2025-04-19, 00:19
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx

Fr att ha ngon slags igenknning p slaget s satte svenskarna en grankvist i hatten. Det kan ha varit ngot annat dom satte i hatten, rtta mig grna om jag har fel

Halm! De hade halm som knnetecken. Livregementena har nnu stiliserade halmkransar som knnetecken, som kransen runt de tre kronorna i Livhusarernas baskermrke.

OnT: Mnga bra frslag och svrt att vlja. Slaget vid Lund r fascinerande men jag har en "soft spot" fr Cochrans seger ver den spanska frigatten El Gamo med den lilla slupen HMS Speedy.
Citera
2025-04-25, 11:57
Medlem
KringExs avatar
En frga som inte hr till trden, men det r en massa kunniga mnniskor som har skrivit hr tidigare s jag stller frgan hr!;

Bland det svenska infanateriet r 1700, slaget vid Narva, s hade ca 100 soldater en bajonett till sin muskt. Hur sg det ut senare i kriget? Hade t ex alla infanterister en bajonett r 1709 i Slaget vid Poltava?
Citera
2025-04-25, 21:29
Medlem
goseigens avatar
Som skdespel hade Fimreite nog varit intressant. Det stod i en fjord i Norge den 15 juni 1184.

Motstndare var Magnus Erlingsson och Sverre Sigurdsson.

Det hade varit lttverskdligt fr bara 40 skepp deltog, och s r dr branta sluttningar p bergen bredvid. Fimreite ligger lngt in i Sognefjord ca. 10 mil norr om Bergen.

Datumet gr ocks att vdret frmodligen r trevligt, s kan man sitta dr och mumsa p ngot, dricka ngot gott och heja p om man vill.

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Fimreite
Citera
2025-04-26, 16:07
Medlem
ReedMes avatar
I Skne finns det ngra runstenar frn 900-talet som antyder att ett slag ska ha sttt i Uppsala, (ub::salum). Mnga tror att det syftar p Gamla Uppsala i Uppland, slaget vid Fyrisvallarna, men jag knner mig inte lika vertygad. Uppkra (Opager) kan exempelvis ha hetat Uppsala en gng i tiden. Man br kunna utesluta att det hette Opager under jrnldern, eftersom ett tempel med tillhrande lnghus + vrig omkringliggande bebyggelse lg dr p hjden. Ett frslag om att det ska ha hetat Lund finns.

Hade varit intressant att se det slaget, bla fr att se nr/var det stod, utver stridsteknik, klder, frisyrer, hur asagudar eller Vite Krist kallades infr striderna, hur trossen sg ut om det fanns nn sn mm.
skel satte denna sten till minne av Toke, Gorms son, en trogen herre fr honom. Han flydde inte vid Uppsala. Kmpar satte till minne av sin broder stenen p berget, strkt av runor. De gick nrmast Gorms Toke.
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4llestadstenen_1
Citera
2025-04-26, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
I Skne finns det ngra runstenar frn 900-talet som antyder att ett slag ska ha sttt i Uppsala, (ub::salum). Mnga tror att det syftar p Gamla Uppsala i Uppland, slaget vid Fyrisvallarna, men jag knner mig inte lika vertygad. Uppkra (Opager) kan exempelvis ha hetat Uppsala en gng i tiden. Man br kunna utesluta att det hette Opager under jrnldern, eftersom ett tempel med tillhrande lnghus + vrig omkringliggande bebyggelse lg dr p hjden. Ett frslag om att det ska ha hetat Lund finns.

Hade varit intressant att se det slaget, bla fr att se nr/var det stod, utver stridsteknik, klder, frisyrer, hur asagudar eller Vite Krist kallades infr striderna, hur trossen sg ut om det fanns nn sn mm.
skel satte denna sten till minne av Toke, Gorms son, en trogen herre fr honom. Han flydde inte vid Uppsala. Kmpar satte till minne av sin broder stenen p berget, strkt av runor. De gick nrmast Gorms Toke.
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4llestadstenen_1

Slaget vid Fyrisvallarna r omskrivet i mnga kllor. Vill du d hellre att stenarna r resta ver ngon bortglmd lokal skrmytsling snarare n skningarnas frsk att ervra Sveavlde?
Citera
2025-04-26, 17:15
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Slaget vid Fyrisvallarna r omskrivet i mnga kllor. Vill du d hellre att stenarna r resta ver ngon bortglmd lokal skrmytsling snarare n skningarnas frsk att ervra Sveavlde?
Sedr. Mnga kllor. Ngon yngre n 1200-talet? Saxo kanske klarar det med nd och nppe.

Vad r det fr fel p ett slag mellan skningarna och danerna p 900-talet? Det var d man tror att Skne hamnade under danernas verhghet.
Citera
2025-04-26, 17:48
Medlem
Citat:
Sedr. Mnga kllor. Ngon yngre n 1200-talet? Saxo kanske klarar det med nd och nppe.
Du ifrgastter att slaget vid Fyrisvallarna verhuvudtaget intrffade?

Citat:
Vad r det fr fel p ett slag mellan skningarna och danerna p 900-talet? Det var d man tror att Skne hamnade under danernas verhghet.
Men menar att det intrffade ett slag vid samma tid vid ett sknskt Uppsala? Som det inte finns ngra kllor fr alls?

Har jag frsttt ditt argument korrekt? Eller har jag missfrsttt vad du argumenterar?
Citera
2025-04-26, 17:53
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Slaget vid Lutzen nr Gustav II Adolf stupade.

Waterloo, fr att ABBA sjunger om det.
Citera
2025-04-26, 18:01
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Du ifrgastter att slaget vid Fyrisvallarna verhuvudtaget intrffade?

Men menar att det intrffade ett slag vid samma tid vid ett sknskt Uppsala? Som det inte finns ngra kllor fr alls?

Har jag frsttt ditt argument korrekt? Eller har jag missfrsttt vad du argumenterar?
Ett slag vid Fyrisvallarna kan frsts ha intrffat. ven om kllorna om det slaget r sentida och oskra. 1190-talet hittade jag som det yngsta.

P sknska runstenarna r ortsnamnet uppdelat i upp och sala (plural). Lter mer som ett nrliggande stlle. Uppe vid salarna/hallarna exempelvis. Finns mnga Uppsala i Sverige. Vanligt namn frr. Hnvisning till plats.
Citera
2025-04-26, 20:32
Medlem
Merwinnas avatar
Slaget vid Narva r 1700... och mer n sjlva slaget, hade jag velat se nr den unge segerherren Karl XII satt rak och stilig till hst, medan moskoviterna la ner sina pukor och fanor framfr honom. Man undrar ju om det sg lika stiligt ut som p tavlan:

https://upload.wikimedia.org/wikiped...y_at_Narva.jpg

...sedan hade jag velat se "when the winged husars arrived" som Sabathon sjunger om, allts slaget om det belgrade Wien r 1683. Hade detta inte skett, s hade Ottomanerna mycket vl kunnat inta frst Wien och sedan Rom och sedan hade Europa varit frlorat. D hade vi varit muslimer idag!

https://youtu.be/CxlRJsQ7p2k
Citera
2025-04-27, 20:27
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ett slag vid Fyrisvallarna kan frsts ha intrffat. ven om kllorna om det slaget r sentida och oskra. 1190-talet hittade jag som det yngsta.

P sknska runstenarna r ortsnamnet uppdelat i upp och sala (plural). Lter mer som ett nrliggande stlle. Uppe vid salarna/hallarna exempelvis. Finns mnga Uppsala i Sverige. Vanligt namn frr. Hnvisning till plats.
Citerar mig sjlv. ldsta kllan, ska det frsts vara. Brjar bli alltmer senil, mrker jag.

Men nu hittade jag ngra rader p Wikipedia som stdjer min hypotes att runstenarna i Skne som omnmner ett slag i Uppsala inte tvrskert behver syfta p Gamla Uppsala i Uppland. En Toke Gormsson nmns p stenarna. En drott, bygdekung, mjligtvis yngre bror till Kung Harald Bltand Gormsson. Dick Harrison tror att Toke kan ha haft anknytning till Uppkra.
Det Uppsala som Toke nmns inte ha flytt vid har ibland tolkats som Gamla Uppsala i Svealand, vilket har gett upphov till tolkningen att Toke deltog i det legendariska slaget vid Fyrisvallarna. Denna tolkning r inte sker eftersom det under 900-talet fanns flera olika platser med namnet Uppsala
https://sv.wikipedia.org/wiki/Toke_Gormsen

I vilket fall. Det hade varit intressant att se det slaget. Det hade rtat ut mnga frgetecken. Srskilt i sagalitteraturen. Uppkra brann ner i slutet av 900-talet och man brjade bygga nytt dr Lund nu ligger. Sjlv kan jag se ett stort slag utspela sig i anknytning till detta. Kristendomen erstter hedendomen p allvar och kyrkan knyter samman Danmark och Skne till en tydligare enhet.

Edit: Vill frtydliga nr det gller Fyrisvallarna i Uppland. Dr ligger ven Valsgrde, valplats, och det br ha sttt flertalet slag dr p fresvallarna genom rhundradena. Skert finns det ett stort mytomspunnet och omtalat slag som visar sig i kllorna och runstenar. Kanske det om Erik Segersll och Styrbjrn Starke.
Senast redigerad av ReedMe 2025-04-27 kl. 20:38.
Citera
2025-04-28, 12:25
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Bland det svenska infanateriet r 1700, slaget vid Narva, s hade ca 100 soldater en bajonett till sin muskt. Hur sg det ut senare i kriget? Hade t ex alla infanterister en bajonett r 1709 i Slaget vid Poltava?

Jag betvivlar det, luntlsmuskten var fortfarande i allmnt bruk nr kriget brt ut liksom den lnga infanterivrjan. Chansen att nya frband fick ny utrustning var strre men mnga av de som stred vid Poltava hade varit p kontinenten sen 1700.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in