2025-04-28, 16:18
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Jag betvivlar det, luntlsmuskten var fortfarande i allmnt bruk nr kriget brt ut liksom den lnga infanterivrjan. Chansen att nya frband fick ny utrustning var strre men mnga av de som stred vid Poltava hade varit p kontinenten sen 1700.

Ok! Lite synd tycker jag, ur ett estetiskt perspektiv 😆 En lng bajonett p en muskt ser frnt ut!💙😆
Citera
2025-04-28, 16:28
Medlem
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Siege_of_Suiyang
En tragedi av heder, vnskap och uppfinnelserikdom dr en stad uppehll en hel arme i flera mnader
Huvudkaraktren r Zhang Xun som befallde soldaterna i staden och var en av de f som verlevde nr staden fll, de vgrade att ge upp och valde att ge sina liv fr kejsaren
Citera
2025-04-28, 20:58
Medlem
ekerilars avatar
1. Slaget vid Breitenfeld. Var svenskarnas stridstekaktik verlgsen, eller var den svenska framgngen mest en slump?

2. Slaget vid Little Big Horn. Vad hnde egentligen vid Last Stand Hill? Den officiella historieskrivningen och de arkeologiska utgrvningarna sger lite olika saker.
Citera
2025-04-28, 21:07
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
1. Slaget vid Breitenfeld. Var svenskarnas stridstekaktik verlgsen, eller var den svenska framgngen mest en slump?

2. Slaget vid Little Big Horn. Vad hnde egentligen vid Last Stand Hill? Den officiella historieskrivningen och de arkeologiska utgrvningarna sger lite olika saker.

Det var ingen slump. Gustav II Adolf kallas inte fr Fadern till modern krigsstrategi utan orsak. Eldgivning i kombination med rrelse framt samt ltta artilleripjser som man kan frflytta under slaget
Citera
2025-04-28, 21:10
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Det var ingen slump. Gustav II Adolf kallas inte fr Fadern till modern krigsstrategi utan orsak. Eldgivning i kombination med rrelse framt samt ltta artilleripjser som man kan frflytta under slaget

Var det s, eller r det en efterhandskonstruktion?
Senast redigerad av ekerilar 2025-04-28 kl. 21:13.
Citera
2025-04-28, 21:38
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Var det s, eller r det en efterhandskonstruktion?

Avgr sjlv. Men om du har en plitlig klla som pstr annat s fr du grna dela med dig
Citera
2025-04-29, 10:33
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Avgr sjlv. Men om du har en plitlig klla som pstr annat s fr du grna dela med dig

Nej, det r drfr jag skulle vilja se slaget.

Jag r medveten om att man gjort stora moderniseringar av hren sedan det katastrofala nederlaget vid Kirkholm.
att lta 4 kompanier bilda en skvadron, och fyra skvadroner en brigad. Det blir en ltthanterlig, men fortfarande slagkraftig enhet.

Det jag ofta funderat ver r vilken pverkan det ficka att det kejserliga rytteriet var fullt upptagna med att jaga l-Grans flyende sachsiska trupper, varp infanteriet tvingades klara sig p egen hand.
Citera
2025-05-05, 10:53
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skroti.Wantusis
Agincourt

Ja, jag med!
Egentligen r jag inte s svag fr medeltida slag men detta skulle vara intressant att se 😄
Citera
2025-05-18, 16:04
Medlem
KringExs avatar
Jeanne dArk skulle jag grna vilja se in action ocks! 😍
Citera
Igår, 14:31
Medlem
KringExs avatar
Ett klipp ur den ryska filmen Poltava frn 2007.
Sjlva filmen r lng, drygt 2 timmar, och vldigt seg. Jag satt hela tiden och bara vntade p att bataljen skulle brja och sjlvklart s r den i slutet 😆
Men jag hittade ett klipp med bra kvalitet, s slipper ni plgas och se hela filmen som jag gjorde.
Det r s mnga fel i hur dom tolkar slaget s jag vet inte ens vart man ska brja.
Kommentera grna vad ni tycker 😇

https://youtu.be/4vgxqHk3pxA?si=82LEZsgnkVabbVXr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in