2026-08-09, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Vad säger Flashbacks hovfeminist om Folkhälsomyndighetens senaste rapport då:

https://www.expressen.se/ledare/rutger-brattstrom/svenska-man-kan-inte-saga-nej-till-sex/

"Rubrikerna var braskande efter att Folkhälsomyndigheten i juni släppte en stor rapport om svenskarnas sexuella hälsa. Men den verkliga bomben i rapporten förbigicks märkligt nog med tystnad.

För det är inte unga kvinnor som har minst makt över sitt sexliv. Den mest utsatta gruppen är... gubbarna.

Ingen grupp i samhället har så lite makt över sitt sexliv som äldre män. Det är mer än fyra gånger så vanligt att de sällan eller aldrig kan säga nej till sex än kvinnor – oavsett åldersgrupp, enligt rapporten.

Läsningen är lika dyster som överraskande. Under tio procent av män över 65 är nöjda med sitt sexliv. De sorgliga siffrorna tycks bero på något som ingen pratar om – äldre mäns avsaknad av självbestämmande.

Rapporten visar hur män under livet successivt förlorar makten över sitt sexliv. Inte nog med att de får svårt att säga nej till att överhuvudtaget ha sex, dessutom minskar deras möjligheter att avböja sådant de inte vill göra under akten. Samtidigt minskar deras frihet att föreslå något de själva vill göra med sin sexpartner.

Mellan 70 och 80 procent av kvinnor i alla åldrar uppger att de alltid kan säga nej till en invit. Bara hälften av de äldre männen känner att de är i samma situation.

[...]

Men för äldre män har läget försämrats. Här i Sverige finns det alltså en stor grupp som har allt mindre makt över sina egna kroppar.

Hade det varit unga kvinnor som drabbats skulle vi inte ha pratat om något annat."

I din sjuka hjärna är det fetade antagligen ett uttryck för jämställdhet, balans och kvinnomakt. Någon slags senfärdig, moraliskt rättfärdigad payback time för generationer av "förtryck" institutionaliserat genom "patriarkatet".

Jag säger inte "kan säga nej" = någon står över dem och tvingar dem....
eller...."inte kan säga nej" = NÅGOT ex. mansnormen av att män alltid ska vilja...tvingar dem?

Låt mig tjejgissa att det är det sista som är huvudskälet.
Dvs något som aktiva normförändringar såsom ex. jämställdhetsarbete kan avhjälpa.

Sen ställer jag mig högst tveksam till att unga kvinnors/ kvinnors samlade utsatthet för sexuellt våld, rädsla för att utsättas som begränsar deras liv, skulle vara "mindre utsatthet" än gubbars bristande förmåga säga nej tack till sex.

och var står det att gubbars oförmåga till att säga nej tack till sex ska ha "försämrats"?
Citera
2026-08-14, 13:08
Avstängd
Incel används som ett sätt att tysta det du säger

Som ett sätt att inte ta det du säger seriöst, vi har ju alla sett hur det används med rasister, nazister osv ....

Jag tror inte att ett samhälle någonsin kommer erkänna hur djupt problemet går och du har både män och kvinnor som upprätthåller det dysfunktionella

Sen kliar man sig på huvudet och frågar sig varför det går som det går...

En evig loop och det spelar ingen roll vilken tid man lever i, det bästa är att bara isolera sig som mycket som möjligt och försöka göra det bästa utav livet som är kvar.

Låt samhället förfalla så kanske det kan bli någon normalisering efteråt tills det börjar igen....

Tröttsamt.
Citera
2026-08-14, 13:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vaoa
Det var en man som sade en gång här på flashback, att ni Incels inte är nöjda med att jaga en varm och go kvinnokropp som har ett vanligt utseende, det måste vara instagram-
material. Gäller nog fortfarande efter många år. Så ni väljer själva att vara Incels, det är många kvinnor som vill ha en snäll man.
Det där är det mest efterblivna skit jag någonsin läst.
Citera
2026-08-14, 13:14
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Nya tankar, vi är på det igen.

Vi älskar att hata incels – de är bittra, de är arga, de är misogyna. Jag köper det, helt. Men är det inte också sant att incels är en symptomatisk produkt av det samhälle vi har byggt? Och kan det vara så att deras brutalt råa ärlighet faktiskt säger något som resten av oss är för fega för att erkänna?

Vi lever i en jävligt sjuk tid där vi konstant snackar om "ytlighetens" effekter, men ändå låter vi oss styras av swipes på Tinder, Instagramfilter och konsumtion av skönhet och status. Incels sätter fingret på den fulaste sidan av det här systemet, helt enkelt män som känner sig hopplösa utanför en social hierarki de aldrig fick chansen att vara en del av.

Och ja, de uttrycker sig ofta på vedervärdiga sätt. Kvinnohat och offermentalitet är inget jag direkt vanligtvis hyllar. Men är det inte också modigt, på ett märkligt sätt, att vara så brutalt ärliga med sina misslyckanden och sina känslor av att vara "osäljbara" i en värld där vi andra bara fejkar det perfekta livet på sociala medier?

Innan ni bränner mig på bål som numera hör till vanligheterna, jag säger inte att incels är hjältar. Jag säger att deras uppgivenhet och deras brutala kritik av relationer, skönhetsideal och statusjakten kanske är en extrem version av något vi alla känner ibland, att det är ett sjukt spel vi spelar, och vi alla förlorar på det.

Är incels egentligen bara en varningssignal för hur dysfunktionella våra moderna ideal om relationer och framgång har blivit? Och är det deras råa ärlighet, hur illa uttryckt den än är, som gör oss så obekväma?

Är det dags att sluta demonisera och börja prata om det underliggande problemet?
De flesta svaren hittar man i denna lilla video - https://www.youtube.com/watch?v=9scIZYysTDQ
Citera
2026-08-14, 13:20
Medlem
george.sthlms avatar
hela incel debatten är helt skruvad. felformulerad.

Det har alltid funnits en grupp män som inte hittat någon att leva med.
Kan gå tillbaka till min egen barndom i norrlands inland.
I varje by fanns det kvar en handfull ung karlar .
Dialektalt: Gammpojkar

"Ordet gammpojkar (eller gampojkar) är ett äldre eller dialektalt uttryck. Det betyder en ogift och barnlös man som bor kvar på sin hemort och lever ett självständigt liv"

Detta minst 60 år innan incel debatten drog i gång med undertoner av smädelse och hån.
Citera
2026-08-14, 13:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
hela incel debatten är helt skruvad. felformulerad.

Det har alltid funnits en grupp män som inte hittat någon att leva med.
Kan gå tillbaka till min egen barndom i norrlands inland.
I varje by fanns det kvar en handfull ung karlar .
Dialektalt: Gammpojkar

"Ordet gammpojkar (eller gampojkar) är ett äldre eller dialektalt uttryck. Det betyder en ogift och barnlös man som bor kvar på sin hemort och lever ett självständigt liv"

Detta minst 60 år innan incel debatten drog i gång med undertoner av smädelse och hån.
Intressant historia för oss yngre, vilket styrker min observation utav det

"Incel" används för att tysta människor, så att man inte tas seriös och även skala bort ens mänsklighet.
Citera
2026-08-15, 02:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Vad ska man göra åt incels? Ge dom flickvänner via staten eller vad? Går problemet att lösa på något vis eller blottar incels att kvinnor är dom ytliga trots att dom ständigt anklagar män för att vara det?
Ett par grejer man kan göra så att incels blir glada

1: upphöra med dubbel standarden

2: avrätta alla simps

3: lämna oss ifred och sluta hitta på löjliga idiot grejer så som metoo, feminism eller manspreading

4: gör det lagligt att köpa sex

5: sluta affärda män när de har klagomål att de är incels eller att det är deras fel bara för att få tyst på dom.

Vi kan börja där
Citera
2026-08-15, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det är incels som är dysfunktionella, inte samhället.
Det är inte samhällets fel att incels inte får några relationer. Det är deras eget fel.

Incels är inte ärliga. Tvärtom, de ljuger för sig själva. De låtsas som att det är det moderna samhället och de moderna kvinnorna som det är fel på, när det i verkligheten är de själva och deras skeva värderingar och prioriteringar.
Tänkte precis skriva något i den här stilen. Den stereotypiske inceln är inte ärlig, utan ljuger för sig själva.

Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Och om något skulle vara fel på dom så skulle det kunna vara samhällets fel att de blir utan relationer.
Man blir påverkad av andra människor och det normala är att man har relationer
Citat:
På vilket sätt är inte samhället dysfunktionellt?
Om det är incels som är dysfunktionella, varför ska det inte då vara samhällets uppgift att åtgärda problemet. Är incel skyldiga något till samhället?
Incel ska vara något onormalt men inte samhället men det ska inte vara samhällets ansvar att fixa problemet.
Det normala ska vara att man inte är en incel. När du säger att de är dysfunktionella så blir det som du erkänner att sex ska inte handla om något privilegium.

Det är inte varje kvinnlig individ som uppfann aborter, preventivmedel, att kvinnor kan bli mer ekonomisk oberoende ifrån män etc eller att alla kvinnor själva behöver ansvara för det.
Samhället skulle lika väl kunna hjälpa män till att få det enklare när det handlar om relationer.
Biologin behöver inte vara det som ska stoppa männen.
Det hade varit annorlunda om samhället inte förändrats något.
Citat:
Har inte samhället ansvar för sin befolkning?
Hur tar ansvaret sitt ansvar men inte incels?
Citat:
Om det inte handlar om kvinnorna och det moderna samhället hur kommer det sig att kvinnor väljer bort relationer som de kanske aldrig gjort förut?
Citat:
Och i ditt fall så handlar det troligen om att du ogillar incels och sedan försöker du hitta argument som passar just då.
Det ska handla om samhället och att det ska utvecklas men det är inte samhällets fel när någon inte klarar av att gå efter hur samhället ser ut.
Du vill ta upp om att det skulle vara incels fel för då ska inte samhället göra något eller kvinnorna.
....
Om det nu inte stämmer.

När är samhället dysfunktionella?
Vem är det som bestämmer när något är dysfunktionellt?
Samhället har inte något ansvar för sina medborgare?

Det handlar inte om du menar att samhället har inte något ansvar då du påstår att incels skulle vara dysfunktionella men inte samhället.
Att samhället skulle få förnuftiga åsikter etc och att den har utvecklats.

Dina argument går inte ihop.
Exempelvis debatten om sjukvård i USA så säger man inte att de som är utan sjukvård är dysfunktionella men inte samhället och därför är det de som blir utan sjukvård, deras fel.
Hur samhället skulle fungera är ointressant för de ska inte ha något ansvar.
Samhället ska inte då ha negativa åsikter om vissa personer men samtidigt skulle de inte ha något ansvar.
Citat:
Och varför ska det inte handla då om att det är kvinnors egna fel om de ogillar vissa män?

Om det ska handla om att sex är ingen rättighet så skulle du inte sagt något om att incel skulle vara dysfunktionella
Du har alltså på fullaste allvar svarat på samma inlägg SEX gånger över ett halvårs tid?
Citera
2026-08-15, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Tänkte precis skriva något i den här stilen. Den stereotypiske inceln är inte ärlig, utan ljuger för sig själva.

Du har alltså på fullaste allvar svarat på samma inlägg SEX gånger över ett halvårs tid?
Hen svarar inte på det som jag skrev.
Plus ville upprepa det som jag skrivit
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2026-08-15 kl. 19:14. Anledning: .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in