 i västra Östersjön mellan Olav Tryggvason av Norge och en allians av hans fiender. Slagets bakgrund var enandet av staten Norge, långvariga danska försök att få kontroll över landet, och spridandet av kristendomen i Skandinavien. Slaget är en mytomspunnen och central händelse i Nordens vikingatida historia. Om sjöslaget skall ha ägt rum vid Svolder, eller i Öresund, har varit ett akademiskt tvisteämne då olika källor motsäger varandra. "

" Finn sköt, och pilen träffade mitt på Einars båge i samma ögonblick som Einar spände den för tredje gången. Bågen brast i två delar. Då sade konung Olav: "Vad var det som brast där med sådant brak?" Einar svarade: "Norge ur dina händer, konung!"

Spännande händelse i Nordens historia.

/VV

En dum fråga kanske men hur utkämpas ett sjöslag utan krut? Kanoner känns som ett måste
Citera
2025-01-30, 16:28
Medlem
Narsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nle201
Rorke's Drift, utan tvekan.

Det finns redan en klassisk film om det slaget, Zulu från 1964. Kanske det är dags för en nyinspelning?

Edit: jag insåg nu att TS avser det riktiga slaget i bokstavlig mening på en bioduk.
Senast redigerad av Narses 2025-01-30 kl. 16:31.
Citera
2025-01-30, 16:32
Medlem
Nle201s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
En dum fråga kanske men hur utkämpas ett sjöslag utan krut? Kanoner känns som ett måste

Dåtidens sjöslag var snarare en mer brutal form av handgemäng, i den mån att platformar blev ihopbandade med skeppen, och mer bordning. Alltså lite av brutala kollisioner blandat med pilbågar.
Citera
2025-01-30, 16:44
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nle201
Dåtidens sjöslag var snarare en mer brutal form av handgemäng, i den mån att platformar blev ihopbandade med skeppen, och mer bordning. Alltså lite av brutala kollisioner blandat med pilbågar.

I see.
Jag har aldrig varit speciellt intresserad utan sjöslag... kanske för att jag inte förstår mig på det. Ville man göra upp på sjön istället för att slåss på land? Eller var sjöslag något som skedde slumpvis ibland när tvǻ arméer skulle frakta soldater till en viss plats?
Citera
2025-01-31, 00:16
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
När Hernan Cortes slogs mot Aztekerna och tog deras ledare som gisslan. Med enbart några hundra man. Mot en stad med över 100 000 invånare.

Ungefär 1'000 spanjorer och 200'000 allierade.

Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Enkelt!
Slaget vid Thermopyle
Leonidas 300 vs tusentals persier.

THIS..IS..SPARTA!!!

~1'200 spartaner och ~6'000 allierade.
Citera
2025-01-31, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Ungefär 1'000 spanjorer och 200'000 allierade.

~1'200 spartaner och ~6'000 allierade.

De spelar ingen roll.
Hade ändå varit mäktigt att se 300 elitsoldater plus övriga stå pall i 3 dagar mot en armé på typ 100-200 tusen. Vilken jävla köttkvarn det måste ha varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in